خانواده حامد احمدی: نگذارید اعدام شان کنند

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» ۴ زندانی اهل سنت به محل نامعلومی منتقل شدند

زندانی سیاسی اهل سنت از زندان رجایی شهر به محل نامعلومی منتقل شده اند. خانواده های آنها که روز گذشته ملاقات کوتاهی با این زندانیان داشتند می گویند که ازماموران زندان رجایی شهر شنیده اند حکم اعدام این ۴ زندانی قرار است بامداد امروز اجرا شود.

حامد احمدی، کمال ملایی، جمشید و جهانگیر دهقانی، زندانیان سیاسی اهل سنت هستند که به محاربه و اقدام علیه امنیت ملی متهم و به اعدام محکوم شده اند.

حبیب الله احمدی، پدر حامد احمدی که روز گذشته با فرزندش ملاقات کرده در مصاحبه با “روز” می گوید: دیروز روز ملاقات نبود اما به ما گفتند بیایید برای ملاقات. شب قبل هم پسرم به من زنگ زده بود و گفته بود که می خواهند او و سه نفر دیگر را اعدام کنند. دیروز که ملاقات کردیم پسرم گفت که به آنها گفته اند ابلاغیه اجرای حکم شان آمده و حال او و سه نفر دیگر هم اصلا خوب نبود. ما رفتیم دادگاه برای پی گیری و به من گفتند برو زندان اوین. رفتم زندان اوین هیچ جوابی به من ندادند.

او می افزاید: الان به ما گفته اند که بعد از ملاقات آنها را منتقل کرده اند زندان اوین و به آنها گفته اند که فردا شما را می بریم دادگاه. اما پسرم می گفت می خواهند اعدام کنند. در زندان رجایی شهر فهمیده بودند و ما الان نمی دانیم چه باید بکنیم.

حبیب الله احمدی می گوید که تنها جرم پسرش و هم پرونده ای های او سنی بودن است و “بیشتر از 5 سال است که زندان است جرم اش این است که سنی است کرد است هیچ جرم دیگری ندارد. گفتند دو نفر روحانی را کشته اند در حالی که وقتی آنها کشته شدند پسر من زندان بود در اطلاعات زندانی بود از 6 ماه قبل از کشته شدن آن دو نفری که می گویند”.

او می افزاید: ما یک پیرزن و پیرمرد هستیم که دست مان جایی بند نیست. پسر من دختر 5 ساله ای دارد که اصلا پدرش را هم دیگر نمی شناسد هر کاری می توانید بکنید نگذارید اعدام شان کنند.

خواهر حامد احمدی هم که دیروز با برادرش ملاقات کرده به “روز” می گوید: ما اصلا هیچ اطلاعی نداریم کدام قسمت اوین بردند. دیروز روز ملاقات شان نبود ربطی هم به ملاقات شان نداشت. اما به ما ملاقات دادند. به بچه ها گفته اند ابلاغیه حکم تان آمده برای اجرای احکام. در مقابل خود ما هم یکی از ماموران به بچه ها گفتند که وسایل تان را تحویل خانواده هایتان بدهید و می بریم اجرای احکام. الان هم اصلا نمی دانیم اوین برده اند انفرادی های رجایی شهر هستند یا انفرادی های اوین و الان روبروی زندان رجایی شهر نشسته ایم.

او از اعتصاب غذای این ۴ زندانی اهل سنت خبر می دهد و می گوید: بچه ها چند روز است اعتصاب غذا هستند و به زندان هم اعتصاب غذای شان را اعلام کرده اند. و حالا با این وضعیت اعتصاب غذا آنها را معلوم نیست کجا برده اند و می خواهند اعدام کنند.

حامد احمدی، کمال ملایی، جمشید و جهانگیر دهقانی متهم به هواداری از گروههای سلفی و ترور دو روحانی اهل سنت شده اند. خواهر حامد احمدی می گوید: پارسال هم همین نمایش را راه انداخته اند. وقتی ان دو روحانی کشته شدند این بچه ها از ۶ ماه قبل در سلول های انفرادی اطلاعات سنندج بودند چطور ممکن است کسی که در زندان اطلاعات باشد همزمان بتواند بیرون کاری بکند.

او می افزاید: نه در پرونده اعترافی دارند نه چیزی. اهل سنت هستند تبلیغ عقیده خودشان را می کردند هیچ فعالیت سیاسی نداشتند و ندارند. نه سابقه ای داشتند نه چیزی. حتی در عموم شهر سنندج اینها را به عنوان ادم های خیلی خوبی می شناختند. فقط عقیده شان را تبلیغ می کردند و تنها فعالیت شان همین بود. هر چیزی که گفته اند دروغ محض است. حتی اعتراف دروغ هم نتوانستند از اینها بگیرند. در دادگاه ۱۰ دقیقه ای هم حتی اجازه دفاع نداشتند حتی وکیل هم نداشتند. هیچ وقت هیچ وکیلی نداشتند.

خواهر حامد احمدی سپس از سازمان ها بین المللی و حقوق بشری می خواهد که تلاش کنند و مانع اعدام برادرش و دیگر هم پرونده ای های او شوند. او می گوید: ما را دست به سر کردند می گویند بروید دادگاه. داگاه می گوید بروید زندان و زندان می گوید بروید دادگاه. الان نمی دانیم بچه هامان کجا هستند. هر کاری از دست تان بر بیاید انجام دهید ماموران جلوی خودمان گفتند اجرای حکم است.

حامد احمدی، زندانی اهل سنت که ابتدا چند ماه پیش از زندان قزل حصار به زندان رجایی شهر منتقل شده بود و اکنون به گفته خانواده اش به محل نامعلومی منتقل شده در یک فایل صوتی که در اختیار “روز” قرار گرفته و صحت این فایل صوتی تائید شده گفته است که “ساعت ۱۱ و نیم شب آمدند پشت در و اسم ما چهار نفر را گفتند که اعزام به دادگاه هستید. وقتی پی گیر شدیم چه شعبه ای و کدام دادگاه، جواب ندادند و فقط گفتند اعزام به بیرون. زندانیان را وقتی یک دفعه ای بیایند و برای اعدام بگویند معمولا درگیر می شوند حالا معمول شده می آیند می گویند دادگاه و.. مثل غلامرضا خسروی که گفته بودند انتقال به رجایی شهر و آوردند رجایی شهر در قرنطینه و بعد اعدام کردند. یا اینکه قبلا که بچه های ما را اعدام کردند حتی ملاقات به خانواده های شان هم ندادند و به اسم انتقالی به رجایی شهر از بند بیرون بردند و بعد از چند روز فهمیدیم اعدام شدند. الان هم حکم ما در اجرای احکام است و هیچ دلیلی ندارد بخواهند ما را دادگاه ببرند”.

او درباره پرونده خودش توضیح داده است: حکم اعدام ما از ۲۰ اردیبهشت سال ۹۰ از طرف دیوان عالی قطعی شده است. دوباره رد شد به خاطر تروری که به ما نسبت داده بودند در حالیکه ما زمان ترور در زندان بودیم. به همین خاطر رد شد اما ۲۲ خرداد ۹۲ دوباره این حکم از طرف دیوان عالی کشور تایید شد. از ترور تبرئه شدیم و ولی حکم اعدام تایید شد به اتهام محاربه و اقدام علیه امنیت ملی و به شعبه یک اجرای احکام اوین رفته.

حامد احمدی درباره اعتصاب غذای خود و هم پرونده ای هایش گفته است: الان چهارمین بار است که ما اعتصاب غذا می کنم. اعتصاب ما هم بدین خاطر است که اگر جرمی مرتکب شدیم و ترور کردیم بیایند یک دادگاه علنی برگزار کنند تا تمام دنیا بفهمد ما ترور کرده ایم. اگر جرمی مرتکب نشده ایم هم تمام دنیا بدانند که ما بی گناهیم. حرف ما این است که ما بی گناه هستیم تنها جرم ما عقیده ما است. ما فقط تبلیغ کردیم و به توهین هایی که به اهل سنت می شود اعتراض داشتیم در قانون هم طبیعی است حق ما است.

او افزوده: ما اعتصاب غذای مان را نمی شکنیم تا حکم مان را بشکنند. زندانیان سیاسی عقیدتی یا ۳۵۰ هستند یا بند ۱۲ رجایی شهر و.. این انتقال شان برای چی است؟ دادگاه که نداریم خودشان گفته اند پرونده قطعی است و هر لحظه احتمال اعدام تان وجود دارد. پارسال رئیس دادگاه شهید مقدس اوین، آقای تورج این حرف را به من زد. الان هم از مجامع حقوق بشری و بین المللی درخواست دارم که قضیه فقط جان ۴ نفر نیست اینجا ۴۰ نفر اعدام دارند اگر سهل انگاری شود در این قضیه جان ۴۰ نفر را به خطر انداختید. هر کاری از دست تان بر می آید بکنید حداقل اینکه اگر ما اعدام شدیم عذاب وجدان نداشته باشید بگویید ما تلاش کردیم. از تمام کسانی که به هر طریقی می توانند کمک کنند اقدام کنند مثل غلامرضا نشود که بعد از اعدام اش اقدام کردند. احتمال دارد این آخرین حرف های ما باشد و فردا ما را ببرند پای چوبه دارد.