کاهش رشد اقتصادی دبی، ثبات ایران

نویسنده

» گزارش رویترز از روابط با شیخ نشین ها

بنابر آمار گمرک دبی که روز یکشنبه منتشر شد، تجار ت غیرنفتی دبی سال گذشته ۷.۶ درصد رشد داشته که این رقم در سال ۲۰۱۲ سیزده درصد بوده است، اما به رغم تحریم‌های اقتصادی آمریکا، تجارت امارات با ایران ثبات پیدا کرده است.

صادرات غیرنفتی و صادرات مجدد دبی ۴ درصد رشد داشته و به ۵۱۸ میلیارد درهم رسیده در صورتیکه واردات ۱۰ درصد افزایش یافته و به ۸۱۱ میلیارد درهم رسیده است.

سال گذشته امارات شاهد رشد اقتصادی قدرتمندی بود و ساخت خانه‌های جدید به ارزش ده‌ها میلیارد دلار پس از سقوط بازار املاک در سال ۲۰۱۰-۲۰۰۸ دوباره رونق گرفته است.

دفتر رسانه‌های دولت روز یکشنبه خبر داد که تعداد توریست‌ها ۱۰ درصد افزایش یافته و به ۱۱ میلیون نفر در سال گذشته رسیده و مجوزهای جدید تجاری به رشد رکوردی ۱۲ درصد دست یافته است. ارزش کلی مبادلات املاک ۵۳ درصد رشد کرده و به بالای ۲۳۶ میلیارد درهم رسیده.

دبی که غرق در پول‌های سرازیر شده از خارج است، سال گذشته شاهد افزایش ۲۰ درصدی قیمت ملک بود و تحلیلگران تخمین می‌زنند که سال آینده ممکن است دبی به سطح پیش از بحران برسد.

دبی از قدیم شریک مهم تجاری ایران بوده اما این ارتباط از سال ۲۰۱۱ به دنبال تحریم‌های واشنگتن بر سر برنامه هسته‌ای این کشور آسیب دید و دبی مجبور شد تجارت با ایران را به شدت کاهش بدهد.

گمرک دبی به رویترز گفت، تجارت کالا بین ایران و دبی در سال ۲۰۱۲ به میزان ۳۱ درصد سقوط کرد و به ۲۵ میلیارد درهم رسید. اما سال گذشته کمی افزایش یافت و تا ۲۶ میلیارد درهم رشد کرد که ۲ درصد تجارت غیرنفتی دبی را پوشش می‌دهد.

با این‌که تحریم‌ها بانکی به قوت خود باقیست، تاجران ایرانی می‌گویند از زمانی که حسن روحانی به ریاست جمهوری انتخاب شد و تنش‌های ژئوپولیتیک کاهش یافت و قیمت ریال تثبیت شد، فعالیت‌هایشان راحت‌تر شده است.

گمرک دبی در پاسخ به سئوالات رویترز گفت: “تجارت بین ایران و دبی مطابق با مقررات بین‌المللی است. با توجه به مجاورت جغرافیایی دو طرف، این تجارت عادی است که اقلام مصرفی مثل مواد غذایی، قطعات خودرو، لوازم برقی و فرش را پوشش می‌دهد.”

بیشتر مبادلات بین ایران و کشورهای خلیج فارس از طریق دبی انجام می‌شود. هنوز برخی از قایق‌های چوبی به نقل و انتقال کالاها ادامه می‌دهند.

منبع: رویترز - 9 مارس 2014