مسئولیت ظهور روی دوش مردم ایران

نویسنده
جلال یعقوبی

» نفوذ ادبیات آخرالزمانی در جمهوری اسلامی

حجت‌الاسلام مهدی طائب، رییس شورای مرکزی قرارگاه عمار در جلسه نشست‌های “بصیرتی” مدرسه علمیه معصومیه قم از مسئولیت مردم ایران برای ظهور امام آخر شیعیان خبر داد.

بر اساس گزارشی که خبرگزاری رسا منتشر کرده است، مهدی طائب در این جلسه با اشاره به آنچه که “فلسفه وجود امکانات بسیار در ایران” نامیده، گفته: “ایران کشور امام زمان(عج) بوده و بار ظهور بر دوش جامعه ایران است، دنیا با ایران آماده می‌شود؛ مردم باید بدانند که اگر نیاز است باید از نان شب خود بزنیم و رزمندگان سوریه، عراق، لبنان و یمن را حمایت کنیم.”

طائب چند ماه پیش هم در سخنانی دیگر گفته بود: “ملت ما متعهد هستند که امام زمان (عج) را از پرده غیبت درآورند و دشمن این موضوع را متوجه شده است مردم دنیا دنبال عادلی می‌گردند و عاشق امام زمان (عج) هستند. […] تنها راه آمدن امام زمان (عج) این است که اسرائیل از صحنه روزگار حذف شود و این نیروی مقاومت مردمی است که می‌تواند این کار را انجام دهد. “

چرا که به اعتقاد او “بسیجیان زمینه‌سازان ظهور هستند.”

چند روز پیش هم فردی بنام علی‌اکبر رائفی‌پور که از چهره‌های مورد علاقه سازمان بسیج در ایران است، طی سخنانی که خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران منتشر کرد، گفته بود: “در حدود ۱۵ سال است که بحث منجی‌گرایی در جهان مطرح شده و جهانیان در انتظار فردی هستند که دنیا را نجات دهد.”

او اضافه کرده بود: “دشمن به آخرالزمان اعتقاد کامل دارد، دشمن درصدد است که آخرالزمان مدنظر خود را در جهان پیاده کند که بر همین مبنا، انسان‌های زیادی در جهان کشته می‌شوند.”

 رائفی‌پور اعتراض کرده بود که “در زمینه مسائل آخرالزمانی بسیار کند حرکت می‌کنیم در حالی که طرف مقابل بسیار سریع و بدون هیچ تأخیری در حال پیش رفتن است.”

او تاکید کرده بود: “اتفاقاتی که در منطقه در حال وقوع است اتفاقات آخرالزمانی است.”

ادبیات آخرالزمانی که در زمان ریاست‌جمهوری محموداحمدی‌نژاد به اوج خود رسید، هیچگاه در جمهوری اسلامی به پایان نرسیده است. این سخنان اگرچه از همان ابتدای پیروزی انقلاب سال ۱۳۵۷ وجود داشته ، اما در سال‌های اخیر گسترش بی‌سابقه‌ای یافته است. پس از احمدی‌نژاد نیز این ادبیات همچنان مورد توجه مسئولان جمهوری اسلامی است.

اواخر دی‌ماه گذشته خبرگزاری رسا، وابسته به حوزه علمیه قم، گفتگویی با حجت‌الاسلام علی کورانی‌عاملی منتشر کرد و از او درباره بحران منطقه و نشانه‌های ظهور در احادیث شیعه امامیه پرسید.

کورانی‌عاملی که یکی از روحانیون لبنانی حاضر در ایران است، گفته بود: “ما اعتقاد داریم به ظهور امام مهدی (عج) و اینکه آغاز حرکت ظهورش از سرزمین مشرق شروع می شود و اعتقاد داریم که این حرکت متصل به ظهور حضرت است و این باعث شد که به ایران بیایم. احادیث وارد شده ازاهل بیت (ع) ، قومی را روایت می کند که از دیارسلمان هستند و از مشرق قیام می‌کنند و آنها نخستین زمینه‌سازان ظهورهستند. بنابراین من به عنوان یک شیعه که به این احادیث و روایات اعتقاد دارد، معتقدم که انقلاب اسلامی ایران، ازحرکت های زمینه‌ساز برای ظهورامام مهدی(عج) است.”

او اضافه کرده بود: “از نشانه‌های محقق شده می توانم ازقیام ایرانی‌ها که چندین مرحله دارد نام ببرم. قیام ایرانی‌ها شش مرحله دارد که دو مرحله‌اش گذشته و ادامه دارد تا برسد به قیام حضرت. دوم ورود غربی‌ها به عراق است. همچنین برپا شدن دولت اسرائیل و جمع یهودی‌ها درفلسطین وتشکیل دولتشان وتوجه دنیا به اهل بیت و امام مهدی. این علامت‌هایی است که می‌توانیم بگوییم قطعا اتفاق افتاده. علامت‌هایی که مانده همین خلا سیاسی درعربستان ، ندای آسمانی در ماه مبارک رمضان، حکومت سفیانی که دشمن اهل بیت است در سوریه و اردن و حکومت یمانی در یمن که موالی اهل بیت است و جریانات دیگر تا ظهور حضرت.”

پیش از او هم حجت‌الاسلام ابراهیم باقرزاده، راهپیمایی اربعین را “یکی از زمینه‌های ظهور امام زمان” دانسته بود.

بحران داعش در عراق و سوریه و کشتار صدها تن از مردم غیر نظامی در این دو کشور که از طرف هر دو سوی درگیر در جنگ صورت گرفته ، زمینه نگرش‌های آخرالزمانی را تقویت کرده است.

اواخر خرداد ماه گذشته، آیت‌الله روح‌الله قرهی، مدیر حوزه علمیه امام مهدی تهران، در گفتگو با خبرگزاری فارس ادعا کرد: “نکته‌ای که سربسته بیان می‌کنم این است که ما در آخرالزمان هستیم و علائمی که در روایات شریفه هست دارد محقق می‌شود از جمله در شام و عراق، البته بشارت دادند این‌ها به هیچ عنوان به ایران نمی‌توانند بیایند. سربسته می‌گوییم، چون نمی‌توانیم بیان بکنیم؛ عرض شود آنجا هم نمی‌توانند ورود پیدا بکنند و کامل مسلط شوند، ان‌شاءالله نابود خواهند شد و این یک قضیه است، اما امکان کشش هست، امکان کشدار بودن قضیه هست و خدای متعال نهایتاً به واسطه تقوا و ایمان که از خصائص یاران امام زمان(عج) همین متقین بودن است، این قضیه را ختم به خیر می‌کند.”

او تاکید داشت: “مطالبی هست که بعضاً نمی‌شود تبیین کرد و کسی هم نمی‌تواند بیان کند که دقیقاً کی هست، اما علائم داریم، ما به واسطه علائم عرض می‌کنیم، حسب علائم شریفه ان‌شاءالله ظهور نزدیک است.”

در همان روزها حجت‌الاسلام علی سعیدی، نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در سپاه پاسداران، نیز با اشاره به آنچه “شرایط ظهور” می‌نامید، گفته بود: “یکی از این شرایط شکل‌گیری، بر اساس آموزه‌های اسلامی و روایات، تحقق حکومتی الهی است که بتواند زمینه‌های ظهور امام (عج) را فراهم کند.”

او معتقد بود: “باید منطقه خاورمیانه دگرگون و دچار تحول اساسی شود؛ چرا که با وضعیت فعلی نمی‌توان شاهد ظهور حضرت حجت(عج) بود.”

علاقه رسانه‌های سپاه پاسداران به داستان‌های مربوط به ظهور و نشانه های ظهور در کنار اظهارات نماینده آیت الله خامنه ای در سپاه پاسداران می تواند میزان نفوذ این نگرش‌ در میان این نهاد نظامی را مشخص کند.

جالب آنکه رسانه‌های داخلی از اینکه گروه‌هایی همچون داعش نیز از داستان‌های مشابه اخرالزمانی برای تهییج اعضای خود استفاده می کنند، ابراز نارضایتی کرده و آن را نادرست دانسته اند.

اواخر بهمن ماه گذشته، سایت شفقنا، یکی از رسانه‌های وابسته به حوزه علمیه قم، در گزارشی با عنوان “ سوء استفاده داعش از «روایت های آخر الزمان» برای جلب توجه عمومی” نوشته بود: “ گروه تروریستی داعش ، تصمیم نیروهای ائتلاف بین المللی به هجوم های زمینی را نشانه های وقوع علایم آخر الزمان دانست و مدعی شد که پیامبر(ص) تا پیش از این در روایتی از چنین زمانی خبر داده بودند.” نویسنده این سایت اضافه کرده بود: “با وجود آن که علمای دینی بارها تاکید کرده بودند که تعیین زمان و مکان آخر الزمان از عهده یک انسان عادی خارج است؛ اما داعش تلاش می کند تا با سوء استفاده از این روایت و روایت های مشابه ، تعداد تروریست های خود را افزایش دهد.”