هزاران تن قربانی گازهای مسموم

نویسنده

» تحلیل کلارین از آلودگی هوا در ایران

آلودگی شدید هوا که گریبان چندین شهر را در ایران گرفته، طی ماه های اخیر تشدید یافته و به مرگ چندین هزار نفر و همچنین تعطیلی به مدت چندین هفته انجامیده است. این شرایط در دل مردم هراس افکنده و آنها را به شدت نگران ساخته است.

براساس گزارشی که ازسوی بی بی سی تنظیم شده، “یک مه دود غلیظ قهوه ای رنگ” آسمان ۹ شهر ایران، ازجمله پایتخت این کشور را پوشانده. بی بی سی به نقل از وزیر بهداشت جمهوری اسلامی می نویسد که در سال ۲۰۱۲ تعداد ۴۴۶۰ نفر به دلیل آلودگی هوا جان خود را ازدست داده اند.

بی بی سی می نویسد: “قدم زدن در مرکز شهر بدون زدن ماسک بر دهان و بینی امکان پذیر نیست، ولی از چشم ها نیز اشک می آید و گلو می سوزد. کارشناسان معتقدند که در هوا ذرات گرافیت، دی اکسید سولفور و بنزین وجود دارد.”

وجود این ذرات در هوا به خوبی توضیح می دهد که چرا تعداد بسیاری از مردم، به ویژه زنان و کودکان، به دلیل مشکلات تنفسی به بیمارستان ها و کلینیک ها مراجعه کرده اند.

تهران و دیگر شهرها بخاطر آلودگی شان مشهورند و شرایط آب و هوایی و جغرافیایی نیز بر آن دامن زده است. عدم وزش باد در برخی فصول باعث می شود تا گردش هوا، که از قبل با مونوکسید کربن ساطع شده از اتومبیل ها آلوده شده، متوقف شود.

برخی از کارشناسان براین باورند که این میزان آلودگی به دلیل کیفیت پایین سوخت مصرف شده بوسیله اتومبیل هاست. علاوه بر اینکه شرایط پالایش بنزین در ایران در سطح بسیار پایینی قرار دارد، حکومت تهران نیز طی سال های اخیر به دلیل تحریم های بین المللی نتوانسته سوخت وارد کشور کند.

با توجه به وخامت شرایط آب و هوایی، دولت جمهوری اسلامی چندین روز را برای نهادهای دولتی، مدارس، دانشگاه ها و بانک ها تعطیل اعلام کرد، ولی حتی توقف فعالیت ها نیز کمکی به حل مسأله نکرد.

درحال حاضر مسؤولان طرحی را پیاده کرده اند تا از میزان رفت و آمد اتومبیل ها در شهرهایی که بیشترین آلودگی را دارند کاسته شود.

منبع: کلارین، ۹ ژانویه