بازگشت هاشمی به ریاست خبرگان؟

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» اداره سیاسی سپاه: رقابت سخت است

ارگان سیاسی سپاه پاسداران در واپسین ساعات باقی مانده تا برگزاری انتخابات هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری، در مقاله ای در عین آنکه از مطرح بودن نام محمود هاشمی شاهرودی برای ریاست این مجلس خبرداده اما تاکید کرده است در صورتی که اکبر هاشمی رفسنجانی کاندیدای ریاست این مجلس شود نه هاشمی شاهرودی و نه اعضای دیگر خبرگان توان رقابت با او را نخواهند داشت.

هفته نامه صبح صادق در شماره اخیر خود مقاله ای درباره انتخابات هیات رییسه مجلس خبرگان منتشر کرده که در وبسایت بصیرت، ارگان اینترنتی اداره سیاسی سپاه در روز دوشنبه ۱۸ اسفندماه کامل تر شده و به احتمالات پیش رو در این انتخابات پرداخته است.

بصیرت در این مقاله تاکید کرده که “فضای سیاسی سال ۸۹ و تاثیر پذیری آن از فتنه ۸۸ زمینه را برای جابجایی ریاست مجلس خبرگان فراهم نمود. در حالی که امروز با موفقیت جریان اعتدال در انتخابات ریاست جمهوری شرایط دیگری بر فضای مجلس خبرگان نیز حاکم است.”

این مقاله با اشاره به اینکه “ریاست بر مجلس خبرگان چهارم بر انتخابات خبرگان پنجم که در اسفندماه سال آینده برگزار خواهد شد تاثیرگذار خواهد بود” اضافه کرده: “ریاست بر این دوره می‌تواند، امکان ریاست فرد منتخب یا گزینه های همسو با وی را در دوره بعد نیز تقویت نماید. به واقع رییس این دوره در زمره گزینه های ریاست دوره بعد نیز خواهد بود.”

ارگان اینترنتی اداره سیاسی سپاه سپس با جبهه بندی هاشمی رفسنجانی و مخالفان او تصریح کرده: “احتمال آن است که آقای هاشمی برای تصدی کرسی ریاست وارد صحنه شود و رقیبان وی با احتمال آنکه امکان موفقیت ندارند، ترجیح دهند تا با وی رقابت نکرده و وی بدون رقیب به عنوان رئیس برگزیده شود. این احتمال وقتی تقویت می‌شود که این بحث نیز مطرح گردد که محدود بودن عمر این مجلس ارزش چندانی برای رقابت و هزینه کردن ندارد.”
بصیرت در عین حال که رقابت جدی بین مخالفان و هاشمی رفسنجانی را دور از نظر نداشته بطور تلویحی این موضوع را دور از انتظار دانسته و تاکید کرده که برای تحقق این مساله باید “رایزنی‌های گسترده‌ای برای موفقیت رقبا بوجود آید و نشانه‌هایی از امکان کسب رای حداکثری وجود داشته باشد.”

نویسندگان اداره سیاسی سپاه در عین حال که نوشته اند “گزینه مطلوب چهره‌ای چون آیت الله هاشمی شاهرودی خواهد بود که هم مورد اعتماد اصولگرایان بوده و هم دوستی دیرینه‌ای با آقای هاشمی رفسنجانی دارند” تحلیل کرده اند که “آنطور که از ترکیب مجلس خبرگان بر می‌آید، رقابت هر کدام از گزینه‌های احتمالی با آقای هاشمی چندان آسان نخواهد بود.”

این مقاله همچنین مخالفان هاشمی رفسنجانی را دارای رای لازم در خبرنگان ندانسته: “در صورت به میدان آمدن آقای هاشمی، انگیزه آقایان برای ورود به میدان رقابت زیاد نبوده و تابع احساس تکلیف واقعی خواهد بود. گزینه‌هایی چون آقایان یزدی، جنتی و مصباح نیز از میزان رای لازم برخوردار نیستند.”
به نوشته بصیرت “آقای هاشمی در صورتی وارد میدان رقابت می‌شود که از میزان رای بالایی برخوردار باشد. حتی پیروزی شکننده و با رأی پایین انتظارات وی را تامین نکرده و ترجیح می‌دهد گزینه‌ دیگری که مطلوب وی است بر این جایگاه تکیه زند. شرایط کنونی نشان می‌دهد که این وضعیت اکنون از اعتبار بیشتری برخوردار است. لذا درحال حاضر احتمال رضایت دادن به الگوی توافقی بیشتر است.”

هفدهمین اجلاس دوره چهارم خبرگان رهبری از امروز ۱۹ اسفند به مدت ۲ روز برگزار می شود.دستور کار این اجلاس انتخابات هیات رییسه است.

تقویت احتمال کاندیداتوری اکبر هاشمی رفسنجانی و در نظر گرفتن بخت بیشتر او در پیروزی بر رقبای احتمالی اش در انتخابات هیات رییسه خبرگان رهبری در شرایطی از سوی اداره سیاسی سپاه پاسداران مطرح شده که هاشمی رفسنجانی تاکنون به طور صریح برای حضور در این سمت اعلام نظر نکرده است.

۱۳ اسفندماه آیت الله هاشم هاشم زاده هریسی از اعضای نزدیک به هاشمی رفسنجانی در مجلس خبرگان در گفت و گویی با خبرگزاری آریا تاکید کرده بود که “اگرچه آقای هاشمی علاقه ای به رییس شدن در مجلس خبرگان ندارد اما اگر نمایندگان این مجلس و دیگران از ایشان درخواست کنند یا مسائلی پیش بیاید که آقای هاشمی احساس کند کاندیدا شدنش لازم است دراین صورت شاید کاندیدا شوند.”

این عضو خبرگان رهبری همچنین با اشاره به اینکه “آقای هاشمی زمینه رای خوبی در مجلس خبرگان دارد چراکه علما مدیریت ایشان را دیده اند” اضافه کرده بود که “اگر آقای هاشمی رفسنجانی برای انتخابات ریاست مجلس خبرگان کاندیدا شود احتمال کناره گیری آقای هاشمی شاهردوی از کاندیداتوری وجود دارد.”

۶ آبان ماه نیز، پس از اینکه احمدخاتمی از اعضای کنونی هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری اعلام کرده بود هاشمی رفسنجانی قصد کاندیداتوری برای ریاست خبرگان را ندارد، روزنامه جمهوری اسلامی به نقل از یک منبع نزدیک به هاشمی رفسنجانی نوشت که “آیت‌الله هاشمی رفسنجانی درباره کاندیدا شدن برای ریاست مجلس خبرگان رهبری نه تنها چنین مطلبی نگفته‌اند، بلکه در پاسخ به سوالی در همین زمینه گفته‌اند در صورتی که بعضی افراد که آنها را برای ریاست خبرگان صالح نمی‌دانم قصد کاندیدا شدن داشته باشند، آمادگی خود را برای کاندیداتوری ریاست این مجلس اعلام خواهم کرد.”

محمدتقی مصباح یزدی، احمدجنتی و محمدیزدی از جمله اعضای مجلس خبرگان رهبری و از مخالفان هاشمی رفسنجانی هستند.

در دور گذشته انتخابات هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری، با توجه به وقایع پس از انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ اکبرهاشمی رفسنجانی، رییس پیشین خبرگان رهبری از کاندیداتوری برای تداوم ریاستش خودداری کرد و محمدرضا مهدوی کنی با ۶۳ رای جای او را گرفت.

 با به اغما رفتن محمدرضا مهدوی کنی در بهار و تابستان سال جاری مجلس خبرگان به ریاست نایب رییس، محمود هاشمی شاهرودی شانزدهمین اجلاس خود را برگزار کرد. با این حال از زمان مرگ او در مهرماه تا کنون رایزنی ها برای جانشینی وی ادامه داشته و امروز ۱۹ اسفندماه در نهایت عضوی از اعضای این مجلس به این سمت انتخاب خواهد شد.

در انتخابات دور پیش برای هیات رییسه مجلس خبرگان نیز، پس از انتخاب محمدرضا مهدوی کنی تنها کاندیدای ریاست خبرگان، به گزارش سایت رسمی مجلس خبرگان بیشتر از ۶۰ نفر از اعضای این مجلس (به تعداد کسانی که به مهدوی کنی رای داده بودند) به دفتر هاشمی رفسنجانی در مجمع تشخیص مصلحت نظام رفتند و با او دیدار کردند.

۵۶ نفر از اعضای این مجلس هم پس از برگزاری انتخابات هیات رییسه مجلس خبرگان با انتشار بیانیه ای از هاشمی رفسنجانی به دلیل اینکه حاضر به رقابت با مهدوی کنی نشد تشکر کردند.

مجلس خبرگان کنونی ۸۶ عضو دارد که از ۲۴ آذرماه ۱۳۸۵ تاکنون در این مجلس حضور دارند( در این میان با مرگ تعدادی از اعضای خبرگان این عدد کاهش یافته است) و انتخابات دور پنجم و مجلس جدید اسفندماه سال آینده برگزار خواهد شد.

پس از مرگ آیت الله علی مشکینی رییس این مجلس در تابستان سال ۱۳۸۶تا اسفندماه ۱۳۸۹ اکبرهاشمی رفسنجانی ریاست مجلس خبرگان را برعهده داشت. در طول عمر این دوره از مجلس خبرگان، احمد جنتی و محمد یزدی با اکبرهاشمی رفسنجانی برای ریاست خبرگان به رقابت پرداختند که هردو از او شکست خوردند.