اخطار به دو نشریه و یک خبرگزاری

جلال کیهان منش‏
جلال کیهان منش‏

» فشار بر نشریات ادامه دارد

در ادامه فشار برمطبوعات و روزنامه های ایران که از دو هفته قبل شدت گرفته ، دو نشریه و یک خبرگزاری، اخطار کتبی گرفتند.روزنامه “آرمان”، هفته نامه “موج اندیشه” و خبرگزاری ایلنااز جمله آخرین رسانه هایی هستند که معاونت مطبوعاتی وزارت ارشادبه آنها اخطار داده است.

به گزارش  روابط عمومی معاونت مطبوعات و اطلاع‌رسانی وزارت  ارشاد، روزنامه “آرمان ‌”  یا همان “آرمان روابط عمومی” که مجددا با حکم قضایی به طور موقت منتشر می‌شود در شماره 1205 روز دوشنبه 30 آذر 88 خود با درج مطلبی با عنوان “دولت منهای روحانیت اصولگرا نیست” ضمن شبهه افکنی و ایراد اتهام علیه دولت مبنی بر طرفداری از دیدگاه “اسلام منهای روحانیت” از حدود مطبوعات و مفاد بند 11 ماده 6 قانون مطبوعات تخلف کرده است.

روزنامه آرمان روابط عمومی که تا روز چهارشنبه1232 شماره از آن منتشر شده است از میر حسین موسوی و جنبش سبز ایران حمایت می کرد؛ مسئله ای که باعث شد در عصر روز دوشنبه 13مهرماه 1388 توقیف موقت شود.

برای توقیف این نشریه در آن زمان هیچ توضیحی داده نشد و  سرانجام مسوولان روزنامه توانستند پس از حدود دو ماه نشریه خود را از محاق توقیف در آورند. اما این نشریه اکنون دوباره با مشکل مواجه شده و دومین اخطار را پس از انتشار تنها چهار شماره در دوره جدید گرفته است.

این روزنامه در شماره دوشنبه  در ستون “دیدگاه” نوشته ای  به قلم یک “فعال سیاسی اصولگرا”، با عنوان “دولت منهای روحانیت،اصولگرا نیست” منعکس کرده بود.

در بخشی از این نوشته آمده بود: “اسلامیت جمهوری اسلامی از پایگاه روحانیت به عنوان پرچمداران حرکت انقلابی و اسلامی ایران نشات می گیرد و هیچ دولتی در ایران نمی تواند خودش را در مقابل روحانیت قرار دهد.”.

در ادامه این یادداشت می خوانیم: “دولت باید مطالبات مرجعیت و ولایت را مد نظر قرار دهد و پاسخگو باشد.با توجه به اینکه یکی از اصول اساسی اصولگرایی توجه به روحانیت است باید گفت متاسفانه دولت نهم و دهم به این نکته کم توجه بوده و همین باعث شده است که ما شاهد این هستیم که در خیلی مواقع مراجع و روحانیت انقلابی از عملکرد دولت راضی نیستند…. متاسفانه رویکرد دولت در این زمینه بسیار ضعیف بوده است و در برخی موارد با بی اعتنایی به توصیه های روحانیت این شبهه را ایجاد کرده است که دولت آقای احمدی نژاد دولتی است که از دیدگاه اسلام منهای روحانیت طرفداری می کند”.

برخورد با این روزنامه به دلیل انعکاس این مطلب در شرایطی است که رابطه دولت با بسیاری از علما و مراجع از ابتدای روی کار آمدن احمدی نژاد تیره شده است تا جایی که محمود احمدی نژاد در یک کنفرانس مطبوعاتی در اعتراض به آن دسته از روحانیون قم که خواستار عدم حضور اسفندیار رحیم مشائی در دولت شده بودند گفت:” علما محترم هستند و توصیه هایی می کنند اما دولت ملزم به رعایت مقررات است نه توصیه علما”.

 

موج اندیشه

همزمان در اخطار دیگری، هفته نامه موج اندیشه که با انتشار تنها سه شماره به انعکاس  برخی اعتراض ها پرداخته و اقدام بسیج و نیروی انتظامی را با زبانی نرم مورد انتقاد قرار داده بود روز گذشته با اخطار کتبی وزارت ارشاد مواجه شد. هفته‌نامه “موج اندیشه” به علت پخش شایعات و مطالب خلاف واقع در مورد رسانه ملی تذکر کتبی دریافت کرده است.

این شماره از هفته نامه موج اندیشه سه روز قبل منتشر شده است.این شماره حاوی چند پرونده است. پرونده اول آن با عنوان “دروغگو” به بررسی تاریخی دروغ و علت بکارگیری آن می پردازد و در حین این بررسی به مسائل انتخابات گذشته 22 خرداد اشاره دارد.

این نشریه در پرونده دیگری به بررسی رسانه در ایران پرداخته و با عنوان “چه صدایی،چه سیمایی” دروغ پراکنی های رادیو و تلویزیون را زیر سئوال برده است.

مطلب دیگر این نشریه هم به گشت ارشاد اشاره دارد که پس از انتخابات حذف شده و به نوشته این نشریه دولت با ترویج بی حجابی، می خواهد حضور غیر قانونی خود را تداوم بخشد.

 

این نشریه اصولگرای منتقد دولت پیش از این در پرونده ای با عنوان “دیکتاتوری” به بررسی تاریخی این مفهوم و علت تبدیل شدن قدرتمندان به دیکتاتور پرداخته بود.

 

خبرگزاری و نامگذاری یک خیابان

اما اخطارها تنها به حوزه نشریات کاغذی محدود نماند و دیروز خبرگزاری ایلنا نیز اخطار شفاهی گرفت. این خبرگزاری خبر داده بود معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در دولت خاتمی و عضو فعلی شورای شهر تهران در جلسه چهارشنبه شورای شهر پیشنهاد  داده است که یکی از خیابان های اصلی تهران به عنوان “آیت الله منتظری” نام گذاری شود.اگر چه این خبر با تلفن معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد و سپس تلفن اداره اطلاعات تهران از خروجی این خبرگزاری حذف شد،اما باعث نشد که ایلنا اخطار نگیرد. ایلنا دو روز قبل نیز به دلیل پوشش اخبار جنبش سبز اخطار کتبی گرفته بود.