دومین اتهام جاسوسی

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» ۷ توریست اسلواکی بازداشت شدند

چند روز پس از اعلام بازداشت چند تبعه اسلواکی  در ایران توسط وزارت امورخارجه ، مقام‌های جمهوری‌اسلامی، دلایل مختلفی را برای علت بازداشت آن‌ها بیان می‌کنند. این برای دومین بار است که طی یک سال گذشته شهروندان و توریست‌های اسلواک در ایران با اتهامی نظیر جاسوسی مواجه می‌شوند

عباس عراقچی، سخنگوی وزارت امور خارجه، گفته است که دلیل بازداشت این هفت نفر، نقض قوانین ایران بوده و آن‌‌ها توسط نیروی انتظامی بازداشت شده‌اند: “هفت تبعه اسلواکی که به عنوان توریست به جمهوری اسلامی ایران آمده بودند و عمل و رفتار غیرمتعارف و همچنین تجهیزات غیر متعارفی نیز همراه داشتند به دلیل نقض قوانین کشورمان توسط مقامات انتظامی دستگیر شده اند”.

عراقچی با اشاره به این‌که “ما مراتب را به اطلاع دولت اسلواکی رسانده ایم و بر طبق قوانین بین المللی و کنوانسیون وین عمل کرده ایم”، گفته است: “تحقیقات در مورد این عده ادامه دارد”.

پیش از این علاءالدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس،‌ نیز دلیل بازداشت این افراد رادر اختیار داشتن تجهیزات نامتعارف عنوان کرده بود: “این افراد تجهیزاتی با خود داشتند که معمولا در اختیار افراد معمولی قرار ندارد و به همین دلیل نیز توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند… این افراد بر خلاف مقررات داخلی کشور عمل کرده و در مناطق حساس حضور داشتند”.

بروجردی اما توضیحی درباره این‌که این هفت توریست در چه مکانی بازداشت شده‌اند و منظور وی از “مناطق حساس” چیست، ارائه نکرده؛ وی همچنین توضیحی درباره “تجهیزات نامتعارف” این افراد نداده است. او تنها به گفتن این سخنان اکتفا کرد که “این افراد تجهیزاتی با خود داشتند که معمولا در اختیار افراد معمولی قرار ندارد و به همین دلیل نیز توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند”.

خبر بازداشت این هفت تن نخستین بار در آخرین روز هفته گذشته و توسط سخنگوی وزارت خارجه اسلواکی اعلام شده بود. وی در این زمینه گفته بود: “دیپلمات‌های ما در تهران با شهروندان بازداشت‌شده و مقام‌های ایرانی در تماس هستند”.

با این حال رادیو فردا به نقل از برخی رسانه‌های اسلواکی گزارش داده است که دلیل بازداشت این افراد پرواز با پاراگلایدر بر فراز محوطه‌های نظامی و عکس‌برداری از آن‌ها بوده و این افراد به اتهام “جاسوسی” بازداشت شده‌اند.

این برای دومین بار است شهروندان و توریست‌های اسلواک در ایران با چنین اتهامی مواجه می‌شوند. صدا و سیمای جمهوری‌اسلامی پیش از این فیلمی از اظهارات یک شهروند اسلواک پخش کرده بود که در آن وی اعتراف می‌کرد به عنوان جاسوس سازمان سی.آی.ای وارد ایران شده و مشغول شناسایی افراد فعال در برنامه هسته‌ای ایران بوده است.

این اتهام اما با تکذیب دولت اسلواکی مواجه شده و این دولت خواستار اجازه مقام های ایرانی برای ملاقات با وی شده بود تا اطلاعات بیشتری درباره تبعه خود به دست آورد. مساله‌ای که به گفته‌ی مقام‌های این کشور و “به رغم تماس های مکرر تلفنی و درخواست های متعدد”، با آن موافقت نشده بود.

متی والوک حدود یک ماه پس از پخش اعتراف‌های خود از تلویزیون جمهوری‌اسلامی در بهمن ماه سال گذشته، آزاد شد و به اسلواکی برگشت. وی پس از بازگشت به کشور خود بدون ارائه هرگونه توضیحی پیرامون زمان و نحوه بازداشت، به گفتن این جمله اکتفا کرده بود که “من جاسوس نیستم”.