پشت ویترین ‏‏

نویسنده
نسرین تبریزی

هنر روز، در بخش کتاب می کوشد کتاب ها و نشریاتی که در حوزه اندیشه و هنر مباحث نظری را ‏منعکس ‏می ‏کنند یا در مسائل اجتماعی و سیاسی مباحثی درخور دارند، به خوانندگان خود معرفی کند. ‏ارجحیت با کتاب ‏های ‏روز خواهد بود، ولی این امر به معنای غفلت از آثارمنتشر شده در گذشته دور یا ‏نزدیک نیست. کتاب های ‏منتشره ‏از پدیدآورندگان ایرانی به زبان های دیگر یا ترجمه شده به این زیان ها هم ‏در کتاب روزجای ویژه ای ‏خواهند ‏داشت. ناشران و پدید آورندگان آثار می توانند برای معرفی یک نسخه ‏کتاب به نشانی زیر بفرستند. ‏
Iran Gooya‏ : نام گیرنده
BP 114‎‏ : شماره صندوق پستی
Creteil 94000‎‏ : اسم وکد پستی شهر‏
France‏ : نام کشور

 

خشم وهیاهوی یک زندگی: زندگی و خاطرات غلام یحیی دانشیان                        

نویسنده: علی مرادی مراغه ای

428ص، تهران: نشر اوحدی، 1388، چاپ اول

موضوع این کتاب، زندگی سیاسی و خاطرات «غلام یحیی دانشیان»، از   برجسته ترین افراد «فرقه دموکرات آذربایجان» است. خاطرات سیاسی «غلام یحیی» شامل دو بخش است: بخش اول از تولد او تا شکست «فرقه دموکرات» و فرار به شوروی در آذرماه 1325 را در بر می گیرد. بخش دوم به فاصله زمانی میان تشکیل مجدد «فرقه دموکرات» و اتحادش با «حزب توده ایران» تا اواخر عمر«غلام یحیی»، اختصاص دارد. این خاطرات که به زبان ترکی و با الفبای لاتین در سال 2006 میلادی‏، به مناسبت یکصد سالگی «غلام یحیی دانشیان» در باکو منتشر شده، منبع و ماخذ نویسنده کتاب حاضر نیز بوده است. از آنجا که بسیاری از رویدادها در خاطرات «غلام یحیی» مسکوت مانده، نویسنده بخشی را با عنوان «تحلیلی بر نیمه پنهان زندگی غلام یحیی دانشیان»، به این کتاب افزوده است. در ترجمه خاطرات، هیچ بخشی از آن حذف نشده است. خاطرات «غلام یحیی» با تمام کاستی هایی که در آن هست، تنها منبعی است که پس از مرگ «پیشه وری» به وسیله یکی از برجسته ترین افراد «فرقه دموکرات» و یکی از رهبران اصلی «حزب توده ایران» در مورد تحولات «فرقه» نوشته شده است.  

 

سه هم پیمان عشق

گردآورنده: هدی صابر

608ص، تهران: انتشارات صمدیه، 1388، چاپ اول

این کتاب، روایت و گزارشی است از بینش، روش و منش بنیانگذاران «سازمان مجاهدین خلق ایران»؛ یعنی «محمد حنیف نژاد»، «سعید محسن» و‌«اصغر بدیع زادگان». این گزارش بر اساس مصاحبه هایی با شخصیت های سیاسی و اجتماعی، دوستان و آشنایان، مکتوبات و مستندات گوناگون تدوین شده است. بعضی از کسانی که خاطرات و دانسته های خود را از زندگی و اندیشه این سه مبارز بازگو کرده اند عبارتنداز: «علی اکبر بدیع زادگان/برادر اصغر بدیع زادگان»، «عزت الله سحابی/عضو نهضت آزادی ایران در سال های 1340 تا 1358»، «مریم محسن/خواهر سعید محسن»، «عذرا محسن/خواهر سعید محسن»، «محمد بسته نگار/عضو انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در پایان دهه 1330 و آغاز دهه 1340، عضو نهضت آزادی ایران در فاصله سال های 1340 تا 1358»، «حمد الله حنیف نژاد/پدر محمد حنیف نژاد»، «محمد توسلی/عضو انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده فنی دانشگاه تهران در نیمه دوم دهه 1330، عضو نهضت آزادی ایران»، «محمد علی سپانلو/همدوره خدمت وظیفه محمد حنیف نژاد»، «حسین شاه حسینی/عضو جبهه ملی ایران، هم بند محمد حنیف نژاد در زندان در سال 1342»، «محمد میلانی/هم کلاس محمد حنیف نژاد در تبریز، عضو سازمان مجاهدین خلق ایران» و«لطف الله میثمی/عضو انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده فنی دانشگاه تهران، عضو نهضت آزادی ایران در بدو تاسیس، ‌عضو سازمان مجاهدین خلق ایران».

 

نقد آثاری از معماری معاصر ایران: مصور، رنگی

152ص، تهران: مرکز مطالعاتی و تحقیقاتی شهرسازی و معمای، 1387، چاپ اول

این کتاب، مجموعه سیزده مقاله در نقد و تحلیل آثاری معماری معاصر ایران است. این آثار از میان بناهایی که در دوره معاصر در ایران ساخته شده، انتخاب گردیده و اغلب آنها متعلق به سال های دهه چهل و پنجاه خورشیدی است. وجه مشترک این آثار که دلیل انتخاب آنها بوده، بهره گیری طراحانشان از برخی اصول یا عناصر معماری سنتی ایران بوده است. مدرسه ایرانشهر در شهر یزد، بنای یادبود بوعلی سینا در همدان، مسجد دانشگاه تهران، تئاتر شهر در تهران، موزه هنرهای معاصر در تهران، ساختمان مرکزی سازمان میراث فرهنگی و فرهنگسرای نگارستان در تهران، از جمله آثاری هستند که معماری آنها در کتاب حاضر مورد بررسی قرار گرفته است.

 

آن سوی تاریکی

نویسنده: پری زنگنه

445ص، تهران: انتشارات کتاب سرا، 1388، چاپ اول

کتاب ارزشمند پژوهشی و آموزشی «آن سوی تاریکی» نتیجه سال ها زندگی در کنار نابینایان و با نابینایی است. «پری زنگنه» هنرمند برجسته ایرانی، در این کتاب، با بیان خاطره های زندگی شخصی و آموزه های علمی و تجربی،  در پی روشن کردن گوشه های پنهان مسائل، مشکلات و راه کارهای زندگی اجتماعی به همگان است. خانم «زنگنه» در پیشگفتار کتاب می نویسد: [انگیزه نیرومندی که مرا به نوشتن این کتاب واداشته است پس زدن ابرهای ابهام از تصورات و اندیشه های درست و نادرست درباره زندگی نابینایان و رخدادهایی است که در سال های نابینایی، پیرامون من گذشته است. هر بار که می خواستیم مسائل نابینایی را پیش بکشم، جنبه های واقعی آن کمتر مورد توجه قرار می گرفت و همگان نظرشان بیشتر به موضوعات جنبی و پیش پا افتاده معطوف می شد…]


دومین دوره مجلس شورای اسلامی

نویسندگان: عباس آقایی جیرهنده، رضا بسطامی

276ص، تهران: انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی، 1387، چاپ اول

دومین دوره مجلس شورای اسلامی در خردادماه سال 1363 گشایش یافت و تا خرداد ماه 1367 به طول انجامید. در این دوره، فرصتی برای نیروهای طرفدار حاکمیت به وجود آمد تا علایق و سلیقه های خود را بروز دهند. در حقیقت، ریشه جناح بندی های بعد درون حاکمیت، با عنوان های «چپ» و «راست» را باید در این مجلس جستجو کرد. مهم ترین عملکرد مجلس دوم، «مدیریت جنگ» در تعامل با دولت بود. در همین حال، رویدادهایی چون تعطیلی «حزب جمهوری اسلامی»، انشعاب «مجمع روحانیون مبارز» از «جامعه روحانیت مبارز» و هم چنین تشکیل «مجمع تشخیص مصلحت نظام» در این دوره از مجلس به وقوع پیوست.

 

فرهنگنامه فارسی واژگان و اعلام: مجموعه 3 جلدی

تالیف: غلامحسین صدری افشار، نسرین حکمی، نسترن حکمی

3029ص، جلد تهران:‌ انتشارات فرهنگ معاصر، 1388، چاپ اول

این فرهنگنامه، شامل بیشتر واژه های به کار رفته در نوشته های فارسی، به علاوه رایج ترین اعلام است. هدف از تالیف آن، فراهم کردن مرجعی برای کاربران زبان فارسی است تا بتوانند واژه یا نامی را که می خوانند یا می شنوند، شناسایی کنند. «فرهنگنامه فارسی واژگان و اعلام» دارای حدود شصت هزار واژه و اصطلاح ادبی، علمی، فنی و گفتاری زبان فارسی؛ حدود بیست هزار مدخل اعلام شامل اشخاص، مکان ها، مکتب های ادبی و سیاسی، آثار هنری و تاریخی، دین ها، اساطیر و رویدادهای تاریخی؛ حدود دوازده هزار ترکیب اسمی و فعلی رایج در زبان فارسی؛ بیش از سه هزار ارجاع به واژه های متداول تر؛ حدود پنجاه جدول، همراه با بیست و پنج پیوست، شامل نام ماه ها، نشانه های الکترونیک، عناصر شیمیایی، الفبای لاتین، واحدهای متری و… می باشد. در این فرهنگ نامه، تازه ترین واژه های رایج در زبان فارسی، مانند «پادمان»، «پودمانی»، «چت کردن» و… ثبت شده، و تعریف دقیق و ساده معنی یا معنی های هر واژه و چگونگی کاربرد آن، ارائه شده است.

 

فرهنگ توصیفی گونه های زبانی ایران

نویسنده: ایران کلباسی

893ص، تهران: انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، 1388، چاپ اول

ایران سرزمینی است که تنوع زبانی در آن بسیار گسترده است. گرچه تاکنون مطالعات پراکنده فراوانی درباره لهجه ها و گویش های ایرانی انجام شده، هنوز دسته بندی جامعی بر روی آن ها صورت نگرفته است. در کتاب حاضر، تلاش شده است تا حد امکان، دسته بندی نسبتا کاملی درباره زبان ها، گویش ها یا   لهجه هایی که هم اکنون در ایران به کار می روند، انجام گیرد. گویش های زنده خارج از سرزمین ایران مانند «پشتو»، «یغنانی»، «آسی»، «پامیری» و جزء آن در این کتاب توصیف نشده اند ولی گویش هایی که در داخل ایران به کار    می روند به یازده گروه، یعنی «کردی»، «لری»، «لکی»، «بلوچی»، «گیلکی»، «مازندرانی»، «تالشی»، «تاتی»، «گویش های مرکزی»،    «گویش های جنوبی» و «گویش های منطقه خراسان» تقسیم شده و از هر گروه، چندین نمونه مورد بررسی قرار گرفته است. این فرهنگ مجموعا شامل 221 مدخل است که 4 مدخل آن (ارمنی، ترکی، فارسی معیار، عربی) زبان نامیده شده، 43 مدخل آن لهجه هایی از فارسی معیار، 10 مدخل آن لهجه هایی از گویش کردی، 14 مدخل آن لهجه هایی از گویش لری، 3 مدخل آن لهجه هایی از گویش لکی، 2 مدخل آن لهجه هایی از گویش بلوچی، 8 مدخل آن لهجه هایی از گویش گیلکی، 15 مدخل آن لهجه هایی از گویش مازندرانی، 4 مدخل آن      لهجه هایی از گویش تالشی، 1مدخل آن لهجه ای از گویش تاتی، 31 مدخل آن گویش های مرکزی، 15مدخل آن گویش های جنوبی، 8 مدخل آن گویش های منطقه خراسان و 63 مدخل آن، مدخل های ارجاعی است.