احضار، زندان، تبعید

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» سرکوب دانشگاه ادامه دارد

بیشتر دانشگاه های ایران همچنان تحت تاثیر درگذشت آیت الله منتظری، روزهای ناآرامی را از سر می گذرانند. اخبار غیررسمی حکایت از آن دارد که مسوولان حراست بعضی ازدانشگاه ها، دانشجویانی را که اقدام به برگزاری مراسم بزرگداشت برای آیت الله منتظری کرده اند، به کمیته های انضباطی احضار کرده است، هر چند هنوز منبع مستقلی این خبر را تایید نکرده است. امافشار بر دانشجویان زندانی در زندان ها و دانشجویان معترض در دانشگاه های کشور هم چنان ادامه دارد.

 

آزادی عباس حکیم زاده، فشار بر میلاد اسدی

میلاد اسدی دانشجوی زندانی دانشگاه خواجه نصیر و عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت که از آذرماه گذشته بازداشت شده، در ملاقات با خانواده اش اعلام کرد در زندان اوین زیر فشار قرار دارد.

میلاد اسدی به خانواده اش گفته است که در 22 روز گذشته در زندان انفرادی و در سلولی سرد نگهداری می شود و در یک هفته اخیر او را بدون هرگونه بازجویی به صورتی بلاتکلیف در سلول انفرادی نگاه داشته اند.بازپرس پرونده در جواب اعتراض خانواده اسدی به وضعیت بلاتکلیف این دانشجوی زندانی گفته است:بگذارید مدتی در تنهایی خلوت کند!

 میلاد اسدی عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت پیش از این بارها از سوی دادگاه انقلاب و همچنین کمیته انضباطی دانشگاه خواجه نصیر احضار و مورد تهدید قرار گرفته بود. پرونده وی در شعبه 7 بازپرسی امنیت قرار دارد و یکی از اتهامات وی “اقدام علیه امنیت ملی” است. میلاد اسدی پیش از این نیز در مراسم سال تحویل امسال مقابل زندان اوین به همراه چهار عضو دیگر این اتحادیه و خانواده اش بازداشت شده بود. وی مهر ماه امسال نیز به همراه اعضای شورای تهران دفتر تحکیم وحدت در پارک جمشیدیه بازداشت شده بود.

از سوی دیگر عباس حکیم زاده، دبیر سیاسی دفتر تحکیم وحدت، با قرار وثیقه از زندان آزاد شد. حکیم زاده پس از 33 روز حبس در سلول انفرادی، با قرار وثیقه از زندان اوین آزاد شده است.

دبیر سیاسی دفتر تحکیم وحدت، روز 28 آبان با مراجعه ماموران امنیتی به منزلش بازداشت، و برای سومین بار راهی زندان اوین شد. حکیم زاده اسفندماه سال گذشته نیز بازداشت شده و حدود 4ماه را در سلول های انفرادی به سر برده و تیرماه سال جاری با قرار وثیقه از زندان آزاد شده بود. وی همچنین در بهار سال 86 در پی جنجالی که بر سر انتشار نشریات دانشجویی دردانشگاه پلی تکنیک به وجود آمده بود، بازداشت و چندین ماه را در زندان به سر برده بود.

 

اولین ملاقات فواد شمس

فواد شمس، دانشجوی دانشجوی دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران که روز 11 آذرماه حین خروج از دانشگاه توسط ماموران امنیتی بازداشت شده بود، روز یک شنبه برای اولین بار با خانواده‌اش ملاقات کند.

فواد شمس، وبلاگ نویس و روزنامه‌نگار پیش از بازداشت به کمیته انضباطی احضار شده و قرار بود در روز 11 آذرماه به آنجا مراجعه کند، اما با هماهنگی حراست دانشگاه، وی در همان روز بازداشت شد.

اتهامات تفهیم‌شده به این فعال دانشجویی، اقدام علیه امنیت ملی از طریق تشویش اذهان عمومی و راه‌اندازی اعتصابات و تجمع‌ها اعلام شده است. گفتنی است بازجویی از وی پایان پذیرفته و این روزنامه‌نگار به سلولی چندنفره منتقل شده است.

وی در آخرین تماس تلفنی خود اشاره کرده بود که از ناحیه دهان و دندان دچار مشکل شده و نیاز به رسیدگی پزشکی دارد.

 

دانشگاه آزاد شهرری: احضار 11 دانشجو

جلسه کمیته انضباطی 11 نفر از دانشجویانی که در تجمع سکوت روز دوشنبه 16 آذر در دانشگاه آزاداسلامی واحد شهر ری شرکت کرده بودند برگزار شد. به گزارش وبلاگ انجمن اسلامی دانشگاه شهر ری، این 11 نفر در تجمعی شرکت کرده بودند که در آن هیچگونه شعاری داده نشده بود.

این تجمع که از ساعت 12 شروع شده بود به آرامی پیش میرفت که از همان دقایق آغازین دانشجویان با رفتار خشن حراست دانشگاه روبرو و حدود 6 ساعت در دفتر حراست دانشگاه حبس شدند.بعضی دانشجویان اعلام کرده اند که در طول این مدت عوامل حراست دانشجویان را تحت فشار روانی قرار داده و آنها را تهدید کرده بودند.

در طول مدتی که دانشجویان در دفتر حراست بودند خانواده و دوستانشان هیچگونه خبری از آنها نداشتند و گوشی آنها توقیف شده بود؛ همچنین موبایل تعدادی از دانشجویان هم بدون حکم قضایی در اقدامی خلاف قانون بازرسی شد. دانشجویان در این جلسه به توبیخ کتبی و درج در پرونده محکوم شدند.

گفتنی است پیش از این در آغاز ترم جدید تعدادی از دانشجویان این واحد توسط دانشگاه به وزارت اطلاعات معرفی و پس از آن به کمیته پیگیری وزارت اطلاعات احضار شده بودند.

 

دانشگاه آزاد نجف آباد: احضار 230 دانشجو

بنا به گزارش خبرنامه امیرکبیر، بیش از 50 دانشجوی دانشگاه آزاد نجف آباد به کمیته انضباطی احضار شدند. اتهام این دانشجویان شرکت در تجمع اعتراضی روز 16 آذر عنوان شده است. با احضار این افراد، تعداد دانشجویان احضار شده به کمیته انضباطی به بیش از 230 تن رسید. این در حالی است که در آستانه 16 آذر نیز، شش دانشجوی این دانشگاه با احکام انضباطی مواجه شده بودند. بابک فروتن، امیر باطنی، الهه کشور، حسین شهریاری، شیرین رئیسی و شیما اصلانی دانشجویانی هستند که بعد از احضار به کمیته انضباطی، به اتهام “توهین به شعائر دینی و ملی در تجمع روز سیزده آبان” به یک یا دو ترم تعلیق از تحصیل با احتساب سنوات محکوم شده اند.

همچنین اخبار رسیده از نجف آباد حاکی از آن است که بیش از 25 دانشجوی دانشگاه آزاد این شهر، به اداره کل اطلاعات احضار شده اند. هنوز از دلایل احضار این افراد اطلاعی در دست نیست.

 

حکم تبعید برای سلمان سیما، دانشجوی زندانی

سلمان سیما، دانشجوی دربند از سوی کمیته تجدید نظر دانشگاه آزاد محکوم به تبعید تحصیلی و تغییر گرایش شد.سلمان سیما که هم اکنون در بازداشت به سر می برد، پیش تر از سوی کمیته انضباطی دانشگاه محکوم به سه ترم تعلیق از تحصیل شده بود. او روزهای گذشته بدون اینکه امکان درخواست تجدید نظری در این مورد داشته باشد، به تبعید به خوراسگان همراه با تغییر گرایش به رشته علوم اقتصاد و یا تبعید به خمین با تغییر گرایش به رشته اقتصاد توسعه محکوم شد. پیش از این کمیته انضباطی دانشگاه آزاد، میلاد عیسی پور، دانشجوی ترم آخر روان شناسی بالینی دانشگاه آزاد تهران جنوب را نیز به تنکابن تبعید تحصیلی کرده بود.

گفتنی است سلمان سیما، از فعالان دانشجویی دانشگاه آزاد و عضو شورای سیاست گذاری سازمان دانش آموختگان ایران (ادوار تحکیم وحدت) است که در روز 23 آبان ماه بازداشت شده و علی رغم وعده های بازپرس پرونده مبنی بر آزادی، همچنان در بازداشت به سر می برد. وی در ملاقاتی با خانواه اش، خبر از ضرب و شتم خود در بازجویی ها داده است. شدت این ضرب و شتم ها به حدی بوده که یکی از انگشتان و دو دنده وی دچار شکستگی و در ناحیه قفسه سینه دچار مشکل شده است. سلمان سیما در 18 تیرماه 87 نیز بازداشت شده و مدت 40 روز در زندان اوین به سر برده بود.

 

ادوار تحکیم وحدت: ادامه بازداشت ها

اعضای سازمان دانش آموختگان ایران (ادوار تحکیم وحدت) همچنان در بازداشت به سر می برند. در حال حاضر احمد زیدآبادی (دبیرکل)، عبدالله مومنی (سخنگو و رییس شورای مرکزی)، سلمان سیما (عضو شورای سیاست گذاری)، حجت شریفی (عضو سابق شورای مرکزی) و نفیسه زارع کهن (روزنامه نگار و عضو سابق شورای مرکزی) این سازمان همچنان در بازداشت هستند.

اما در آخرین تحول، سیروس بنه گزی از اعضای شعبه بوشهر سازمان ادوار، عصر روز دوشنبه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدو به مکان نامعلومی انتقال یافت. بنا بر اخبار رسیده همزمان با برگزاری مراسم تشیع پیکر آیت الله منتظری در قم و برگزاری آیین سوگواری برای وی، قرار بود که در شهر بوشهر و دانشگاههای این استان مراسم های بزرگداشتی برگزار گردد که علت بازداشت بنه گزی به این موضوع مربوط می شود.

سیروس بنه گزی از اعضای ارشد ستاد انتخاباتی مهدی کروبی در استان بوشهر در انتخابات  امسال بود. مراجع امنیتی و قضایی تاکنون در خصوص علت بازداشت و مکان نگهداری این عضو شورای مرکزی شعبه بوشهر سازمان ادوار تحکیم وحدت پاسخی نداده اند.

همچنین پدر حجت شریفی از ملاقات با پسر و عروسش خبر داد و گفت: “نفیسه از انفرادی خارج شده اما حجت، همچنان در انفرادی نگهداری می‌شود.” شریفی در گفتگو با پارلمان‌نیوز، از ملاقات خود با حجت و نفیسه زارع‌کهن-عروسش- خبر داد و اظهار داشت: “هرچند دادستان، دستور ملاقات حضوری داده بود اما امروز تنها به من اجازه ملاقات کابینی دادند.”

 وی ادامه داد: “متاسفانه خواهران نفیسه اجازه ملاقات با او را نیافتند و فقط من موفق به دیدار نفیسه و حجت شدم.”

 شریفی همچنین اظهار داشت: “بازجویی‌های نفیسه که از کمر درد شدید هم رنج می‌برد، تمام شده و در بلاتکلیفی به سر می‌برد. “

 وی  یادآور شد: “حجت در ملاقات امروز گفته است که بازجوهایش تاکنون چندین بار تغییر کرده‌اند و هر بار با تغییر تیم بازجوها، بازجویی از اول شروع می‌شود.”

شریفی با بیان اینکه “حجت را از بند 209 به بند 240 منتقل کرده‌اند”، گفت: “علی‌رغم اینکه بازجویی‌های نفیسه و روال کار اداری پرونده او طی شده، اما متاسفانه هنوز آزاد نشده و در بلاتکلیفی به سر می‌برد.”

گفتنی است، نفیسه زارع کهن  و همسرش حجت شریفی، روز 13 آبان مقابل منزل یکی از اعضای سازمان ادوار بازداشت شدند.