بودجه ۹۴ برگشت خورد

نویسنده
فیروزه متین

» بلاتکلیفی بر سر حذف یارانه پردرآمد‌ها

در حالی که دولت حسن روحانی و مجلس شورای اسلامی حذف یارانه ۵. ۵ میلیون نفر از شهروندان را با عنوان “حذف یارانه پردرآمد‌ها” در بودجه سال ۹۴ گنجانده اند و در شرایطی که معاون وزیر کار و رفاه اجتماعی از حذف یارانه ۵۰ هزار نفر طی ۱۰ روز آینده خبر داده است، شورای نگهبان لایحه بودجه را به دلایل مختلف از جمله روشن نشدن مصداق “پردرآمد‌ها” به مجلس بازپس فرستاده است.

نجات‌الله ابراهیمیان سخنگوی شورای نگهبان دیروز در اینباره گفت: “شورای نگهبان ایراداتی را به لایحه بودجه سال ۹۴ وارد دانسته است که این ایرادات در نامه‌ای به مجلس شورای اسلامی ارسال خواهد شد. برخی از ایرادات به بودجه سال ۹۴ در مورد احکام تصویب شده در این ارتباط است که ماهیت غیر بودجه‌ای دارد و برخی از مواد تصویب شده در لایحه بودجه به دلیل مغایرت با سیاست‌های کلی نظام مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفته است. در اعلام ایرادات شورای نگهبان به مصوبه مجلس در مورد بودجه سال ۹۴ نامه‌ای با ۱۵ بند تدوین شده که ۱۴ بند آن ناظر بر تبصره‌های بودجه و بند ۱۵ آن یک تذکر کلی در مورد خارج کردن احکام غیربودجه‌ای از لوایح بودجه سال‌های آینده است. در بند (ز) تبصره ۲۱ بودجه حذف یارانه خانوارهای پردرآمد مطرح شده که شورا به آن ایراد گرفته که منظور از خانوارهای پردرآمد باید روشن شود و در این باره رفع ابهام صورت گیرد تا شورا نظر خود را در مورد آن اعلام کند”.

سخنان ابراهیمان را غلامرضا تاجگردون، رئیس کمیسیون تلفیق مجلس تایید کرده و گفته است: “با پایان بررسی مصوبات مجلس در بودجه ۹۴، شورای نگهبان چهارده مورد ایراد به مصوبات مجلس در بودجه ۹۴ را مطرح کرده که باید برای رفع این ایرادات اقدام شود. از ایرادات شورای نگهبان مربوط به مصوبه مجلس در بخش هدفمندی است که پیش بینی کرده بود دولت موظف است یارانه خانوارهای پردرآمد را قطع کند، ایراد شورا در واقع این بود که برای خانوارهای پردرآمد تعیین مصداق نشده است. احتمال دارد این بند از متن قانون بودجه ۹۴ حذف شود”.

قاسم عزیزی، عضو کمیسیون تلفیق مجلس هم در گفت‌و‌گو با فرارو درباره ایراد شورای نگهبان به مصوبه مجلس گفته است: “دولت و مجلس باید با هماهنگی هم سقف درآمدی خانواده‌های پردرآمد را مشخص کنند. در ابتدا بحث درآمد ۲ و نیم میلیون تومانی مطرح بود اما نهایتا به خاطر اینکه ابتکار عمل در خصوص اجرای این قانون دست دولت باشد آن را کنار گذاشتیم. به هر حال باید ۵ هزار میلیارد از منابع این بخش به تولید اختصاص یابد و لازم است که یک سقف درآمدی برای خانواده‌های پردرآمد در نظر گرفته شود و سپس دولت با استفاده از اطلاعاتی که در دست دارد آنان را شناسایی کند. بر اساس این اطلاعات به ترتیب پردرآمد‌ترین‌ها حذف می‌شوند تا رقم ۵ هزار میلیارد مورد نیاز تامین شود”.

بازگشت لایحه بودجه به مجلس و مخالفت شورای نگهبان با حذف یارانه پردرآمدها در حالی ست که ابوالحسن فیروزآبادی قائم مقام وزیر کار دیروز اعلام کرده است: “طی ۱۰ روز آینده ۵۰ هزار نفر از یارانه‌بگیران حذف خواهند شد”.

او افزوده است: “حذف یارانه ثروتمندان به افزایش سهم نیازمندان از توزیع سبد امنیت غذایی خواهد بود. مصارف حذف یارانه ثروتمندان در حمایت از افراد نیازمند خواهد بود.بنگاه‌های اطلاعاتی برای تکمیل اطلاعات غیرنیازمندان در حال جمع‌آوری است”.

وی گفته است: “در فاز اول حذف یارانه نیازمندان در سال ۹۴ تعداد ۲ میلیون نفر حذف خواهند شد”.

در پی این اظهارات که قبل از تصمیم شورای نگهبان ابراز شده، سایت فرارو در تفسیری نوشته است: “سرانجام با تصویب تبصره “۲۱” لایحه بودجه سال آینده و کاهش ۳۰۰۰ میلیارد تومانی منابع توزیعی یارانه، این‌بار دولت نه مختار بلکه ناچار به حذف ۵.۵ میلیون یارانه‌بگیر برای تعادل در هزینه و درآمد ناشی از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌هاست. بعد از بحث و بررسی‌های بسیار بین دولت و مجلس تصمیم براین شد تا از ۴۲ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده برای توزیع نقدی و غیرنقدی که همواره تمامی آن در قالب یارانه نقدی بین متقاضیان تقسیم می‌شد، حدود ۳۰۰۰ میلیارد کاسته شده و ۳۹ هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه‌های نقدی باقی بماند. با این تغییر باید برای جلوگیری از کسری بیشتر در پرداخت یارانه در سال آینده، حدود پنج میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از لیست یارانه‌بگیران خارج شوند تا با کاهش ۳۰۰۰ میلیارد تومانی هزینه، بین منابع تعیین شده در قانون و آنچه که دولت هزینه می‌کند تعادل برقرار باشد”.

 اختلاف نظر نهادهای جمهوری اسلامی درباره حذف یارانه “پردرآمد ها” در حالی بالا گرفته که سایت های خبری از پرداخت آخرین یارانه نقدی سال جاری در شامگاه روز چهارشنبه خبر داده اند.

سایت تسنیم نوشته است: “یارانه نقدی اسفند ماه که چهل و نهمین مرحله پرداخت یارانه نقدی است، به‌ازای هر نفر ۴۵۵۰۰ تومان ساعت ۲۴ روز چهارشنبه ۲۰ اسفند واریز می‌شود و از‌‌ همان ساعت قابل برداشت خواهد بود. پیش از این یارانه نقدی روز ۲۲ هر ماه واریز می‌شد که در این ماه به‌دلیل نزدیکی به ایام پایان سال، دو روز زودتر این یارانه پرداخت می‌شود”.