همسایه ها ♦ یاد یاران

نویسنده
پیام رهنما

جورج جان

دیپلمات ها گفتند رییس آژانس بین المللی انرژی هسته ای روز سه شنبه به واشنگتن اصرار کرد اگر به همکاری ایران در زمینه برنامه هسته ای آن کشور علاقمند است، از خود حساسیت بیشتری در قبال ایران نشان بدهد.

این دیپلمات ها در گفتگو با خبرگزاری آسوشیتد پرس، پس از پایان دیدار محمد البرادعی، رییس آژانس، با جان رود، معاون وزیر خارجه ایالات متحده، اعلام کردند دیپلمات های آمریکایی هیچ تعهدی در این زمینه نداده اند، اما اطمینان داده اند که مراتب نگرانی البرادعی را به مقامات مافوق خود منتقل کنند.

رود، مقام ارشد آمریکایی مسئول عدم تکثیر سلاح های هسته ای، با تایید اینکه ایران و سوریه در صدر های گفتگو با البرادعی قرار داشته، از اشاره به جزییات خودداری کرد.

معذالک، یکی از دیپلمات ها که به شرط محفوظ ماندن نامش حاضر به گفتگو درباره این نشست محرمانه شده است، می گوید البرادعی به ایالات متحده اصرار کرده است تا رویکرد خود را، به عوض تمرکز برهمکاری هسته ای آن کشور، بر رفع و رجوع دلواپسی های اقتصادی و امنیتی ایران متمرکز کند

این دیپلمات گفت سوریه به بازرسان هسته ای اجازه نداده است که از محل مشکوک به استقرار راکتور هسته ای این کشور، که در جریان حمله هوایی سپتامبر اسراییل منهدم شده است، بازرسی کنند. رود گفت لازم است سوریه همکاری لازم را انجام دهد.

رود گفت: “واضح است که سوریه باید توضیحات بسیاری بدهد”. او در پاسخ به این سوال که چرا ایالات متحده تا همین اواخر از در اختیار گذاشتن اطلاعات امنیتی به آژانس خودداری می کرده، پاسخ داد “نگرانی از تداخل با مسایل نظامی” منجر به امتناع واشنگتن شده بود.

احتمالاً منظور او تنش های به وجود آمده پس از حمله هوایی میان اسراییل و سوریه بوده است.

ایران به خاطر سرپیچی از خواست شورای امنیت در تعلیق غنی سازی و سایر درخواست های این شورا برای مهار فعالیت های مشکوک در توسعه تسلیحات هسته ای، هدف سه دور از تحریم های سازمان ملل قرار گرفته است.

ایران اصرار دارد که برنامه هسته ای این کشور برای تولید انرژی تنظیم شده است تا این کشور نفت خیز را در بحبوحه تقاضای فزاینده برای برق یاری کند. افراد مشکوک به برنامه هسته ای ایران هم از این نگرانند که این برنامه به عنوان پوششی برای تولید بمب هسته ای استفاده شده باشد.

ایالات متحده، به عنوان بخشی از تلاش در مقابله با چنین تهدیدی، به استقرار سیستم دفاع موشکی در جمهوری چک و لهستان تمایل پیدا کرده است. این برنامه مورد مخالفت کرملین قرار گرفته است زیرا این کشور نگران است که مخاطب این برنامه روسیه باشد. لهستان هم برای مشارکت در این برنامه، شروطی را در نظر گرفته است.

دونالد تاسک، نخست وزیر لهستان، روز سه شنبه گفت اگر ایالات متحده به درخواست ورشو در مورد مدرن سازی ارتش و دفاع هوایی لهستان پاسخ مثبت ندهد، این کشور با استقرار پایگاه ضد موشکی آمریکا موافقت نخواهد کرد.


منبع: سانفرانسیسکو کرونیکل – 6 مه 2008