پیشرفت بیش از حد تصور

نویسنده

» گزارش اینیدپندنت از مذاکرات اتمی

ایران و اتحادیه اروپا در یافتن راه حل اجرایی قطعنامه ژنو، پیشرفت حاصل کردند. با این حال آمریکا می گوید که این بحث هنوز تکمیل نشده است.

اتحادیه اروپا اخیرا از طرف آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، انگلستان و آلمان با نمایندگان ایران در ژنو دیدار کرده است تا مشکل اتمی ایران رااز طریق دیپلماتیک حل کند.

عباس عراقچی، معاون وزیر امورخارجه ایران با مقامات ارشد اتحادیه اروپا در خصوص نحوه اجرایی کردن “توافق ژنو”، در ژنو دیدار کرد.

وی گفت: “در خصوص نحوه اجرایی کردن «توافق ژنو» به راه حل دست یافته اند ولی هنوز به توافق نرسیده اند.”

وی همچنین اظهار داشت که خبر رسیدن به راه حل احتمالا روز یکشنبه اعلام خواهد شد.

یکی از سخنگویان اتحادیه اروپا، گفت که پیشرفت در این گفتگو ها “بسیار خوب” بود. وی در عین حال افزود که نتیجه گفتگو ها باید مورد تایید مقامات ارشد قرار گیرد.

جن پاسکی، سخنگوی وزرات امورخارجه آمریکا به خبرنگاران گفت که گفتگو های تکنیکی پیشرفت خوبی داشته است اما هنوز به نتیجه مطلوب نرسیده است.

قبل از برداشته شدن برخی تحریم های اتحادیه اروپا و آمریکا، کشور ها باید مشخص کنند که ایران چگونه به توافقنامه عمل کند.

ایران اخیرا این گفته غرب را که برنامه های اتمی این کشور بر اساس اهداف نظامی بوده است را رد می کند و در عوض اعلام کرد که برنامه های اتمی برای تولید انرژی و تحقیقات پزشکی است.

از زمان آغاز گفتگو ها در ماه نوامبر، کشورها در مورد اجرای توافقنامه مذاکره کردند و قبل از برداشتن تحریم های ایران باید بدانند که ایران تا چه اندازه به تعهداتش عمل کرده است.

گفتگو ها در مورد سانتریفوژ ها به مشکل بر خورده بود و برطرف کردن این بزرگترین مشکل برای ایران و شش قدرت بزرگ دنیا در مذاکرات و رسیدن به توافقنامه شش ماهه بود.

توافقنامه قرار است شش ماه اجرا شود کشورها امیدوارند که از این زمان برای گفتگو برای رسیدن به یک توافقنامه قطعی استفاده کنند.

ایندیپندنت، ۱۱ ژانویه