احمدی نژاد: منتظر معجزه نسل سوم هستیم

نویسنده
آرش مصلح

» روزشمار نهمین انتخابات ریاست جمهوری

چهارشنبه بیستم خرداد>- احمدی نژاد با بیان اینکه اینجا جمهوری اسلامی است گفت ما باید با روش خود آن را اداره کنیم و اگر مردم فرصت دهند فضای کشور را اسلامی می‌کنیم. وی اظهار کرد که مراسم عزاداریهای بازار بی‌نظیر است. وی بشارت داد که ملت ایران منتظر معجزه نسل سوم هستند. محسن رضایی در رابطه با حجاب بانوان گفت حکومت حق دخالت در حریم خصوصی مردم را ندارد.


احمدی نژاد: ملت ایران منتظر نسل سوم و معجزه آنها هستند

شهردار تهران گفت: “تمامی دنیا و بالاخص ملت ایران منتظر نسل سوم و معجزه سوم آنها هستند.”

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری، دوران دفاع مقدس را معجزه دوم جوانان دانست و تصریح کرد: “جوانان ما در جنگ تحمیلی با دل پاکشان توانستند دشمن را به عقب برانند و آنچه که کسی آنرا باور نداشت اتفاق افتاد و این حاصل اعتماد با جوانان بود.” وی خطاب به دانش‌آموزان رای اولی گفت: “فرزندان غیور ایران زمین، امروز چشم ما منتظر معجزه سوم است، امروز باید دست به دست هم دهیم تا به توان شما ایران عزیز را بسازیم، ایران و ملت ایران چشم به راه حضور شما در عرصه ساختن است، من مطمئن هستم که نسل سوم همانند نسل اول و دوم با شور و اشتیاق وارد قدرت خواهد شد.”

وی با اشاره به دستیابی کشورمان به فناوری هسته‌ای و با بیان اینکه جوانان تا امروز همه سدها را شکسته‌اند و قله‌ها را فتح کردند، افزود: “دشمنان ما تصور نمی‌کردند که جوانان ایران در این تحریم اقتصادی بتوانند به انرژی صلح آمیز هسته‌ای دست پیدا کنند و آنچه که اکنون دشمن از آن بیم دارد ابتکار این جوانان است.” شهردار تهران اضافه کرد: “من مطمئنم که نسل سوم ما مومن‌تر، مبتکر‌تر، دلسوزتر، آگاه‌تر و مصمم‌تر از نسل اول و دوم خواهند بود بنابراین بشتابید که همه دنیا چشم ‌انتظار نسل سوم ایران عزیز است.” کاندیدای اصولگرای نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پایان خاطرنشان کرد: “با حضور گرم و پرشور در صحنه انتخابات آینده درخشان از آن ایران و ملت ایران خواهد بود.”

 

احمدی نژاد: باید با روش خود جمهوری اسلامی را اداره کنیم

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه اینجا جمهوری اسلامی است و ما باید با روش خود آن را اداره کنیم، گفت: “اگر مردم فرصت دهند فضای کشور را اسلامی می‌کنیم.” به گزارش همشهری محمود احمدی نژاد در جمع گروهی از اصناف در مسجد ارک تهران اظهار داشت: “اصناف ما در طول تاریخ در راس انقلاب بودند. به طوری که هنوز هم شاهد هستیم مراسم عزاداریهای بازار بی‌نظیر است.” وی با بیان اینکه اگر قرار باشد در این مملکت کار درستی صورت گیرد باید به دست همین مردم انجام شود، افزود: “این مأموریت امروز ما است که دست به دست هم دهیم تا این کشور عزیز را بسازیم و برای عملی شدن اینکار در ابتدا باید خود را باور کنیم، همدل باشیم و به رویت اسلامی خود برسیم.” وی در ادامه گفت: “اسلام بر پایه عدالت و برپایه پیامبران استوار است و ما نیز باید در رویکردها و برنامه های خود از مسیر، روش و برنامه های اسلامی استفاده کنیم.”

وی با تأکید بر اینکه در برنامه های کشور باید از برنامه های بومی خود استفاده کنیم، افزود: “ما درشرایطی در جنگ تحمیلی پیروز شدیم که با دست خالی بودیم اما در شرایط حاضر نمی‌توانیم مشکلات جامعه را حل کنیم زیرا برای برطرف کردن مشکلات باید دست به دست هم داده و از برنامه‌های خود استفاده کنیم.” شهردار تهران تصریح کرد: “مردم فرزندانشان را برای ایران اسلامی دادند، پس اگر به این ملت فرصت داده شود خواهیم دید که چه خواهند کرد و در جهان ایران عزیز پیشرفت می کند.” وی خاطرنشان کرد: “مگر جوانان ما انرژی هسته ای را به دست نیاورند پس ما نیازی نداریم که دستمان را جلوی دیگران دراز کنیم زیرا ایران می تواند و باید پیشرفت کند.”

رضایی: من دوازده سال اقتصاد خوانده ام

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ایران در مصاحبه با یک روزنامه آمریکایی با ممکن خواندن احتمال مذاکره با آمریکا درباره برقراری رابطه مجدد میان دو کشور گفت:‌ “مقامات آمریکایی پیشنهاد روشنی در این رابطه ارایه نکرده‌اند.” محسن رضایی در مصاحبه با روزنامه “یو‌اس‌ای تودی ” در مورد برنامه خود گفت: “من کاملا با سیاست و امنیت ملی و نیروهای نظامی آشنایی دارم. من به مدت 12 سال مشغول تحصیل اقتصاد بودم. من برنامه اقتصادی دارم که اقتصاد ایرانی‌ها را تغییر خواهد داد. مهمترین سیاست من در اقتصاد ارائه تعریف تازه از دولت است. در این تعریف دولت تنها به عنوان ناظر، هدایت کننده و حامی عمل می‌کند و حق دخالت ندارد؛ یعنی آنکه دولت نقش تاجر یا مالک کارخانه را باز نمی‌کند.

مردم یا بخش خصوصی از طریق تعاونی‌ها یا به صورت مشارکتی با یکدیگر اساس اصلی فعالیت اقتصادی خواهند بود. بازار سرمایه در خدمت مردم خواهد بود. وی گفت: “دانشگاه‌های آزاد را به 10 دانشگاه متفاوت تقسیم می‌کنیم که مکمل یکدیگر خواهند بود. کارخانجات دولتی خصوصی می‌شوند و سهم مشارکت دولت را در اقتصاد به زیر 50 درصد خواهیم رساند. با در نظر گرفتن این نکته من کشور را به 10 منطقه اقتصادی، صنعتی، تجاری تقسیم خواهم کرد. در زمینه سیاسی، امنیتی و دفاعی نیز به گونه‌ای متمرکز عمل خواهیم کرد اما در زمینه اقتصادی بصورت غیرمتمرکز فعالیت خواهیم کرد.” رضایی درباره حجاب بانوان گفت: “حکومت حق دخالت در حریم خصوصی مردم را ندارد. مردم سلایق مختلفی دارند ولی این سلایق نباید به نارضایتی مذهبی و قومی تبدیل شود و کشور را دچار ناامنی کند. حکومت باید آرامش را در جامعه حفظ کند.”

 

سلیمی نمین: تمایل به سوی بیگانه توهین آشکار به ملت است

سلیمی نمین با انتقاد از مذاکرات سیاسی کاندیدای حزب مشارکت در انتخابات با سفرای کشورهای غربی، گفت: “اتخاذ چنین رویکردی توهین آشکار به ملت است.” عباس سلیمی نمین با اشاره به ملاقات سفرای کشورهای غربی با مصطفی معین، نامزد انتخابات ریاست جمهوری، بیان داشت: “قطعاً اولین قربانی دخالت دادن پای بیگانگان در رقابت‌های انتخاباتی و در مسائل داخلی کشور، استقلال و حرمت ملت ایران است.” وی با تاکید بر این که سرنوشت هر کشوری به دست ملتش رقم می‌خورد، افزود: “ملتهایی که سرنوشت آنها را دیگران رقم می‌زنند ملتی تحقیر شده هستند.”

سلیمی نمین، با بیان این که مردم ایران هرگز چنین رفتارهایی را از سوی هیچ کس حتی کاندیداها نمی‌پسندند، گفت: “به طور قطع از جانب مردم این رفتارها نامیمون تلقی خواهد شد.” وی طرد جریانات متمایل به بیگانه از سوی مردم در طول تاریخ ایران را مورد اشاره قرار داد و افزود: “نمونه روشن واکنش منفی مردم به چنین رفتارهایی در مجلس ششم رخ داد که برخی جریانات به دلیل داشتن چنین رویکردی، با واکنش منفی مردم مواجه شدند.”

هاشمی: مذاکرات هسته‌ای ایران و اروپا نباید طولانی شود

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ایران با ابراز خوشبینی نسبت به احتمال دستیابی به توافقی درباره برنامه هسته‌ای ایران در مذاکرات با اتحادیه اروپا، در قبال طولانی شدن زمان مذاکرات هشدار داد.
هاشمی در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه در پاسخ به پرسشی درباره امکان دستیابی به توافقی در مذاکرات هسته‌ای ایران با سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان، گفت: “ما می‌توانیم به توافق برسیم اما نمی‌توانم پیش‌بینی کنم این توافق چه زمانی حاصل می‌شود.” بر اساس این گزارش، رفسنجانی بر موضع ایران مبنی بر از سرگیری فعالیت‌های مربوط به غنی‌سازی اورانیوم که در حال حاضر به دلیل تداوم مذاکرات به حال تعلیق درآمده،‌ تاکید کرد.

هاشمی افزود: “ما مخالف طولانی شدن بی‌دلیل مذاکرات هستیم.” به گزارش خبرگزاری فرانسه، رفسنجانی با اشاره به اینکه واشنگتن اعتراف کرده ایران باید اجازه غنی‌سازی اورانیوم در سطح محدود را داشته باشد، پیوستن آمریکا به اروپا در میز مذاکره برای روند مذاکرات را مثبت خواند.
نامزد انتخابات ریاست جمهوری ایران خاطر نشان کرد: “فکر می‌کنم برای آمریکایی‌ها سهل‌تر خواهد بود به راهی که در پیش گرفته‌اند، ادامه دهند. ما درباره غنی‌سازی نیاز به توافق داریم. به موجب آنچه که در رسانه‌ها گزارش شده، (بوش) گفته که ایران می‌تواند در سطوح محدود غنی‌سازی کند.” خبرگزاری فرانسه در ادامه گزارش داد: “این در حالی است که آمریکا به طور مستقیم اعلام نکرده ایران می‌تواند غنی‌سازی را در سطحی محدود انجام دهد و دیپلماتها گفته‌اند که آمریکا و اروپا هنوز به درخواست خود مبنی بر این که ایران فعالیت چرخه سوخت هسته‌ای حساس خود را بطور کامل کنار گذارد، تاکید دارند.” بر اساس این گزارش، رفسنجانی تاکید کرد که وی همواره مخالف ساخت سلاح‌های هسته‌ای و کشتار جمعی بوده است و تایید کرد آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم ایران در این رابطه فتوایی صادر کرده‌ است.

 

لاریجانی: برخی نان آزادی را می‌خورند ولی برای آزادی قدم برنمی دارند

کاندیدای نهمین دوره انتخابات گفت: “در دولت امید در اداره مناطق به جای استفاده از مدیران پروازی از نخبگان بومی استفاده می‌شود.” علی لاریجانی گفت: “ملت ایران همگی با هم برادر هستند، لذا نباید در میان خودمان تعصب بی‌جا را راه دهیم.” وی تأکید کرد: “در دولت امید شیعیان و اهل سنت و دیگر اقوام مختلف ایرانی باهم در حکومت مشارکت خواهند داشت و دولت از توانمندی های آنان در عرصه های گوناگون استفاده خواهد کرد.” عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام متذکر شد: “در دولت امید اصول 15 و 19 قانون اساسی درباره اقوام به صورت جدی دنبال شده و اجرای آن تأکید خواهد شد.”

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی با تأکید بر این که باید از اقوام مختلف ایرانی در راه رسیدن به پیشرفت کشور استفاده کرد، گفت: “دولت امید به افراد نخبگان و تمامی اقوام ایرانی احترام می‌گذارد.” وی با بیان این که دموکراسی و آزادی اندیشه جزء خصوصیات جمهوری اسلامی است، گفت: “برخی نان آزادی را می‌خورند ولی برای آزادی مردم هیچ قدمی برنمی‌دارند، برخی شعار ازادی اندیشه را سر می‌دهند و از عدالت دم می‌زنند اما برای عمل با آن هیچ تلاشی نمی‌کند. اما دولت امید مطمئناً زمینه های رشد و گسترش آزادی های مردم را فراهم خواهد کرد.”