قاسم سلیمانی؛ چهره سال ایرانی‌ها؟

نویسنده
نازنین کامدار

» با همکاری رسانه ها

در ادامه قهرمان سازی از قاسم سلیمانی، فرمانده نیروهای برون مرزی سپاه پاسداران (سپاه قدس)، حالا رسانه های داخلی در صدد معرفی او به عنوان “چهره سال” هستند.

در این راستا خبرآنلاین، نزدیک به معاون مطبوعاتی ارشاد، با راه اندازی صفحه ویژه ای به نام “چهره سال”، به طور مرتب با ارائه آمارهای تازه، از رقابت میان “حاج قاسم”، “علی مطهری” و “محمد جواد ظریف” به عنوان چهره سال ۹۳ خبر می دهد.

این سایت، علت قراردادن نام فرمانده یگان های برون مرزی سپاه پاسداران در بین چهره های “محبوب” سال را ”نقش تعیین کننده در منطقه”، “جنگ با تکفیری ها”، “نشان دادن شجاعت و غیرت ایرانی” و “تاثیرگذاری در ثبات منطقه” دانسته است.

خبرآنلاین نوشته: “مخاطبان خبرآنلاین در نظرسنجی چهره سال سیاسی خبرآنلاین شرکت کردند. در این نظرسنجی که هر ساله برگزار می شود مخاطبان خبرآنلاین چهره ای را که از نظر آن ها بیشترین تاثیر را در حوزه سیاست ایران گذاشته است معرفی می کنند. امسال نیز این نظرسنجی از روز شنبه برگزار شده است و تا کنون نزدیک به ۱۰۰۰ نفر نظر خود را به صورت کامنت ارائه کرده‌اند. تا کنون محمدجواد ظریف، علی مطهری و سردار قاسم سلیمانی سه چهره‌ای هستند که کاربران خبرآنلاین به آن‌ها رای داده‌اند”.

این سایت افزوده: “در پایان این مرحله نظرخواهی -۱۶ اسفند- شخصی که توانسته باشد بیشترین رای را به خود اختصاص دهد بعنوان چهره سیاسی در سال ۹۳ معرفی خواهد شد. منتخبین هر حوزه در نظر سنجی نهایی برای انتخاب چهره سال ۹۳ با هم رقابت خواهند کرد”.

علاوه بر خبرآنلاین، روزنامه هفت صبح نیز در صفحه اول شماره دیروز خود با انتشار عکس قاسم سلیمانی به همراه وزیر بهداشت، جواد ظریف و چند هنرپیشه و مجری تلویزیونی، تیتر “چهره سال کیست؟” را برای آن انتخاب کرده است.

خبرگزاری مهر، ارگان رسمی سازمان تبلیغاتی اسلامی نیز قاسم سلیمانی را در کنار محمد جواد ظریف، مرتضی پاشایی، سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی، شهرموش ها و…کاندیدای چهره سال 93 خود کرده است.

این سایت درباره علت انتخاب فرمانده نیروهای برون مرزی سپاه نوشته: “سردار سپاه ایران در مناطق بحرانی عراق و سوریه حضور پر رنگی داشت و تبدیل به برجسته ترین چهره مبارز علیه گروهک تروریستی داعش شد. محبوبیت این سردار ایرانی به شبکه های اجتماعی هم باز شد تا تبدیل به یکی از اسطوره های جوانان ایرانی شود”.

سایت جماران، نزدیک به اصلاح طلبان نیز با بازنشر نظرسنجی خبرگزاری مهر از مخاطبین خود خواسته در آن شرکت کنند.

این نظرسنجی در حالی از سوی رسانه های داخلی پیگیری می شود که نبرد با داعش از سوی نیروهای عراقی و سپاهی از یکسو و نیروهای پیشمرگه کرد از دیگر سو ادامه دارد و در این میان برخی رسانه ها قاسم سلیمانی را به عنوان تنها ناجی منطقه معرفی می کنند.

در همین راستا، تصویری از “حاج قاسم” در شهر تکریت، در بین سایت های خبری داخلی با گرایش های مختلف در حال بازنشر است.

صراط نیوز هم با انتشار عکسی با عنوان “احترام نظامی به عکس سردار سلیمانی” به این فضاسازی پیوسته است.