مهندس ها مشغول کارند، انتخابات نکنید

ابراهیم نبوی
ابراهیم نبوی

“سپاه در انتخابات دخالت نمی کند” به چند دلایل خیلی روشن و توپ:

یک: سپاه در انتخابات دخالت نمی کند، چون علی سعیدی٬ نماینده ولی فقیه در سپاه چهار ماه پیش گفته بود “وظیفه سپاه «مهندسی معقول و منطقی انتخابات» است و این اصلا و ابدا به معنای دخالت در انتخابات نیست، بلکه وظیفه ذاتی سپاه همین است که انتخابات را مهندسی معقول و منطقی بکند. پس نتیجه می گیریم سپاه می خواهد به وظیف ذاتی خودش عمل بکند و در انتخابات دخالت نمی کند.”

دو: همین که سپاه رسما اعلام کرده که می خواهد یک کاری مثل “مهندسی انتخابات” را به شکلی “معقول و منطقی” انجام بدهد، این گفته خودش تکذیب غیرمستقیم دخالت سپاه در انتخابات است. مثل این می ماند که سپاه اعلام کند که سپاه قصد دارد از طریق اجرای وسیع موسیقی رقص رقص گانگام استایل مدل انقلابی، انقلاب را صادر کند، خب؟ ما حرفش را باور نمی کنیم، چون اصولا به قیافه طرف نمی خورد، یا مثلا سردار فیروزآبادی قرار است مانکن شورت کالوین کلاین شود، معلوم است که خبرش دروغ است. اجرای مهندسی انتخابات توسط سپاه طبیعتا عجیب نیست، ولی اجرای معقول و منطقی مهندسی انتخابات اصلا شبیه این داستانها نیست، مثل اینکه یکی بخواهد با کت و شلوار ماسییمودوتی و عینک ریبن و همراه با جرج کلونی و در حالی که توسط دوستانش فیلمبرداری می شود برود طلافروشی را بزند. داداش من! یعنی چی که تقلب معقول و منطقی می کنیم؟

سه: الان هفت هشت سال است سپاه هر کاری دلش می خواهد دارد توی مملکت می کند، آب هم از آب تکان نمی خورد. خب اگر سپاه می خواست در انتخابات دخالت کند که نماینده ولی فقیهش نمی گفت می خواهد مهندسی معقول و منطقی بکند، راست راست می آمد می گفت سپاه می خواهد در انتخابات دخالت کند. یا حداقل می گفت ما برای مقابله با بی بی سی عشق کردیم در انتخابات دخالت کنیم، حالا که از راه و ترابری، تا صنایع و معادن، وزارت خارجه و کشور، بهداشت و درمان و مانور و دفاع و مسکن و شهرسازی و جهاد و غیره تا دسته در امور دخالت دارند و هیچ مشکلی هم نیست، یعنی چی؟ یعنی تمام، بنابراین نتیجه می گیریم حالا که نماینده ولایت فقیهش نیامده راست راست بگوید می خواهیم در انتخابات دخالت کنیم، پس حتما نمی خواهند در انتخابات دخالت کنند.

چهار: بالاخره هر کاری یک قاعده و قانون شناخته شده ای دارد، مخصوصا کارهای اینجوری. درست برخلاف کارهای آنجوری که خیلی اوقات قاعده و قانون شناخته شده ای ندارد، در حال حاضر، باور کنید الان هر کسی در دنیا می خواهد در انتخابات دخالت کند، خیلی شیک و تر و تمیز چند تا از خبرنگاران و روزنامه نگاران خوش تیپ و خوشگل مملکتش را جمع می کند، کنفرانس مطبوعاتی داخلی و گاهی بین المللی خبری ترتیب می دهد، بعد هم رسما اعلام می کند، ما می خواهیم در انتخابات کشور دخالت کنیم. اصلا رسمش همین است، اصلا چه معنی دارد یک دولت بدون نظارت بین المللی و حضور مطبوعات تقلب یا مهندسی کند. البته چون در مملکت ما سپاه ترتیب همه روزنامه نگاران و خبرنگاران خوش تیپ و خوشگل را داده و بعد هم بازداشتشان کرده و فرستاده زندان، پس دیگر نمی تواند خیلی شیک و تر و تمیز کنفرانس خبری ترتیب بدهد. تازه اگر خیلی هم به خودش فشار بیاورد باز بخواهد ترتیب بدهد، رئیس قوه قضاییه اجازه نمی دهد. چون الان نوبت آنهاست که ترتیب خبرنگاران را بدهند، قوه قضائیه و سپاه هم که کارشان تمام شود تازه نوبت وزارت اطلاعات است. پس نتیجه می گیریم سپاه نمی خواهد در انتخابات دخالت کند.

پنج: اصلا سپاه اگر هیچ مشکلی هم نداشته باشد وبخواهد هم، نمی تواند در انتخابات دخالت کند، چون قرار است “چارچوب‌ها و معیار‌ها را تبیین ‌کند” و تجربه ثابت کرده سپاه دو کار را با هم نمی تواند انجام بدهد. پس باز هم نتیجه می گیریم سپاه در انتخابات دخالت نمی کند، فقط چارچوب ها و معیار ها را تبیین می کند که این یکی هم اصلا و ابدا به معنای دخالت در انتخابات نیست.

شش: علاوه بر تمام این ها، اصلا کی گفته سپاه در انتخابات دخالت می کند؟ هرکسی گفته خیلی غلط کرده، اصلا دشمن تلاش می‌کند تا چهره سپاه را به این جذابی و تو دل بروئی، بد جلوه بدهد و سیاه نمایی کند. “صبح تا شب هم با یکسری شبهاتی این را القاء بکند که سپاه قصد دخالت در انتخابات را دارد” همین دشمن کثیف می خواست القا کند که در انتخابات ۸۸ فقط بخاطر اینکه همه حوزه‌های انتخابیه و بخشداری‌ها و فرمانداری‌ها و سفارتخانه‌ها و وزارت کشور دست سپاه بود، پس سپاه در انتخابات دخالت کرد، در حالی که به فرض دخالت سپاه، نهایتا دخالت این بازوی انقلاب ۶۳ درصدئ بود که همین ۶۳ درصد خودش جزو اصول انقلاب است. البته از آن طرف نگاه کنیم می بینیم اصلا اینطور نیست، چون همان علی سعیدی اخیرا گفته “سپاه پاسداران فرا‌تر از احزاب و گروه‌ها است و ما سپاه را برای اشخاص و حزب‌ها و گروه‌ها هزینه نمی‌کنیم” دلیل از این منطقی تر؟ اصلا این آقای سعیدی چه زمانی خبر غلط داده که این دومی اش باشد، حتی از فلان بخش مادر رهبر معظم هم خبر داده باشد، یک “یاعلی” گفته که بالاخره 90 درصد درست نباشد حداقل 99 درصد درست است. شما اصلا یادتان می آید سپاه تا الان خودش را برای حزب و گروه و شخصی هزینه کرده باشد؟ عمرا. حالا شاید چندین حزب و گروه و شخص را برای خودش هزینه کرده باشد، شاید از روی چند نفر هم با ماشین رد شده باشد، شاید چند نفر را از روی پل پرتاب کرده باشد، شاید چند نفر هم خودشان همینطوری مننژیت گرفته باشند به مرگ طبیعی از دنیا رفته باشند، اصلا شاید چند نفر هم همینطوری، چون خط شان خوب بوده، چند میلیون برگ رای را هم نوشته باشند انداخته باشند توی صندوق…ولی همه اینها که دلیل نمی شود سپاه خودش را برای کسی هزینه کند، سپاه خودش را برای هیچ کس هزینه نمی کند، خیالتان راحت باشد. پس بنابراین باز هم نتیجه می گیریم سپاه در انتخابات دخالت نمی کند.

هفت: دیده شده بعضی افراد همچنان فکر می کنند “مهندسی انتخابات”، یعنی دخالت در انتخابات. در صورتی که مهندسی انتخابات اصلا چنین معنایی ندارد. حسن فیروز‌آبادی٬ رئیس ستاد کل نیروهای مسلح می‌گوید منظور علی سعیدی٬ نماینده ولی‌فقیه در سپاه از «مهندسی انتخابات» جلوگیری از ورود نیرو‌های مسلح به انتخابات است. یعنی الان سپاه دارد شب و روز خودش را به در و دیوار می زند تا انتخابات را یک جوری مهندسی کند که نیروهای مسلح نتوانند واردش بشوند. همه نیروهای مسلح کشور که مثل همین سردار فیروزآبادی نیستند خودشان خود به خود وارد انتخابات که هیچ، وارد هیچ جای دیگری هم نشود. خب بعضی از نیروهای مسلح هم هستند که ابعادشان به ابعاد انسانی نزدیک تر است، یک دفعه دیدید وارد شدند، دست خودشان که نیست. عادت کرده اند در همه جا وارد بشوند. بعد اگر در انتخابات هم وارد شدند، کی قرار است جواب بدهد؟ بالاخره سپاه که نمی تواند همینطوری دست روی دست بگذارد نیروهای مسلح همینطوری وارد انتخابات بشوند، باید انتخابات را مهندسی کند، که البته این کار اصلا به معنای دخالت در انتخابات نیست.

نتیجه گیری اخلاقی: دخالت در انتخابات مخالف قانون اساسی است، البته اگر از نظر شما اشکال ندارد.

نتیجه گیری سیاسی: مهندسی انتخابات یک روش نزدیک شدن نظر حکومت و مردم است، بدون اینکه نظر هیچ کدام شان تغییر کند.