هاشمی خود را رقیب خامنه ای می داند

نویسنده
جلال یعقوبی

» مصباح‌یزدی

آیت‌الله مصباح یزدی، عضو مجلس خبرگان رهبری و از روحانیون تندرو متحد با رهبر جمهوری اسلامی، بار دیگر طی سخنانی به رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام حمله کرد.

خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، طی گفتگویی با حجت‌الاسلام نبویان، نماینده مجلس و عضو جبهه پایداری، گزارشی از جلسه دیدار اعضای این حزب با مصباح‌یزدی را منتشر کرده و با اشاره به سخنان مصباح‌یزدی در این جلسه نوشته است: “رئیس موسسه امام‌خمینی(ره) ضمن ابراز تأسف از برخی‌ها که به‌خاطر منافع حزبی، شخصی و خانوادگی خود سوابق درخشان و ارزنده دوران انقلاب را نادیده گرفتند و در مقابل انقلاب و نعمت بزرگ ولی فقیه که انسان را در مسیر درست قرار می‌دهند، رقیب خود می‌داند.” نبویان همچنین از قول مصباح‌یزدی گفته : “باید قدر این نعمت را دانست و بعد از وجود ائمه کمتر نعمت این‌چنینی برای ما وجود داشته و تبعیت از امام و جانشین بر حق ایشان از ابعاد گوناگون دارای امتیازات بزرگی است.” به گزارش سایت انتخاب مصباح یزدی همچنین تاکید کرده: “متأسفم که برخی، سوابق دوران انقلاب را نادیده گرفته و خود را رقیب ولی‌فقیه می‌دانند.”

همزمان اظهارات حجت‌الاسلام قاسم روانبخش، دیگر عضو جبهه پایداری هم منتشر شد که سخنان مصباح‌یزدی را مفصل‌تر روایت کرده بود. او طی گزارشی از همین جلسه که خبرگزاری فارس منتشر کرد، از قول مصباح یزدی گفته: “ایشان در این دیدار به اعضای جبهه پایداری گفتند که برخی افراد که اهل تقوا و مجاهدت‌های بسیاری هم هستند اما خواسته‌هایی که در قلب آن ها وجود داشته است کمتر بروز می‌کند و بر سوابقشان غلبه می‌یابد.”

او اضافه کرده: “آیت‌الله مصباح برای تکمیل سخن خود به واقعه کربلا اشاره و تصریح کردند که در واقعه کربلا افرادی که در گذشته نیز در رکاب امیرالمومنین(ع) بودند کاری با امام معصوم خود کردند که با هیچ مشرکی نکرده بودند. بنابراین همه به نوعی هوای نفس دارند.برخی‌ها عمر خود را به سختی گذرانده و ما کسانی را می‌شناسیم که در انقلاب در تبعید و شکنجه بودند و در پیروزی انقلاب موثر بودند اما وقتی به مسائل شخصی، خانوادگی و گروهی رسیدند لغزیدند چرا که بحث بر سر قدرت و دنیا و این مسائل شکل گرفت.”

روانبخش همچنین گفته است: “آیت‌الله مصباح افزودند باید از سیره امام و رهبری بهره بگیریم و مواظب باشیم کسانی که می خواهند با مصالح شخصی و گروهی مصالح اسلام را فدا کنند، بشناسیم. امثال زبیرها امروز هم وجود دارند. مواظب باشید راه زبیر را نرویم و دین را بازیچه قرار ندهیم سعی کنیم بازیچه دیگران هم نشویم برای این کار باید آن‌ها را بشناسیم.”

جنگ لفظی مصباح‌یزدی و هاشمی‌رفسنجانی مدتهاست ادامه دارد. گفته می‌شود این کشمکش در واقع جدالی است که بر سر رهبری آینده در جریان است. هر دو جناح سیاسی در ایران می‌کوشند که در انتخاب رهبر آینده بعد از مرگ خامنه‌ای نقش بازی کنند و مصباح‌یزدی و هاشمی‌رفسنجانی هم در واقع نماینده دو بخش قدرتمند از بازیگران صحنه سیاست ایران محسوب می‌شوند. همین کشمکش است که به انتخابات آینده در اسفند ماه و خصوصا انتخابات مجلس خبرگان اهمیتی اساسی داده است. اینکه چه کسانی در مجلس آینده حضور خواهند داشت، در واقع به معنی اثرگذاری در تحولات تاریخی انتخاب رهبر آینده نیز هست.

چندی پیش هاشمی‌رفسنجانی کنایه‌ای کم سابقه به مصباح‌یزدی  زده و گفته بود: “کسانی که بویی از انقلاب نبرده بودند و مبارزه را به دلیل سختی‌های آن حرام می‌دانستند، امروز مدعی‌اند و وقتی از آنان می‌پرسند که چرا از مبارزه بریدید و آن را حرام می‌دانستید؟ و یا چرا به دعوت بازگشت به مبارزه، پاسخ منفی دادید؟ به دروغ توجیه می‌کنند برای همکاری با منافقین دعوت شده بودیم، در‌حالی‌که در آن سال‌ها، سازمان منافقین اصلا شکل نگرفته بود و آنها فقط درصدد توجیه عافیت‌طلبی خود هستند غافل از اینکه مردم، هوشیارتر از تصورات آنها هستند.”

او همزمان با این حمله تند به مصباح‌یزدی به تمجید از خامنه‌ای هم پرداخته و گفته بود: “ایشان یکی از نزدیک‌ترین افراد به امام بود و یک انقلابی واقعی، وارسته و زاهد است و هنوز نیز بر عهد خویش با امام و شهدا استوار است.”

به نظر می‌رسد که مصباح‌یزدی نیز همین شیوه را بکار برده و از یک طرف به رقیب قدرتمندش حمله کرده و از سوی دیگر به تمجید از خامنه‌ای پرداخته است. البته جدال بر سر آینده رهبری جمهوری اسلامی چیزی نیست که این رقیبان پنهان کرده باشند.

اواخر اسفند ماه گذشته، زمانی که کشمکش بر سر ریاست مجلس خبرگان اوج گرفته بود، هاشمی‌رفسنجانی طی گفتگویی صریحا اعلام کرد: “فقط یک وقت کار هیأت‌ رئیسه خبرگان حساس می‌شود و آن موقعی است که بخواهد رهبری جدید انتخاب شود. برای آن لحظه حساس حتماً لازم نیست رئیس باشم؛ کافی است عضو خبرگان باشم. انسان می‌تواند صحبت کند و نظرش را بدهد و اگر بخواهم، تأثیرگذار هم خواهم بود.”

در همین گفتگو بود که او بار دیگر از شورایی شدن رهبری در آینده هم سخن گفت. رفسنجانی گفته بود: “این مطالب در قانون اساسی آمده است. هم قبل از بازنگری و هم بعد از بازنگری به آن توجه شده است. قبل از بازنگری آمده بود فعلا که کسی مثل امام(ره) مورد قبول اکثریت قاطع مردم نیست، همان می‌ماند، ولی اگر مثل امام(ره) و رهبری فعلی نباشد، شورایی می‌شود و شورایی پنج‌نفره از علما جای رهبری را می‌گیرند، در بازنگری هم همین آمده است که هم می‌تواند فرد و هم می‌تواند شورا باشد. این در قانون اساسی هست و لازم نیست روی آن بحث کنیم. چون بحث شده و مردم هم به آن رای داد‌ه‌اند و تمام شد.”

پیشنهاد هاشمی‌رفسنجانی درباره شورایی شدن رهبری درواقع بخشی از کشمکشی است که راه حلی جدید برای کنارگذاشتن رقیبان قدرتمند از امکان بدست گرفتن رهبری را ترسیم می‌کند.

پس از آن بود که  محمد یزدی، رئیس کنونی مجلس خبرگان شورایی شدن رهبری را رد و اعلام کرد: “ولی امر مسلمین منصوب و نائب امام زمان (عج) است و خبرگان او را شایسته ترین تشخیص دادند و هر کس را که خبرگان انتخاب کردند باید در چارچوب اسلام حرکت کند نه نظرات شخصی بنابراین مشاور هم دارد اما شورایی اداره نمی‌شود.”

بعدها ‌آیت‌الله سیدعلی شفیعی ، عضو مجلس خبرگان رهبری هم در گفتگو با روزنامه جوان وابسته به سپاه پاسداران تاکید کرد که:  “شورای رهبری هاشمی عملی نخواهد شد” او صریحا از حضور جریان‌های اصلاح‌طلب و متحدان هاشمی‌رفسنجانی در مجلس خبرگان ابراز نگرانی کرده  و گفته بود: “ قلب خود من روشن است که با وضعی که خبرگان و مردم دارند، موضوع نفوذ به این مجلس، به جایی نمی‌رسد.”

البته مخالفت با طرح هاشمی رفسنجانی برای شورایی شدن رهبری را هم اولین بار مصباح‌یزدی آغاز کرده است.

چند سال پیش وقتی که هاشمی رفسنجانی پیشنهاد تشکیل شورای فتوای فقهی را داد  و احتمال احیای شورای رهبری مطرح شد، آیت‌الله مصباح یزدی گفته بود: “نمی خواهم کسی را متهم کنم ولی انسان احتمال می‌دهد که در پشت مطرح کردن مساله شورای رهبری، دست ناصالحی برای تضعیف حکومت و ولایت فقیه در کار می باشد.” او تاکید کرده بود: “این طرح ممکن است طرحی شیطانی باشد تا کسی که می‌داند رهبر نمی‌شود، فکر کند اگر شورایی باشد در آن شورا حضور پیدا خواهد کرد.” مصباح یزدی معتقد بود: “حاکمیت یک فرد پیوسته مورد قبول بوده است و در سیره عقلا و متشرعین، مردم در اجرای حکومت همیشه به فرد مراجعه می کرده اند نه به گروه.” البته بعدها اخباری منتشر شد که نشان می داد در محافل خصوصی وابسته به آیت‌الله مصباح یزدی و جبهه پایداری از او به عنوان قائم مقام رهبر نام می برند.