هشدار کیهان درباره غرق، قربانی شدن و نابودی هاشمی

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» در آستانه اجلاس مجلس خبرگان عنوان شد

روزنامه کیهان درباره غرق شدن، قربانی شدن و نابودی اکبر هاشمی رفسنجانی به او هشدار داد. این روزنامه زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی در بخش اخبار ویژه شماره چهارشنبه 6 بهمن خود با انتقاد از سخنان اخیر رئیس مجلس خبرگان رهبری، تاکید اخیر هاشمی بر مواضعش در آخرین نماز جمعه ای را که قرائت کرده “بسیار سوال برانگیز” خواند.

به نوشته کیهان، “جریان ترتیب دهنده فتنه” به عنوان جریان در حال غرق شدن و نابودی، در تلاش است هاشمی را نیز با خود “هم سرنوشت” کند یا با “قربانی” کردن وی، موقتا فرصتی برای نجات از نابودی بیابد.

هاشمی رفسنجانی یکشنبه در دیدار با اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه گیلان گفته بود: “در خصوص مسائل کشور مواضع خود را به صورت مشخص در آخرین حضورم در نماز جمعه تهران اعلام کردم و اکنون نیز به آن معتقدم.”

او همچنین گفته بود: “تلاش می‌کنم تا به دور از جنجال‌های سیاسی، پیگیر مواضع خود باشم.”

رئیس مجلس خبرگان رهبری و مجمع تشخیص مصلحت نظام در آخرین نماز جمعه ای که به عنوان امام جمعه تهران اقامه کرد، “پایبندی به قانون اساسی و حرکت در چارچوب های قانونی”، “ازبین رفتن تردیدها در باره انتخابات”، “آزادی زندانیان سیاسی” و “جلب رضایت مردم و دلجویی از آسیب دیدگان” را راهکارهای برون رفت کشور از بحران دانسته بود.

میلیون ها نفر از مردم ایران در اعتراض به نتایج انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری  در اعتراض به اعلام پیروزی محمود احمدی نژاد، برای ماه ها دست به تظاهرات گسترده ای زدند.

 

هاشمی بدون “آیت الله”

روزنامه کیهان که مسئولیت آن با حسین شریعتمداری، نماینده آیت الله خامنه ای است، در شماره دیروز خود اضافه کرد که: “اظهارات اخیر هاشمی رفسنجانی مبنی بر اینکه همچنان به مواضع خود در تیرماه ۸۸ معتقد است، در تناقض با دیگر اظهارات وی مبنی بر اطاعت از رهبری به عنوان حجت شرعی و عقلی قرار دارد.”

کیهان در این مطلب، اعتراضات به نتیجه انتخابات را “فتنه بزرگ” دانسته که با گذشت 19 ماه از آغاز آن، “اکنون معلوم شده” مسئله “فتنه گران” نه انتخابات و پیروزی این نامزد یا آن نامزد بلکه “ستیزه جویی با اسلام و حذف آن از حاکمیت، معارضه و فحاشی علیه حضرت امام خمینی و میراث بزرگ ولایت فقیه و قانون اساسی، تخطئه انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی، و میدانداری به نفع آمریکا و رژیم صهیونیستی” بوده است.

این روزنامه در خبری که آن را به انتقاد از هاشمی رفسنجانی اختصاص داده بر خلاف معمول از عنوان “آیت الله” برای رئیس مجلس خبرگان رهبری استفاده نکرده است.

هشدار کیهان درباره قربانی شدن و نابودی هاشمی در شرایطی مطرح می شود که قرار است اجلاس آینده مجلس خبرگان رهبری به ریاست هاشمی رفسنجانی روزهای 17 و 18 اسفند ماه برگزار شود. در روزهای گذشته تعدادی از روحانیون طرفدار آیت الله خامنه ای و اعضای مجلس خبرگان با انتقاد از هاشمی، اظهارات و عملکرد او در یک سال و نیم گذشته را محکوم کرده بودند.

عبدالنبی نمازی، عضو مجلس خبرگان رهبری، روز ۲۹ دی در گفت ‌وگو با خبرنگار سیاسی باشگاه خبری فارس، توانا، ضمن انتقاد شدید از اظهارت آقای هاشمی رفسنجانی به مناسبت ۱۹ دی گفته بود: “انتظار اکثریت مجلس خبرگان پایان سکوت هاشمی در برابر جریان فتنه است.”

 

حامیان خامنه‌ای، علیه هاشمی

آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی، بعد از  انتخابات ریاست جمهوری در چند نوبت از عدم موضع گیری برخی شخصیت های حکومتی علیه “فتنه” انتقاد کرده است، که بسیاری از سیاستمداران و رسانه ها، یکی از مخاطبان اصلی این انتقادات را اکبر هاشمی رفسنجانی دانسته اند.

عبدالنبی نمازی در بخش دیگری از سخنان خود، با بیان اینکه “پایان سکوت و مواضع مبهم آقای هاشمی به نفع خود اوست” هشدار داده: “رویکرد کنونی آقای هاشمی به جایگاه وی آسیب وارد کرده است”.

او با یادآوری تاکید آیت الله خامنه ای بر “افشای ماهیت فتنه و بالا بردن بصیرت مردم”، نادیده گرفتن این تاکید را زمینه ساز “ایجاد یک فتنه دیگر” دانسته و افزوده: “هاشمی نباید در برابر چنین مساله بزرگی سکوت می‌کرد”.

در واکنشی دیگر، کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران، در گفت‌وگویی جداگانه با خبرنگار سیاسی باشگاه خبری فارس، توانا، صدور بیانیه ۱۹ دی را در “ادامه اشتباهات هاشمی رفسنجانی” دانست.

صدیقی، با ذکر آنکه بیانیه رئیس مجلس خبرگان نشانه “دوری وی از واقعیات” است، ادعا کرد “کسی به حرف‌های هاشمی توجه نمی‌کند”.

در همین ارتباط، قاسم روانبخش، دبیر سیاسی نشریه “پرتو سخن” نزدیک به محمدتقی مصباح یزدی نیز با انتقاد از بیانیه ۱۹ دی آقای هاشمی رفسنجانی، وی را به “سکوت معنا دار” در مقابل کسانی متهم کرد که “عمود خیمه نظام و انقلاب را هدف گرفته‌اند”.

رئیس مجلس خبرگان رهبری و مجمع تشخیص مصلحت نظام، با انتشار نوشته ای به مناسبت سالگرد حرکت اعتراضی مردم قم علیه حکومت شاه در ۱۹ دی ماه سال ۱۳۵۶، به انتقاد از کسانی پرداخته بود که “مزورانه” پشت آیت الله خامنه ای “پناه می گیرند” و به روحانیت حمله می کنند.

نوشته ای که آن نیز با واکنش تند و منفی روزنامه کیهان و مقامات و روحانیون حامی حکومت  روبرو شد.

بسیاری از ناظران، موضع گیری های روزنامه کیهان علیه هاشمی رفسنجانی را به نوعی همان مواضع رهبر جمهوری اسلامی می دانند. این عده مسئولیت حسین شریعتمداری در موسسه کیهان را که به صورت مستقیم از جانب آیت الله خامنه ای به او تفویض شده، نشانه این مسئله می دانند.