احضار مدیرعامل همشهری

نویسنده

hentezami.jpg

مدیر عامل روزنامه همشهری حسین انتظامی، به دنبال عدم رعایت “حق مولف” (کپی رایت) به دادگاه شعبه 1049 مجتمع قضایی قدوسی احضار شد.

به گزارش خبرنگار روز، حسین انتظامی، مدیرعامل روزنامه همشهری با شکایت هوشنگ صدفی، روزنامه نگار سابق همشهری به دادگاه شعبه 1049مجتمع قضایی قدوسی احضار شده است.


هوشنگ صدفی، که خود رئیس هیات مدیره انجمن صنفی کارکنان موسسه همشهری نیز هست، ابتدا شکایت خود را دردادسرای ناحیه 19 تهران، مبنی بر چاپ اثر ادبی بدون اجازه مولف توسط انتشارات همشهری، دنبال کرد که مدیرعامل همشهری در شعبه اول بازپرسی حاضر شد و در برابر اتهامات وارده مبنی بر نشر و پخش داستان های کوتاه در کتاب “داستانک ها” بدون اجازه مولف به دفاعاز خود پرداخت. انتشارات همشهری در بهار سال 86، کتابی تحت عنوان “داستانک ها” با استناد به داستان های کوتاه روزنامه همشهری منتشر کرد که هم اینک به عنوان یک پرونده قضایی مرتبط بانقض حقوق مولفان در دادگاه تحت رسیدگی است.

پس از برگزاری جلسات بازپرسی، در نهایت قرار منع تعقیب برای حسین انتظامی صادر شد که با اعتراض روزنامه نگار همشهری، پرونده برای رسیدگی مجدد به شعبه 1049 دادگاه کیفری رفت. پس از بررسی مجدد پرونده توسط قاضی شعبه 1049، قرار منع تعقیب شعبه اول بازپرسی نقض شد و با استناد به تحقیقات و مستندات موجود، قرار مجرمیت مدیرعامل همشهری صادر گردید.

دربررسی مجدد پرونده در دادگاه شعبه 1049 به رغم ارایه احضاریه، حسین انتظامی، مدیرعامل همشهری حضور نیافت و نمایندگان حقوقی همشهری به دفاع از وی پرداختند.

چندی پیش حسین انتظامی، مدیرعامل روزنامه همشهری از هوشنگ صدفی، نویسنده وبلاگ دالغا و روزنامه نگار سابق همشهری و کارگزاران به دادسرای کارکنان دولت شکایت کرد. در پی این شکایت، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی کارکنان موسسه همشهری در شعبه ششم بازپرسی دادسرای کارکنان دولت حاضر شد و از اتهامات وارده از سوی مدیرعامل روزنامه همشهری مبنی بر نشر اکاذیب علیه این روزنامه دفاع کرد. پس از برگزاری دو نوبت جلسه بازپرسی، در نهایت قرار مجرمیت وی صادر و پرونده برای رسیدگی به شعبه 1083 دادگاه کارکنان دولت به ریاست قاضی حسینیان ارجاع شد.

این پرونده درشعبه 1083 دادگاه عمومی تهران به ریاست قاضی حسینیان با حضور نماینده دادستان رسیدگی شد. پرونده پیش از آن با صدور قرار مجرمیت از شعبه 6 دادسرای کارکنان دولت به اتهام “نشر اکاذیب علیه روزنامه کثیرالانتشار همشهری” به شعبه 1083 ارجاع شده بود که مربوط به انتشار مطالبی در وبلاگ شخصی هوشنگ صدفی روزنامه‌نگار سابق این روزنامه در نقد عملکرد مدیران روزنامه و مشکلات صنفی آن بود. درپایان جلسه دادگاه، حسینیان در نامه‌ای به شورای شهر استان تهران، ارایه گزارش‌های این شورا درباره تخلفات احتمالی روزنامه همشهری را خواستار شد. همچنین قرار شد هوشنگ صدفی متعاقبا لایحه دفاعی خود را با مستندات موجود به دادگاه ارایه کند.

ناگفته نماند که هوشنگ صدفی و منوچهر توکلی از اعضای هیات مدیره انجمن صنفی موسسه همشهری، پیشتر از حسین انتظامی، به خاطر ممانعت از انجام وظیفه انجمن صنفی در روزنامه شکایت کرده بودند که پس از طی مراحل دادرسی نهایتا وی تبرئه شد. هم اینک این دو روزنامه نگار سابق همشهری برای نقض رای اخراج صادره از سوی هیات حل اختلاف اداره کار شمیرانات به دیوان عدالت اداری شکایت کرده اند.

به رغم تلاش های دبیرانجمن صنفی روزنامه نگاران ایران و شمس الواعظین و مختاباد از اعضای هیات مدیره انجمن صنفی و رایزنی مسجد جامعی از اعضای اصلاح طلب شورای شهر تهران، هم چنین مکاتبه 160 روزنامه نگار با قالیباف شهردار تهران، مشکل پیش آنده میان دو روزنامه نگار فوق و مدیران همشهری با گذشت یک سال و اندی لاینحل مانده است. گفتنی است که قالیباف شهردار تهران در ابتدای تصدی سمت در شهرداری تهران طی درخواستی از مدیرکل حقوقی شهرداری خواسته بود که شهرداری و موسسات وابسته به شهرداری تهران از شکایت روزنامه نگاران و روزنامه ها صرف نظر کنند.