حرکت داعش، نشانه ظهور امام زمان است

نویسنده
جلال یعقوبی

» خامنه ای: انقلاب اسلامی یکی از وعده های الهی بود

حضور آیت الله خامنه ای در مسجد جمکران

 

چند روز پیش آیت الله خامنه ای طی سخنانی در باره وعده ظهور امام دوازدهم شیعیان و نسبت آن با برقراری جمهوری اسلامی گفت: “یک وعده‌ کوچک از سوی پروردگار تحقّق می‌یابد، برای اینکه هر انسان اهل تدبّری از تحقّق این وعده‌ کوچک، اطمینان پیدا کند که آن وعده‌ بزرگ تحقّق پیدا خواهد کرد. آنچه از موفّقیّت‌ها در طول تاریخ برای بشریّت از طریق دین حاصل شده، همان وعده‌های کوچک است؛ از جمله جمهوری اسلامی. ملّت ایران مبارزه کرد، صبر کرد، ایستاد، فداکاری کرد، از دادنِ جان دریغ نکرد و اتّفاقی افتاد که هیچ‌کس تصوّر آن را نمی‌کرد!”

چند سالی است که مسئولان جمهوری اسلامی از نزدیک بودن ظهور امام زمان شیعیان سخن میگویند و وضعیت حاکم بر جهان را با وضعیت آخرالزمانی اسطوره های مذهبی تشیع در زمان ظهور آخرین امام غایب شیعه منطبق می کنند. آنان پیروزی انقلاب ایران را نیز یکی از نشانه های ظهور میدانند.

محمود احمدی نژاد نیز بارها از نزدیکی ظهور سخن گفته بود و حتی گفته میشد که تا آخرین لحظه کنار رفتن از ریاست جمهوری در انتظار حادثه ای خارق العاده در خاورمیانه بوده است. او چند روز پیش و بعد از مدتها سکوت در مراسمی به مناسبت نیمه شعبان سخن گفت و تاکید کرد: “امام عصر تجلی تام خداست و خدا را اگر می‌خواهی ببینی، امام را ببین. برخی می‌گویند این حرف‌ها چیست اما راه و هدف انسان کامل است و جز آن راهی نیست.” او اضافه کرد: “برخی که ریش‌شان آنقدر بلند است که نصفش را باید در زیر شلوارش بگذارند، از همه چیز می‌گویند و مدعی‌اند؛ مفتی‌ها ۷۰ شبکه درست کرده‌اند و از همه چیز می‌گویند جز از آن چه که باید بگویند. همه طراحی‌شان این است که مردم را از یاد امام غافل کنند. کسی که می‌تواند این عالم را جمع کند، عدالت را حاکم کند، امام است. هنوز کسی عدالت را ندیده است. امیرالمومنین و پیامبر تنها گوشه‌ای از عدالت را به نمایش گذاشتند. هنوز شیرینی زندگی در فضای توحید و عدالت را کسی نچشیده است.”

آیت‌الله روح‌الله قرهی مدیر حوزه علمیه امام مهدی نیز دیروز طی سخنانی گفت: “نکته‌ای که سربسته بیان می‌کنم این است که ما در آخرالزمان هستیم و علائمی که در روایات شریفه هست دارد محقق می‌شود از جمله در شام و عراق، البته بشارت دادند این‌ها به هیچ عنوان به ایران نمی‌توانند بیایند. سربسته می‌گوییم، چون نمی‌توانیم بیان بکنیم؛ عرض شود آنجا هم نمی‌توانند ورود پیدا بکنند و کامل مسلط شوند، ان‌شاءالله نابود خواهند شد و این یک قضیه است، اما امکان کشش هست، امکان کشدار بودن قضیه هست و خدای متعال نهایتاً به واسطه تقوا و ایمان که از خصائص یاران امام زمان(عج) همین متقین بودن است، این قضیه را ختم به خیر می‌کند.”

 

او در گفتگو با خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران اضافه کرد: “مطالبی هست که بعضاً نمی‌شود تبیین کرد و کسی هم نمی‌تواند بیان کند که دقیقاً کی هست، اما علائم داریم، ما به واسطه علائم عرض می‌کنیم، حسب علائم شریفه ان‌شاءالله ظهور نزدیک است.”

حجت الاسلام روح الله شاکری نیز در گفتگویی تاکید کرد: “جریان مخالف امام زمان از شامات شروع می شود یعنی همین سوریه، و مرکز حکومت حضرت هم بر اساس روایات شهر کوفه در عراق است، پس اگر کسی از ظهور صحبت می کند طبیعتا از عراق، سوریه و شامات هم باید صحبت کند، در اینکه آخرالزمان است یا خیر؟ ما وقتی که مخاطب روایات را نگاه می کنیم متوجه می شویم که ما درآخرالزمان هستیم اما کجای آخرالزمان؟ نمی دانیم، طبیعتا زمان ظهور را هم نمی دانیم.” او اضافه کرد: “ می توانیم این اتفاقات منطقه را به عنوان علائم هشدار دهنده بدانیم و برای همه کسانی که منتظر ظهور هستند بگوییم که این جریانی که اتفاق افتاده می تواند بستری برای ظهور باشد و یا می تواند نهایتا به ظهور بیانجامد اما یقینی در این زمینه نداریم، لذا با توجه به حوادث منطقه و بیانات رهبری معظم انقلاب تعبیر به بیداری اسلامی کردند من معتقد هستم که این حوادث می تواند یک علائم هشدار دهنده برای همه باشد که فکری به حال و روز خودشون بکنن که این حوادثی که اتفاق می افتد اگراز علائم ظهور باشد ما کجای آن قرار داریم در این جغرافیای ظهور کجا قرار می گیریم در جریان سفیانی قرار می گیریم یا یمانی، و باید آمادگی برای ظهور داشته باشیم.”

 

ظهور نزدیک

خبرگزاری بسیج نیز از قول حجت الاسلام عبدالرحیم نجفقلی زاده، جانشین نمایندگی ولی فقیه در سپاه عاشورا نوشت: “بیشتر علما و مجتهدان اسلامی متعقدند ظهور بسیار نزدیک است و انقلاب اسلامی ایران که حضرت امام خمینی پایه گذاری کرد به انقلاب جهانی حضرت ولی عصر متصل خواهد شد که لازمه آن پیروی از ولایت فقیه و رهبری است.”

از طرفی دیگر، آیت‌الله سیدمحمدعلی موسوی جزایری در خطبه‌های نماز جمعه این هفته اهواز گفت: “حضور داعش و پیروان بنی امیه در عراق و ایجاد آشوب و فتنه در این کشور از نشانه های ظهور و خروج سفیانی است. علائم ظهور با گذشت زمان در حال محقق شدن هستند و ما باید در این دوران به تکلیف خود عمل کرده و از انجام آنها غافل نشویم.”

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین علی سعیدی، نماینده آیت الله خامنه ای در سپاه پاسداران، چند روز پیش طی سخنانی یکی از شرایط ظهور را شکل گیری نظامی با مشخصات جمهوری اسلامی دانسته و تاکید داشت: یکی از این شرایط شکل گیری، بر اساس آموزه های اسلامی و روایات، تحقق حکومتی الهی است که بتواند زمینه های ظهور امام (عج) را فراهم کند.” او معتقد بود: “باید منطقه خاورمیانه دگرگون و دچار تحول اساسی شود؛ چرا که با وضعیت فعلی نمی‌توان شاهد ظهور حضرت حجت(عج) بود.”

تفسیر آخرالزمانی از حوادث و رویدادهای سیاسی ایران و جهان از جمله علایق ویژه حاکمان جمهوری اسلامی در سالهای گذشته بوده است. حتی گاه در روایتهای نیمه رسمی به شبیه سازی بازیگران سیاسی با شخصیتهای اسطوره ای مربوط به آخرالزمان نیز پرداخته اند. از جمله چند سال پیش گروهی از راستگرایان افراطی فیلمی تبلیغی با عنوان “ظهور بسیار نزدیک است” تولید کرده و در تیراژی گسترده منتشر کردند. در آن فیلم محمود احمدی نژاد با شعیب ابن صالح مقایسه شده بود و سیدعلی خامنه ای نیز با سید خراسانی منطبق گردیده بود. کارگردان این فیلم بعدها در برابر انتقادهای صورت گرفته از فیلم و مواردی که بر اشخاص تطبیق شده است، گفته بود: “در مورد مقام معظم رهبری که عنوان سید خراسانی عصر ظهور به ایشان اطلاق شده است، عملکرد ایشان برای ما ملاک بود. مقام معظم رهبری بارها در مقابل عنوان سید خراسانی که به ایشان نسبت داده شده است، سکوت کرده اند؛ به علاوه آن بارها از دفتر ایشان استفتاء کرده اند که آقا(رهبری) شما سید خراسانی عصر ظهور هستید یا نه؟ که باز چیزی جز سکوت دیده نشده است. که البته نمی توانند به صورت علنی و مانند ما بگویند که سیدخراسانی هستند، چون قطعا با اعلام چنین چیزی از سوی ایشان، تخریب ها و تهمت هایی را ممکن است به ایشان بزنند؛ خلاصه کلام این که همین سکوت ایشان، برای ما کافی است.”