یارانه ۲۵۰ هزار تومانی، شعار تبلیغاتی جدید دولت

نویسنده
فیروزه متین

» واکنش ها به "تله" جدید احمدی نژاد

همزمان با افزایش تحرکات انتخاباتی دولت برای افزایش سبد رای کانمیدای خود که تا مرز اردوکشی خیابانی نیز پیش رفته، احمدی نژاد با شعار یارانه ۲۵۰ هزارتومانی ماهانه به هر ایرانی، در عرصه اقتصادی نیز تبلیغات خود را پی می گیرد.

او در سفر استانی اخیرش که با اعترض های بسیاری همراه شده، آنطور که فارس گزارش داده گفته است: “اگر عده‌ای می‌گذاشتند که قانون هدفمندی یارانه‌ها به طور کامل اجرا شود، امروز به مرحله‌ای رسیده بودیم که می‌توانستیم به هر ایرانی ماهانه ۲۵۰ هزار تومان یارانه بپردازیم”.

او افزوده است: “در راستای اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها همه موافق با اجرای این مدل اقتصادی بودند.دولت قصد دارد با اجرای کامل این طرح نگذارد که ۸۰ درصد یارانه‌های کشور به جیب ۲۰ درصد از جمعیت کشورمان برود و همه مردم به طور یکسان و با توجه به نیازشان بتوانند از مواهب کشور استفاده کنند. عده‌ای از همان ابتدا گفتند یک گام بردارید و مراحل بعدی در مقاطع دیگر اجرا شود اما از همان روز اول در مقابل این تدابیر مقاومت و سنگ‌اندازی کردند. قانون هدفمندی یارانه‌ها طرحی بود که همه ملت آن را اجرا و با مسئولان در این مسیر همراهی کردند اما عده‌ای دشمنی‌های خارجی و مشکلات تحریم‌ها را نیز به گردن هدفمندی یارانه‌ها می‌اندازند. اگر قانون هدفمندی یارانه‌ها به طور کامل اجرا می‌شد، در حال حاضر قادر بودیم به هر ایرانی ماهانه ۲۵۰ هزار تومان یارانه بپردازیم و دیگر نگرانی خاصی از بابت تحریم‌ها و فقر در جامعه نداشتیم. برخی‌ها گفتند اگر این طرح کامل اجرایی شود، مردم ایران تنبل می‌شوند و ما می‌گوییم اگر حق مردم را به آن‌ها بدهیم، آیا در کشور تنبلی ایجاد کرده‌ایم. قانون هدفمندی یارانه‌ها نخستین الگوی اقتصادی ایرانی بود که در تمام دنیا به رسمیت شناخته شد و دولت با اعتماد به مردم آن را به مرحله اجرا رساند”.

گفتنی ست محمود احمدی نژاد در دو ماه پایانی سال گذشته تلاش گسترده ای برای به تصویب رساندن مرحله دوم هدفمندی یارانه ها کرد و با برگزاری نشست های مشترک دولت و مجلس کوشید تا مجوز پخش پول از طریق افزایش یارانه ها به هر نفر ۲۵۰ هزار تومان را اخذ کند، اما مجلس به شدت با این تصمیم دولت مخالف بود و از تبعات امنیتی و البته اهداف انتخاباتی آن سخن می گفت. در نهایت دولت ناچار شد که با مسکوت ماندن طرح مرحله دوم هدفمندی یارانه ها موافقت کند و به جای آن، مجلس را وادار کرد که به پرداخت “عیدانه” به مردم رضایت دهد.

او اما اکماکان بر افزایش یارانه ها اصرار دارد و به نظر می رسد که مایل است تا قبل از انتخابات دستکم یکبار این میزان از پول را بین هواداران کاندید مورد نظر خود که عموما در شهرستان ها و روستاها هستند، توزیع کند.

بر اساس این گزارش، پیش کشیدن بحث یارانه ۲۵۰ هزارتومانی، با واکنش هایی در بین مخالفان او همراه بوده است.

در این میان، آیت الله جزایری، نماینده آیت الله خامنه ای در استان خوزستان، این ادعای احمدی نژاد را “تحریک آمیز” دانسته و به نوشته افکار نیوز، گفته است: “طرح هدفمندی یارانه ها در گذشته کمکی برای مستضعفان و روستاییان بوده است اما در این وضع گرانی اجرایی ساختن آن سبب آشفتگی جامعه می شود و باید تا همین حد نگه داشته شود. با اجرای فاز دوم تلخی ها و مشقت ها بر شیرینی ها و لذت ها غلبه خواهند کرد و تا همین حد کافی است و تدبیری جهت کنترل گرانی ها در کشور اندیشیده شود. اجرایی کردن فاز دوم هدفمندی یارانه ها مضر است؛ چراکه مردم به همین مبلغی که به آنها پرداخت می شود قانع هستند و انتظار دارند که قدرت خرید آنها متزلزل نشود”.

سایت آفتاب هم در انتقاد از ادعای احمدی نژاد نوشته است:” رئیس جمهور در تازه ترین سفر استانی به سمنان از پرداخت یارانه ۲۵۰ هزار تومانی در صورت اجرای کامل قانون هدفمندی یارانه ها سخن گفته است. از آنجایی که به گفته کارشناسان اجرای نادرست قانون هدفمندی یارانه ها یکی از عوامل افزایش نرخ تورم بوده است اما به نظر می رسد که هنوز با این وعده می توان بخشی از جامعه را قربانی اهداف سیاسی کرد.سال گذشته دولت در فاز اول هدفمندی یارانه ها با کسری ۲۸ هزار میلیارد تومانی در پرداخت یارانه‌ها مواجه بود و مجبور شد که این مبلغ را از راه‌های غیر قانونی تامین کند. افزایش نقدینگی در اثر پرداخت نقدینگی یارانه‌ها موجب تورم افسار گسیخته شد که بر اساس آخرین آمار بانک مرکزی تورم در اسفند ماه به ۳۱/۵ درصد رسید. به عقیده کارشناسان افزایش 5 برابری یارانه ها موجب افزایش چند برابری سطح عمومی قیمت ها و تورم افسار گسیخته خواهد شد و این در حالی است که هنوز بخش زیادی از جامعه به دلیل مشکلات اقتصادی و از روی عدم آگاهی از افزایش مبلغ یارانه ها استقبال می کنند”.

در همین حال علی قنبری ، استاد اقتصاد در گفت و گو با سایت فرارو درباره ادعای یارانه ۲۵۰ هزار تومانی، آن را “تله انتخاباتی” نامیده و گفته است: “متاسفانه هم اکنون نگاه دولت به مسائل اقتصادی نگاهی سیاسی است و وعده افزایش پنج برابری یارانه ها با توجه به عملکرد ناموفق آن در سال گذشته صرفا با دیدگاه انتخاباتی صورت می گیرد. بر کسی پوشیده نیست که زمان انتخابات نزدیک است و دولت هم بنا دارد که با تمام توان در این انتخابات شرکت کند. بر همین اساس شعارهای دولت در این زمینه انتخاباتی و پوپولیستی است. با توجه به اینکه اجرای نادرست هدفمندی یارانه ها عامل افزایش نرخ تورم و افزایش سطح عمومی قیمت ها شده است، افزایش پنج برابری یارانه ها قطعا موجب افزایش نقدینگی و افزایش تورم به شکل افسار گسیخته خواهد شد”.

وی می افزاید: “بر این اساس بحث افزایش مبلغ یارانه در شرایط کنونی نگاه منطقی و کارشناسانه ای نیست و این پیشنهاد در بودجه سال ۹۲ با توجه به عوارض منفی آن مورد تصویب مجلس قرار نخواهد گرفت.این وعده تنها برای بخشی از جامعه بخصوص مناطق روستایی و برخی از شهرهای کوچک کارساز است. این وعده در بخش محروم جامعه که حجم عظیمی از جمعیت کشور را تشکیل می دهند می تواند کاربرد داشته باشد”.

سایت جهان نییوز هم در ادامه بازتاب ادعای احمدی نژاد می نویسد: “جناب آقای رییس جمهور در چهارمین دوره ی سفرهای استانی خود که به عقیده ی برخی کارشناسان و تحلیلگران رنگ و بوی انتخاباتی به خود گرفته اینبار در سمنان با وعده های یارانه ۲۵۰ هزار تومانی و وام ازدواج و … به نمایش گذاشته شد.با توجه به هزینه دولت در پرداخت یارانه نزدیک به ۵۰ هزار تومانی و مشکلات کسری بودجه و برداشت از منابع سرمایه ای و معضلات اقتصادی این وعده ی احمدی نژاد غیر علمی به نظر می رسد”.

علاوه بر این، مصطفی پورمحمدی که خود را کاندید انتخابات کرده و هم اکنون رییس دیوان محاسبات کشور است، ادعای احمدی نژاد را “ حرف از روی هوا” نامیده و به نوشته فارس گفته است: “راحت می‌شود برای جمع آوری دو رأی شعارهای ورشکستگی نظام اقتصادی را مطرح کرد. متأسفیم که این طور ناصادقانه با مردم روبرو می‌شوند. اگر لازم باشد اطلاعات ریز عملکرد دولت درباره هدفمند کردن یارانه‌ها را می‌گویم. بخشی از فعالیت‌های جاری و عمرانی کشور برای پرداخت یارانه‌ها هزینه شده است. اگر قرار باشد ۲۵۰ هزار تومان یارانه بدهیم باید بنزین را 3000 تومان بفروشیم. مگر می‌شود از روی هوا حرف زد و به خاطر دو رأی شعار داد. باید این چرخه فساد که ما را به ناکجاآباد می‌برد را تغییر دهیم”.

گفتنی است وعده پرداخت یارانه ۲۵۰ هزار تومانی درحالی از سوی احمدی نژاد مطرح شده که بنابه گزارش ها، دولت هم اکنون از پرداخت حقوق کارمندان خود نیز ناتوان شده و در صورت ادامه این شرایط ناچار به استقراض مجدد از بانک مرکزی یا چاپ بیشتر پول خواهد شد.