چشم انداز مذاکرات روشن نیست

نویسنده
حسین محمدی

» گفتگوی هسته ای بدون هیچ امیدی

هم‌زمان با به تعویق افتادن مذاکرات میان جمهوری اسلامی و گروه ۱+۵ و انتشار اخباری مبنی بر برگزاری احتمال دور جدید مذاکرات در استانبول، پلیس اسپانیا خبر از آن داده است که دو تن را به اتهام صدور تجهیزات هسته‌ای به ایران بازداشت کرده است.

بحث مذاکره میان ایران و گروه ۱+۵ برای رسیدن به توافق احتمالی بر سر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، چند ماهی است که به تعویق افتاده است. گرچه پیش از این سه دور مذاکره در استانبول، بغداد و مسکو برگزار شده بود، اما به دلیل نرسیدن به توافق، مذاکرات بی نتیجه ماند. این کذاره‌ها بعدها در سطوح پایین‌تر دنبال شد، اما هنوز خبری از توافق برای گفت‌وگوهای بیشتر منتشر نشده است.

تحرک تازه هم‌زمان با آن رخ می‌دهد که یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، در آستانه سفر بازرسان این آژانس به تهران در گفته است که چشم انداز مذاکرات با ایران روشن نیست: “گفت‌وگوها با ایران به صورت خطی پیش نمی‌رود. یک قدم پیش می‌رویم، اما بعد دو یا سه قدم به عقب بازمی‌گردیم… بنابراین ما نمی‌توانیم بگوییم که نسبت به نتیجه گفت‌وگوها خوش‌بین هستیم”.

رادیو فردا نیز به نقل از معاون وزیر امورخارجه روسیه، نوشته است: “هنوز توافق نهایی برای تعیین زمان و مکان مذاکرات هسته ای ایران و گروه ۱+۵ حاصل نشده است. این هشدار دهنده است، چرا که وقفه (در مذاکرات ) طولانی شده است… به عنوان عضوی از گروه ۱+۵، ما فعالانه درتلاشیم تا راه حلی پیدا کنیم”.

مایکل مان سخنگوی کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، اعلام کرده است که اتحادیه اروپا پیش از این زمان و مکان دور بعدی گفت‌وگوهای هسته‌ای را به ایران پیشنهاد داده، اما هنوز پاسخی دریافت نکرده است.

این در حالی است که خبرگزاری فارس نوشته است که دور بعدی گفت‌وگوها میان جمهوری اسلامی و اعضای 1+5 در استانبول برگزار خواهد شد: “ یک منبع آگاه روسیه به خبرنگاران گفت که ایران و گروه ۱+۵ اواخر ژانویه در استانبول دوره تازه‌ای از گفت‌وگوها درباره برنامه هسته‌ای ایران را برگزار می‌کنند. روز دقیق مذاکرات هنوز مشخص نشده است. روزنامه واشنگتن پست آمریکا نیز پیش به نقل از منابع نزدیک آمریکا و اتحادیه اروپا گزارش داد که ۶ کشور عضو گروه ۱+۵ و ایران اواخر ژانویه ۲۰۱۳ دور میز مذاکره می‌نشینند”.

سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و مسوول تیم مذاکره جمهوری اسلامی، پیش از این گفته بود که دور جدید گفت‌وگوها ماه ژانویه برگزار خواهد شد. گرچه هنوز خبری در این زمینه منتشر نشده است.

 رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، نیز هفته گذشته ضمن اشاره به “تماس‌های متعدد میان معاونان سعید جلیلی و کاترین اشتون”، گفته بود: “هرگاه توافق نهایی در خصوص زمان و مکان مذاکرات حاصل شود، به اطلاع خواهد رسید”.

 تلاش برای از سرگیری مذاکرات در حالی ادامه دارد که پلیس اسپانیا اعلام کرده دو نفر را به دلیل “تلاش برای ارسال تجهیزاتی با قابلیت کاربرد هسته ای به ایران” بازداشت کرده است.

در محموله ضبط شده ۴۴ شیر ساخته شده از آلیاژ مخصوص و لوازم جانبی برای استفاده در صنایع هسته ای بوده است. همچنین اسناد صادرات اقلام ضبط شده به ایران، صورت حسابهای بانکی، لوازم جانبی پشتیبانی و اطلاعات کامپیوتری نیز توقیف شده است.

این برای چندمین بار در ماه‌های گذشته است که اخباری از بازداشت برخی افراد به دلیل تلاش برای ارسال تجیهزات مرتبط با برنامه هسته‌ای به ایران منتشر می‌شود. شورای امنیت، اتحادیه اروپا و آمریکا، فروش هرگونه تجیهیزاتی را که امکان استفاده در برنامه‌های هسته‌ای دارند، به ایران ممنوع کرده‌اند.