گام دیگر آمریکا برای تماس با ایران

نویسنده

» گزارش نیویورک تایمز درباره سیاست های تازه واشنگتن

مارک لندلر 

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا پس از ارسال پیام ویدئویی تبریک سال نو به مردم ایران، این بار آنها را به شرکت و همکاری در جشن های چهارم ژوئیه، سالروز استقلال آمریکا، دعوت کرده است.

 

وزارت خارجه آمریکا جمعه گذشته پیامی به سفارتخانه ها و  کنسولگری های آن کشور در سراسر دنیا ارسال کرد و اعلام کرد «آنها باید نمایندگانی از دولت ایران» را نیز به جشن های روز استقلال دعوت کنند. این جشن ها معمولاً همراه با پذیرائی سنتی با هات داگ، بیرق های افراشته قرمز، سفید و آبی و نیز خطابه های معمول از بنیانگذاران استقلال کشور است.

مقامات دولت اوباما این اقدام را یکی دیگر از مجموع تغییرات آمریکا در قبال ایران ارزیابی می کنند. آمریکا از زمان اشغال سفارتخانه اش در تهران توسط تظاهرکنندگان در سال 1979، رابطه ای با ایران نداشته است و دیپلمات های ایرانی هرگز به طور رسمی به هیچ مراسم آمریکائی دعوت نشده اند.

یکی از مقامات دولت گفت: «این یکی دیگر از روش هائی است که نشان می دهد ما در راه ارتباط، مانعی قرار نمی دهیم. این پیام دیگری است که هیچ فرصتی نباید از دست برود.»

یک مقام دیگر گفت درحالیکه آمریکا عملاً در پی تماس با ایران به شیوه های دیگر است، چنین ممنوعیتی دیگر بی معنا بود. ریچارد سی هولبروک نماینده ویژۀ دولت در امور افغانستان و پاکستان، در ماه مارس و در حاشیه کنفرانس لاهه، با محمد مهدی آخوندزاده معاون وزیر خارجه ایران احوالپرسی کرده بود. 

صدور اجازه دعوت از سوی یک مقام عالیرتبه وزارت خارجه، و در شامگاه سفر سه روزۀ هیلاری کلینتون به آمریکای لاتین فاش شد. این مقامات نخواستند نامشان فاش شود زیرا رویکرد جدید هنوز به طور علنی اعلام نشده است.

ایالات متحده علیرغم تلاش برای برقراری تماس با ایران، هنوز سعی در تحکیم نفوذ خود در آمریکای لاتین دارد؛ منطقه ای که صحنه حضور گستردۀ ایران همزمان با سرگرم شدن آمریکا به جنگ در عراق و افغانستان شد.

خانم کلینتون افزایش نفوذ ایران در منطقه را «بسیار آزار دهنده» خوانده است. وی در ماه مه به کارکنان وزارت خارجه گفت سیاست دولت بوش در قبال آمریکای لاتین، باعث فراهم آمدن فرصتی برای ایران و چین شده تا با بهره گرفتن از تجارت و سایر همکاری ها، رهبران ضد آمریکائی نظیر هوگو چاوز (ونزوئلا) و دنیل اورتگا (نیکاراگوئه) را به اوج بکشانند.

وی گفت: «آنها در حال ایجاد ارتباطات محکم اقتصادی و سیاسی با بسیاری از رهبران منطقه هستند. فکر نمی کنم این در جهت منافع ما باشد.»

جولیا ای سوینگ کارشناس مسائل آمریکای لاتین در شورای روابط خارجی آمریکا می گوید: «حضور ایران باعث به صدا درآمدن زنگ خطر شد، درحالیکه مسأله در مورد چین اینگونه نیست. زیرا چین سعی دارد به نفوذ آمریکا در آنجا احترام بگذارد.»

مقامات می گویند ایران حضور گسترده ای در السالوادور نداشته است و نماینده ای هم برای جشن سوگند ریاست جمهوری آقای فیونز اعزام نکرده بود. اما همزمان با ایجاد تغییر در 17 سال سیاست دنباله روی از آمریکا، ممکن است دولت جدید گشایشی برای ایران ایجاد کند.

پیروزی آقای فیونز در راستای بالا گرفتن تب چپ سیاسی در آمریکای لاتین است. برخی تحلیلگران نگرانند وی از اظهارات ضد آمریکائی ونزوئلا، بولیوی و اکوادور پیروی کند. حزب وی به نام اف- ام- ال- ان ریشه در جنگجویانی دارد که در دهه های 1980 و 1990 با نیروهای آمریکائی نبرد می کردند. اما آقای فیونز را نسبت به حزبش کمتر دست چپی می دانند. مقامات آمریکائی می گویند حضور خانم کلینتون جهت ارسال این علامت بوده که واشنگتن قصد ندارد السالوادور را از دست بدهد.

 

منبع: نیویورک تایمز- 1 ژوئن