ایتالیائی ها در میدان زنان تهران

نویسنده

» مقاله ای از جنوا پست

در هفته بین المللی حقوق بشر، از همه شهروندان ایتالیایی دعوت شده بود که در شهرشان جایی را به زنان ایرانی اختصاص بدهند. به همین منظور اولین میدان به نام “زنان تهران” در شهر جنوا با حضور شهردار جنوا، خانم مارتا وینچنتزی،پرده برداری شد. همچنین از پرتره ندا آقا سلطان و ساکنان ایرانی جنوا که در حدود دویست و پنجاه نفر می شدند در زیر بارانی از گلبرگ رز، سرود “ای ایران” را خواندند. به همین مناسبت خانم وینچنتزی شهروندی افتخاری را به خانم شیرین عبادی برنده جایزه صلح نوبل در سال 2003 را اهدا کرد. ایرانیان شهر جنوا برنامه های فرهنگی متعددی را تدارک دیده بودند که با همکاری شهرداری، بنیاد های فرهنگی و دانشگاه این شهر انجام دادند. یکی از این اقدامات ایجاد یک کتابخانه فارسی در این شهر است.

خانم عبادی در این مراسم گفت: “به یاد ندا که به دست عمال حکومتی در خیابان کشته شد یا خانم شبنم سهرابی که در روز عاشورا توسط ماشین نیروی انتظامی زیر گرفته شد و دو  دانشجوی دختر که در حمله نیروهای نظامی در نیمه شب در حمله به کوی دانشگاه به شهادت رسیدند و با یاد تمام زنان آزاده کرد، ترک، فارس، لر، عرب و.. که توسط سلاح ها و گلوله هایی که با مالیات مردم خریداری شده بودند به شهادت رسیدند. و با یاد شیرین علم هولی دختر کردی که در یک روند غیر قانونی اعدام شد و حکومت حتی حاضر نشد محل دفن او را به خانواده اش اعلام کند. متاسفانه این احتمال وجود دارد که زینب جلالیان که محکوم به اعدام شده است هر آن اعدام شود.  محبوبه کرمی و شیوا نظر آهاری در وضعیتی نامناسب قرار دارند. تشکر می کنم از اینکه همزمان با نام گذاری این میدان به من این اجازه داده شد تا بتوانم گوشه ای از نقض حقوق بشر در ایران را بازگو کنم.”

عبادی در ادامه گفت : “جهانیان هرگز زنان ایرانی و مبارزات آنها را رها نخواهند کرد ،د آنها را حمایت خواهند کرد و البته نام گذاری این میدان نشانه همین موضوع است. بزرگداشت زنانی که در وطن خود مظلومانه و غریبانه به شهادت رسیدند. دولت ها می آیند و می روند اما ملت ها می مانند و نام گذاری این میدان پیوندهای دوستی دو ملت را جاودانه خواهد کرد. درود بر همه زنان و  گروه های زنانی که برای حقوق خود تلاش می کنند. ماباید قلب خود را جهانی کنیم. به امید آن روز.”

نامگذاری میدان “زنان تهران” اولین قدم بود. قرار است در این میدان یک مجسمه به زنان ایرانی تقدیم شود که توسط دانشجویان مدرسه هنری کله بارابینو ساخته می شود. در سی سال گذشته زنان ایرانی در صف اول اعتراضات آزادی خواهانه ایران قرار داشتند و در خیابان و دانشگاه ها برای رسیدن به آزادی  و برابری تلاش کرده اند. شبکه های اجتماعی راه جدیدی را برای سازماندهی مبارزات باز کرد و گذرگاهی شد برای ارتباط زنان ایرانی با زنان همه دنیا که برای حقوق خود مبارزه می کنند. جامعه ایرانی شهر جنوا اعتبار زیادی در این راه بدست آورده است. زنان ایرانی نمونه مهاجرانی هستند که با جامعه میزبان تطبیق پیدا کرده اند و در زندگی اجتماعی و فرهنگی شهری که در آن زندگی می کنند، حضور دارند و خود را مهمان نمی دانند بلکه شهروند آن شهر محسوب می شوند.

 

جنوا پست، 21 ژوئیه