استقبال تهران از نمایش بشار اسد در تالار اپرا

نویسنده
شیرین کریمی

» همزمان با واکنش های منفی بین المللی

اندک زمانی پس از سخنرانی بشار اسد در تالار اپرای دمشق، در تهران معاون بسیج ستاد کل نیروهای مسلح، رئیس پارلمان و وزیرخارجه یکصدا از دولت بعث سوریه و آنچه “مقاومت” نامیده اند، حمایت کردند. این در حالی است که رئیس جمهور مصر خواستار محاکمه اسد شده و اصلی ترین گروه اپوزیسیون سوریه هم اظهارات وی را “بی ارزش” خوانده است.

 

سردار مسعود جزایری، مانند خیلی از نظامیان و رهبران جمهوری اسلامی، علی رغم کشته شدن بیش از 60 هزار نفر در جنگ داخلی سوریه، هنوز به بهانه “مقاومت” از سرکوب های خونبار دولت بشار اسد دفاع می کند. معاون امور بسیج ستاد کل نیروهای مسلح روز گذشته در این ارتباط گفته است: “اینک پیروزی چهارم مقاومت در برابر استکبار و ارتجاع در منطقه رقم خورده و سوریه دشمنانش را وادار به فرار از این کشور خواهد کرد.”

 

سردار جزایری همزبان با دیگر سرداران سپاه که در یک سال گذشته و با بالاگرفتن درگیری داخلی در سوریه از حضور نیروهای ویژه سپاه قدس برای حمایت از نیروهای بشار اسد سخن گفته اند، روز دوشنبه خاطرنشان کرد: “جمهوری اسلامی ایران اجازه تضعیف مقاومت در منطقه را نمی‌دهد.”

 

وی افزود: “کشورهای وابسته به آمریکا بدانند که از طریق تروریسم و اقدامات نظامی تحت مدیریت آمریکا و صهیونیست‌ها قادر نیستند مقاومت را وادار به عقب‌نشینی کنند.”

 

“مقاومت” اصطلاحی است که رهبران جمهوری اسلامی برای توصیف دولت ها و گروه های شبه نظامی مخالف اسرائیل در منطقه به کار می برند؛ جمهوری اسلامی خود را قلب این مقاومت و دولت بشار اسد، حزب الله لبنان و شبه نظامیان حماس در فلسطین را دیگر اعضای مقاومت می داند.

 

 

 

لاریجانی: آینده سوریه روشن است

 

“آینده سوریه روشن است”؛ اصطلاحی آشنا که روز یکشنبه از زبان مجلس اصولگرایان نیز شنیده شد. علی لاریجانی که پاییز در سفر به سوریه با بشار اسد دیدار کرده بود، دو روز پیش در دیدار با معاون وزیر خارجه سوریه در تهران، از یک سو به “تهاجم همه‌جانبه خارجی” و از سوی دیگر به “ایستادگی مقاومت ملت و دولت سوریه” اشاره کرد تا بگوید: “این مقاومت‌ها، توطئه‌ها را به شکست کشانده و آینده‌ای روشن را برای مردم و دولت سوریه ترسیم می‌کند.”

 

در شرایطی که جمهوری اسلامی به صورت لجستیک، اطلاعاتی و مالی از دولت بعث سوریه حمایت می کند، علی لاریجانی انگشت اتهام را به سوی کشورهای منطقه گرفته و گفته است: “حمایت کشورهای خارجی از گروه‌های تروریستی و تندرو در سوریه موجب وارد شدن خسارات فراوان مادی و معنوی به مردم سوریه شده است و این کشورها در قبال این خسارت‌ها مسوولند.”

 

گفتنی است کشورهای حوزه خلیج فارس به ویژه عربستان سعودی و قطر، همسایه غربی ایران یعنی ترکیه و همچنین مصر در شمال آفریقا مخالف ادامه حضور بشار اسد در قدرت هستند و خواستار برکناری وی شده اند.

 

حمایت تمام قد جمهوری اسلامی از بشار اسد البته قدردانی مسئولان سوری را نیز به همراه داشته است. فیصل مغداد یکشنبه در پاسخ به سخاوتمندی علی لاریجانی برای نشان دادن چراغ سبز وی برای ادامه سیاست های خونبار بشار اسد، ضمن قدردانی از حمایت‌ها و پشتیبانی “همه جانبه جمهوری اسلامی” در شرایط “دشوار کنونی” خاطرنشان کرده است: “دولت و ملت سوریه همواره به روابط با جمهوری اسلامی ایران افتخار می‌کنند و عمق دوستی و برادری میان دو ملت در شرایط دشوار کنونی مشخص است.”

 

 

 

بشار اسد: مخالفان ما تروریست هستند

 

اظهارات مقامات جمهوری اسلامی با سخنرانی روز یکشنبه بشار اسد همزمان شد؛رهبر سوریه که شش ماه بود هیچ سخنرانی انجام نداده بود، در اظهارات خود در تالار اپرای دمشق، افرادی را که با نیروهای تحت امر وی مبارزه می کنند و خواستار سقوط وی هستند  ”تروریست” توصیف کرد. به گفته بشار اسد: “این گروه‌ها تحت حمایت نیروهایی دیگر در منطقه هستند و از آنها منابع مالی و تسلیحات دریافت می‌کنند.”

 

ناظران می گویند اظهارات بشار اسد باعث شده امید های اندکی که برای یافتن راه حلی سیاسی برای برون رفت از جنگ داخلی سوریه وجود داشته به حداقل برسد. تقریبا هیچ دولتی جز جمهوری اسلامی از سخنرانی یا به گفته مخالفان سوریه، “نمایش” بشار اسد در تالار اپرا استقبال نکرده است.

 

 

 

استقبال وزارت خارجه احمدی نژاد

 

علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه هم در این ارتباط گفته است: “ایران در راستای مواضع اصولی خویش در جهت حل و فصل سیاسی بحران سوریه، از ابتکار عمل بشار اسد در ارائه طرح جامع حل بحران این کشور حمایت می کند.”

 

ابتکار عمل مورد اشاره بشار اسد با این پرسش وی همراه بوده است که “با چه کسانی می‌خواهیم وارد مذاکره شویم؟ با افراط گرایانی که به جز تروریسم و خونریزی چیزی نمی‌فهمند؟”

 

همزمان امیر عبدالهیان معاون صالحی نیز در واکنش به سخنرانی بشار اسد، با حمایت از طرح وی گفته است: “طرح بشار اسد می تواند به تحقق آرزوها و اهداف ملت سوریه به صورت دمکراتیک کمک کند.”

 

 

 

طرح اسد بی ارزش است

 

طرح بشار اسد البته فقط برای مردان جمهوری اسلامی جذاب است. او در طرح خود گفته، ابتدا باید گروه های مخالف دست از عملیات علیه دولت بردارند تا در مرحله دوم، عملیات نظامی از سوی ارتش وفادار به وی متوقف شود و سپس در مرحله سوم طرح حل بحران سوریه شامل تشکیل دولت جدید، برگزاری کنفرانس برای گفت‌وگوی ملی و عفو عمومی مطرح شود.

 

با این حال فواره خونریزی های دولت اسد به اندازه ای بالا بوده است که دیوار مرتفع بی اعتمادی میان مخالفان و وی به این راحتی ها کوتاه نخواهد شد.

 

برای نمونه جرج صبرا، معاون رییس ائتلاف ملی سوریه در واکنشی تند به اظهارات رییس جمهوری سوریه، طرح وی را “بی ارزش” توصیف کرده است چه برسد آنکه آن را یک “ابتکار” بداند. صبرا طرح اسد را “به مثابه اعلام تداوم جنگ او (بشار اسد) علیه مردم سوریه ” دیده است.

 

 

 

مرسی خواستار محاکمه اسد

 

از سوی دیگر ایالات متحده از این طرح انتقاد کرده و همزمان محمد مرسی رئیس جمهور مصر نیز خواستار محاکمه همتای سوری خود به اتهام “جنایت جنگی” شده است. رئیس جمهور اسلام گرای مصر ساعتی پس از حضور اسد در تالار اپرا، خواستار حضور وی در دادگاه شد و گفت: “بشار اسد باید برود و به خاطر جنایات جنگی به پای میز محاکمه کشیده شود.”

 

مرسی چهار ماه پیش و در جریان کنفرانس سران کشور اسلامی در تهران نیز در سخنرانی خود به شدت از دولت سوریه انتقاد کرد، انتقادهایی که البته توسط صدا و سیمای جمهوری اسلامی کاملا سانسور شد.

 

اما عبدالهیان دیروز نظر کاملا متفاوتی را بیان کرد. او گفت: “در ملاقاتی که اخیرا با یکی از اندیشمندان بزرگ عرب داشتم می گفت، با شناختی که از وضعیت داخلی سوریه دارد، با وجود شرایط سخت در این کشور، اگر انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود بشار اسد شانس زیادی خواهد داشت.”

 

بشار اسد در سخنرانی اخیر خود از جمهوری اسلامی، روسیه و چین به خاطر حمایتشان از دولت وی به شدت قدردانی کرد.