تاثیر تحریم ها بر وضعیت ایران

نویسنده

آیسن آتانسیا دیس

تهران - تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران، قشر حاکمه و افکار عمومی این کشور را تکان داده است و صحبت از تغییرات وسیع مسئولین و نیز ترس از حمله آمریکا به میان آمده است.

حتی پیش از تصویب تحریم ها نیز محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران بر اثر نا توانی در اجرای قول های خود و افزایش تورم و نیز زیر سوال بردن هولوکاست و تهدید اسرائیل به شدت ضعیف شده بود.

اکنون گفته می شود آیت الله خامنه ای، رهبر انقلاب، ممکن است تعدادی از مقامات عالی رتبه را از جمله علی لاریجانی، رئیس شورای امنیت ملی، منوچهر متکی، وزیر خارجه و جواد ظریف، نماینده ایران در سازمان ملل را تغییر دهد.

حسین باستانی، دبیر سابق انجمن روزنامه نگاران ایرانی می گوید: “تردید و نگرانی عمیقی در میان رهبران ایران نسبت به عواقب برنامه های هسته ای دولت احمدی نژاد به وجود آمده است. به طور خلاصه … قطعنامه شورای امنیت علیه جمهوری اسلامی آنها را شوکه کرد.”

مقامات غربی نیز، پس از تصویب قطعنامه که برای جلب حمایت چین و روسیه تا حدی تعدیل شد، شاهد افزایش انتقاد های داخلی از آقای احمدی نژاد بوده اند. کوندلیزا رایس، وزیر خارجه آمریکا در تلویزیون آلمان اظهار داشت: “در ایران افراد بسیاری از انزوای ایران بر اثر سیاست های رئیس جمهور نگران هستند.”

سفیر فرانسه در واشنگتن نیز در مصاحبه ای با واشنگتن تایمز اظهار داشت: “در مطبوعات ایران بحث در مورد وضع ایران و مساله انزوای بیشتر و مقابله با آمریکا شروع شده است.”

یک دیپلمات منطقه بعد از سفرش به تهران به واشنگتن تایمز گفت ایرانی ها بیش از تحریم های اقتصادی از جبهه گیری چین و روسیه در مقابل خود ناراحت هستند.

ائتلافی از اصلاح طلبان و محافظه کاران شکل گرفته است که معتقدند سیاست های رئیس جمهور، کشور را به سمت جنگ می برد. در روزهای اخیر گفته می شود آیت الله خامنه ای نیز از دیدار با وی سر باز زده است که خود می تواند نشانه نارضایتی وی از منزوی شدن ایران باشد.

بنا بر برخی گزارشات، آیت الله خامنه ای همچنین از آقای متکی که نتوانسته است متحدانی در میان همسایگان عرب برای ایران پیدا کند و باعث جبهه گیری کشور های میانه رو منطقه به نفع آمریکا شده است نیز ناراضی است. مسوولین معتقدند آقای لاریجانی نیز بی مورد خشم اتحادیه اروپا را با برخورد نادرست با خاویر سولونا بر انگیخته است.

یک دیپلمات اروپایی در تهران گفت: “نمی توان انتظار داشت که با سولونا چنین رفتاری بشود و این کار از سوی جامعه اروپا بی پاسخ بماند.”

ایرانیان از تهدید های آمریکا ترسیده اند؛ به خصوص زمانی که محسن رضایی از تلویزیون رسمی کشور گفت آمریکا قصد حمله دارد و او آماده است که شهید شود. یک فیلمساز جوان ایرانی که خواست نامش فاش نشود، گفت: “ این اولین بار است که در تلویزیون رسمی چنین چیزی می گویند.”

این خبر برای تحلیل گران ایرانی زنگ خطر را به صدا درآورده است. آن ها می گویند تلویزیون معمولا از پخش اخبار بد خودداری می کند.

این نگرانی ها با آمدن ناو های آمریکا به خلیج فارس نیز تشدید می شود. ارتش با یک مانور سه روزه و با آزمایش موشک های زلزال و فجر 5 در بیابان های ایران به این صف آرایی جنگی پاسخ داده است.

هفته پیش روسیه نیز 29 موشک زمین به هوای تور-ام 1 را، که در اطراف تاسیسات هسته ای مستقر خواهند شد به ایران تحویل داده است.

منبع: واشنگتن تایمز، 1 فوریه 2007