اعتصاب غذای رضا شهابی برای اجرای قانون

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» وضعیت فعال سندیکایی در مصاحبه با خانواده او

با گذشت بیش از دو هفته از اعتصاب غذا و 198 ماه از بازداشت رضا شهابی، از اعضای هیات مدیره سندیکای کارگران شرکت اتوبوس‌رانی تهران و حومه، هنوز وضعیت این زندانی مشخص نیست.برادر همسر شهابی در مصاحبه با “روز” پیرامون آخرین وضعیت وی می‌گوید: “آخرین خبری که ما از آقای شهابی داریم، مربوط به روز یک‌شنبه است. ایشان تماس گرفتند و اعلام کردند برای ادامه اعتصاب غذا مصر هستند و اعلام کرده‌اند که تا زمانی که وضعیت‌شان روشن نشود، دست از اعتصاب غذا برنخواهند داشت”.

این فعال کارگری در اعتراض به وضعیت نامشخص خود در زندان دست به اعتصاب غذا زده و بنا به گفته نزدیکان وی بر ادامه اعتصاب غذا نیز مصر است. شهابی خواستار آن است که وضعیت پرونده وی توسط قوه قضاییه هر چه سریع‌تر مشخص شود. محمد حیدری، روزنامه‌نگاری که به تازگی از زندان آزاد شده است، اوایل هفته جاری با انتشار نامه‌ای سرگشاده خطاب به دادستان تهران، درباره وضعیت شهابی نوشته بود: “خواسته‌ او تعیین تکلیف نهایی پرونده‌اش است. آیا این خواسته‌ی قانونی او قابل اجرا نیست؟”

همزمان با ادامه اعتصاب غذای شهابی، پنج تن از فعالان ملی ـمذهبی، با ارسال پیامی کوتاه خواستار آن شده بودند که شهابی اعتصاب غذای خود را بشکند.

حسین شاه‌حسینی، اعظم طلاقانی، حبیب‌الله پیمان، احمد صدر حاج سیدجوادی و لطف‌الله میثمی امضاکنندگان این بیانیه بودند.

رضا شهابی که خزانه‌دار سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهرانی و حومه است، سال گذشته توسط نیروهای امنیتی بازداشت شداما با وجود گذشت نزدیک به 19 ماه از زمان بازداشت و 7ماه از زمان برگزاری دادگاه، هنوز وضعیت او مشخص نیست. شهابی در شعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی صلواتی محاکمه شده بود.

برادر همسر شهابی در مصاحبه با روز می گوید: “ایشان به دلیل اعتصاب غذا حال و جسم مناسبی ندارند. پنجشنبه هفته گذشته با وجود آنکه خانواده برای ملاقات با وی به زندان رفته بودند، از حضور در محل ملاقات امتناع کرد. دلیل آن هم ضعف جسمانی بوده است. از طرفی چهارمهره گردن ایشان هم دچار ساییدگی شده و نیاز به عمل جراحی دارند؛ عملی که اگر سریع‌تر انجام نشود، ممکن است موجب ضایعات جبران‌ناپذیری هم‌چون از کار افتادن سمت چپ بدن ایشان شود”.

وی ادامه می‌دهد: “هم پزشکی قانونی و هم پزشکان بیمارستان بقیه‌الله بعد از معاینه آقای شهابی اعلام کرده‌اند که ایشان نیاز به عمل جراحی فوری دارد. پس از عمل نیز نیاز به مراقبت و استراحت حداقل 6 ماهه دارند. اما متاسفانه هنوز مقامات دادستانی پاسخی به این نامه‌ها نداده‌اند. از طرف دیگر در این مدت در زندان مسکن‌هایی به ایشان داده‌اند که موجب آسیب رساندن به کلیه و ریه ایشان نیز شده است”.

شهابی در دادگاه به “ارتباط با بیگانگان” و “اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور” و “فعالیت تبلیغی علیه نظام” متهم شده؛ مساله‌ای که توسط وکیل وی، مسعود شفیعی، رد شده است. وی همچنین خواستار آزادی فوری موکل خود شده بود.

در همین حال خانواده شهابی پیش از این وثیقه مشخص شده برای وی را تودیع کرده‌اند؛ وثیقه‌ای که هنوز منجر به آزادی این زندانی نشده است.

نگرانی نسبت به وضعیت رضا شهابی باعث آن شده است که دو سازمان حقوق‌بشری بین‌المللی نیز با صدور بیانیه‌ای مشترک خواستار آزادی وی شوند. “فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر” و “سازمان جهانی مبارزه با شکنجه” در بیانیه خود نوشتند که دلیل بازداشت شهابی فعالیت‌های وی برای احقاق حقوق کارگران ایران است و جمهوری اسلامی تلاش می‌کند با ادامه بازداشت و نگاه داشتن وی در وضعیت بلاتکلیف، او را درهم شکند.

برخی از اعضای خانواده، نزدیکان و همکاران شهابی در سندیکای اتوبوس‌رانی تهران نیز کمیته‌ای با عنوان “کمیته دفاع از رضا شهابی” تشکیل داده‌اند.

این کمیته از همه کسانی که نگران وضعیت شهابی هستند و قصد کمک به وی را دارند،خواسته است با این کمیته همکاری کنند.

“کمیته دفاع از رضا شهابی” در نخستین بیانیه‌ خود داده است که رضا شهابی “ناراحتی و نارسایی در کبد و کلیه دارد و چهار مهره‌ی کمرش ضایع شده و اکنون نیمه‌ی چپ بدنش بی‌حس شده و مطابق هشدار پزشکان، احتمال فلج شدن او وجود دارد و تا کنون چندین بار اورژانسی به بیمارستان منتقل شده است.”

در ادامه این بیانیه می خوانیم: “در این مدت ۱۹ ماهه، اعضای خانواده و فرزندان رضا در بدترین شرایط روحی، جسمی و اقتصادی به سر برده‌اند. ما بارها به مقامات قضایی و نیز مسئولین مختلف مراجعه و نامه‌نگاری کرده‌ایم اما رضا تا کنون آزاد نشده است و همچنان بلاتکلیف است و جانش نیز در خطر است”.