نگرانی اصول‌گرایان از شگردهای انتخاباتی دولت

نویسنده
حسین محمدی

» بازسازی دوگانه‌ی هاشمی – احمدی‌نژاد

با نزدیک شدن به زمان انتخابات مجلس نهم٬ نگرانی اصول‌گرایان از نحوه رویکرد حامیان احمدی‌نژاد به انتخابات افزایش یافته است.

اصول‌گرایان می گویند حامیان احمدی‌نژاد در تلاش اند تا به هر نحو ممکن دوگانه‌ی ساخته شده در دو انتخابات ریاست ‌جمهوری سال‌های ۸۴ و ۸۸ و تقابل احمدی‌نژاد - هاشمی‌رفسنجانی را بازسازی کنند.

روزنامه رسالت٬ یکی از ارگان‌های اصول‌گرایان٬ در خبری کوتاه نوشته است که اطرافیان احمدی‌نژاد - که از آن‌ها با عنوان جریان انحرافی یاد کرده - در تلاش اند تا به هر نحو ممکن جبهه متحد اصول‌گرایان را نزدیک به هاشمی‌رفسنجانی نشان دهند و به این ترتیب دوگانه هاشمی‌رفسنجانی - احمدی‌نژاد را بازسازی کنند.

برخی از اصول‌گرایان بر این عقیده‌اند که تلاش احمدی نژاد برای نشان دادن هاشمی‌رفسنجانی به عنوان رقیب اصلی خود در دو انتخابات سال‌های ۸۴ و ۸۸ دلیل اصلی موفقیت وی بوده است. نگرانی آن‌ها اکنون از تکرار چنین اتفاقی برای خودشان است.

این مساله‌ای است که با واکنش محمدرضا باهنر٬ نایب رییس مجلس نیز مواجه شده است: “این تحلیل ظلم به انقلاب است اگر کسی بخواهد جبهه متحد را ساخته و پرداخته آقای هاشمی بداند ظلم بزرگ و از جمله توطئه های بزرگ است. برخی می‌گویند چون می‌شود از کنار رقابت پایداری با جبهه متحد دعوای هاشمی و احمدی نژاد خوب منفعت کرد، باید این مباحث مطرح شود”.

پیش از این نیز برخی اصول‌گرایان تلاش حامیان احمدی‌نژاد در جبهه پایداری و انتشار جزوه ای در این باره را مصداقی از بازسازی این دوگانه دانسته بودند.

بحث‌های اصول‌گرایان درباره رقابت میان هاشمی‌رفسنجانی - احمدی‌نژاد در انتخابات مجلس در حالی ادامه دارد که علی مطهری٬ از منتقدان اصول‌گرای احمدی‌نژاد در مجلس٬ درباره هاشمی‌رفسنجانی گفته است: “تا وقتی هاشمی رفسنجانی به صحنه سیاسی برنگردد، بحران سیاسی اخیر تمام نمی‌شود.” وی افزوده است که “شاید نخستین کسی که آقای احمدی‌نژاد را شناخت و احساس خطر کرد، آقای هاشمی بود.”

او در عین حال از تلاش‌های “یک جریان” برای حذف هاشمی رفسنجانی از فضای سیاسی ایران خبر داده و گفته است که “این جریان برای رسیدن به این خواسته خود، نشان داده که حاضر است دست به هر اقدامی بزند.”

احمدی‌نژاد در مناظره‌های انتخابات سال ۸۸ فرزندان هاشمی‌رفسنجانی را به فساد مالی و خود وی را به توطئه علیه دولت نهم متهم کرده بود.

این اظهارات باعث شد که هاشمی رفسنجانی چند روز پیش از انتخابات در نامه‌ای سرگشاده به رهبر جمهوری اسلامی از سکوت وی در قبال این اتهامات انتقاد کرده و با اشاره به “خاطرات تلخ اظهارات و اقدامات منافقان و گروهک‌های ضدانقلاب در سال‌های اول بعد از انقلاب”٬ اعلام کند که سخنان احمدی‌نژاد همان فضا را برای او زنده کرده است.

وی بعد از انتخابات مناقشه برانگیز ریاست‌جمهوری در سال ۸۸ نیز تنها در یک نماز جمعه حضور پیدا کرد؛ نماز جمعه ای که در روز ۲۶ تیرماه سال ۱۳۸۸ با حضور میرحسین موسوی، مهدی کروبی و هزاران نفر از هواداران جنبش سبز برگزار شد و هاشمی رفسنجانی در خطبه های نماز، به انتقاد از دستگاه قضایی، شورای نگهبان، نیروهای امنیتی و صدا و سیما پرداخت و خواستار آن شد که اعتماد مردم نسبت به نظام ترمیم شود.

پس از آن سخنرانی بود که آیت‌الله خامنه‌ای چندین بار خطاب به “نخبگان و خواص” هشدار داد که مبادا با موضع‌گیری خود به “فتنه” کمک کنند. با این حال هاشمی رفسنجانی همچنان تاکید کرد که بر مواضع آخرین نماز جمعه خود مصر است؛ این اصرار باعث شد که به تازگی حتی وبسایت رسمی وی به طور کلی از دسترس خارج شود.

او سال گذشته از ریاست مجلس خبرگان رهبری نیز کنار رفت و اکنون زمزمه‌هایی مبنی بر حذف وی از پست ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام هم به گوش می‌رسد.

 به دلیل رفتار و موضع‌گیری‌های هاشمی‌رفسنجانی٬ حامیان احمدی‌نژاد از وی با عنوان مسوول اصلی فتنه نام می‌برند.

اینک با نزدیک شدن به زمان پایان دوره پنجم مجمع تشخیص مصلحت نظام، منصوبان آیت الله خامنه ای و رسانه های وابسته به آنها فشارها برای حذف هاشمی رفسنجانی از ریاست مجمع و آخرین پست حکومتی اش را افزایش داده اند، اما او طی اظهاراتی با تاکید بر مواضع پیشین خود اعلام کرده است که “بازگشت از خطا، رجوع به مردم” تنها راهکار عبور از “گردنه‌های سخت مقطع کنونی نظام و انقلاب” است.

 هاشمی رفسنجانی سال گذشته و همزمان با اوج گرفتن فشارها از سوی نزدیکان آیت الله خامنه ای برای “لزوم تغییر ریاست مجلس خبرگان” نیز بر مواضع قبلی خود تاکید کرده بود.

او در دیداری با اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه گیلان به صراحت گفته بود: “در خصوص مسائل کشور مواضع خود را به صورت مشخص در آخرین حضورم در نماز جمعه تهران اعلام کردم و اکنون نیز به آن معتقدم.”

در نخستین روز اسفندماه سال 89 محمدحسین صفارهرندی مشاور فرمانده کل سپاه در همایشی با عنوان “گفتمان پیشرفت اسلامی” در شیراز و درمیان جمعی که از سوی خبرگزاری ها “جامعه اسلامی دانشجویان” معرفی شد به صراحت اعلام کرده بود که “آقای هاشمی مرحله به مرحله از دور مسئولیت‌های که داشته خارج می‏شود و در انتخابات هیات رییسه مجلس خبرگان هم شاهد خواهیم بود که هاشمی «حذف خواهد شد» و این همان چیزی است که اطرافیان هاشمی از آن ترس دارند و می‏خواهند نگذارند این اتفاق رخ بدهد.”

پس از این اظهارات، در اولین گام با ورود آیت الله محمدرضا مهدوی کنی،هاشمی از ریاست مجلس خبرگان کناره گرفت و اینک فشارها برای حذف او از آخرین پست حکومتی اش، ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام کلید خورده است.

در این راستا طی ماه گذشته ابتدا در 8 دی ماه وبسایت رسمی هاشمی رفسنجانی که خاطرات، سخنرانی ها، نامه ها و مطالب مربوط به وی را منتشر می کرد مسدود و از دسترس خارج شد. سخنگوی قوه قضاییه هم مسدود کردن سایت هاشمی رفسنجانی را تایید و اعلام کرد که “سایت هاشمی رفسنجانی به دلیل انتشار محتوایی که جزء مصادیق مجرمانه بود فیلتر شده است.”

پس از مسدود کردن وبسایت هاشمی رفسنجانی، فائزه هاشمی، فرزند وی نیز به دلیل گفت و گویی با روزآنلاین در واکنش به حمله لباس شخصی ها به او و برخی از اعضای خانواده هاشمی از سوی دستگاه قضایی کشور به شش ماه حبس و 5 سال منع از فعالیت سیاسی محکوم شد.