وقتی باهنر نگران احمدی نژاد می شود

نویسنده
نازنین کامدار

» سانسور خبر تخلف دولت توسط مجلس

در حالیکه محمود احمدی نژاد در تدارک دور چهارم “سفرهای استانی” است، برخی از نمایندگان مجلس که نگران استفاده تبلیغاتی از این سفرها در آستانه انتخابات هستند، به عدم انتشار گزارش دیوان محسابات اداری در مورد تخلفات گسترده دولت در تحقق وعده های سفرهای استانی پیشین اعتراض کرده اند.

همزمان اسحاق جهانگیری، وزیر صنایع و معادن دولت محمد خاتمی نیز  که  گفته می شود خود را برای شرکت در انتخابات آماده می کند، در سرمقاله ماهنامه “صنعت و فرهنگ” به وعده های تحقق نیافته احمدی نژاد در سال های اخیر پرداخته و خواستار “ایجاد فضایی برای حضور مدیران دلسوز به صحنه” شده است. اواشاره مستقیمی به سفرهای استانی احمدی نژاد نکرده اما تمامی وعده های وی را به دلیل ناکارآمدی دولت اش، تحقق نیافته دانسته است.

دیوان محاسبات کشور دیروز با ارائه گزارشی به مجلس فاش کرده که دولت برای پرداخت یارانه نقدی به مردم از بودجه برق برداشت کرده است.

در گزارش دیوان محاسبات که عبدالله صفایی‌نسب، معاون فنی و حسابرسی امور اقتصادی و زیربنایی  این نهاد، بخش هایی از آن را با خبرنگار مهر در میان گذاشته، بخش مربوط به تخلفات دولت در سفرهای استانی  سانسور شده اما موارد دیگری چون “ عدم گزارش درباره وضعیت سرمایه‌گذاری در میادین نفتی و گازی”، “اختصاص اعتبار غیر قانونی به سازمان تربیت‌بدنی در 3 ماهه نخست امسال” و…آمده است.

این درحالیست که محمدرضا باهنر، نایب‌رییس مجلس در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد،  دلیل عدم انتشار این گزارش را” توجه دیوان محاسبات به ابعاد منفی سفرهای استانی” دانسته و گفته است: “چون دیوان محاسبات تنها اجرا نشدن پروژه‌ها و طرح‌های مصوب سفرهای استانی را گزارش داده، صلاح نبود آن را رسانه‌ ای کنیم. این گزارش تقریبا یک سال پیش آماده و به هیات رییسه مجلس داده شد اما در اختیار نمایندگان قرار نگرفته و تنها طبق روال قانونی رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس یک نسخه از آن را دارد؛ به همین دلیل هم نمایندگان به این موضوع واکنش نشان داده و خواستار رسانه‌ ای شدن آن هستند”.

او افزوده است: “آنان معتقدند اگر این اتفاق بیفتد و مشخص شود که درصد قابل توجهی ازمصوبه‌های استانی اجرا نشده، شاید بتوان سفرهای استانی دور چهارم را لغو کرد. اصل نگرانی نمایندگان از تبلیغاتی بودن این دور از سفرهاست و تاثیری که می‌تواند روی ترکیب کرسی‌های مجلس داشته باشد. دغدغه‌ای که سال 88 هم رقبای احمدی‌نژاد از دور سوم سفرهای استانی در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری دهم داشتند گویا بار دیگر و البته این‌بار از سوی خود اصول‌گرایان در حال تکرار شدن است”.

گفتنی است روزنامه اعتماد درصد مصوبات اجرا نشده دولت در دیوان محاسبات را “حدود 70 درصد” ذکر کرده است.

به گزارش روزنامه اعتماد مطرح شدن ماجرای گزارش دیوان محاسبات از تخلفات دولت که تاکنون مسکوت و محرمانه مانده، ناشی از نگرانی از بهره برداری تبلیغاتی دولت از دور چهارم سفرهای استانی است.

در همین زمینه، آنطور که سایت پارلمان نیوز گزارش داده، داریوش قنبری، سخنگوی فراکسیون اقلیت مجلس گفته است: “در دو سال گذشته بارها نمایندگان به خطرهای اجرایی نشدن مصوبه‌های سفرهای استانی و ایجاد مطالبات بیشتر در ذهن مردم هشدار داده‌اند چرا که هویت سفرهای استانی دیدن مشکلات مردم و رفع آنها بود، این شعاری بود که آقای احمدی‌نژاد می‌داد اما حالا گفته می‌شود در سه دور سفر بخش اعظم وعده‌ها اجرایی نشده و این سئوال باقی است که چرا باید دور بعدی سفر با ایجاد مطالبات بیشتر شروع شود؟ کار هیات رییسه هم برای جلوگیری از دادن گزارش دیوان محاسبات به نمایندگان مجلس غیرقانونی است، چرا که ماهیت دیوان دادن گزارش انتقادی است و این ذهنیت باهنر و همکارانش در هیات رییسه مجلس که «چون گزارش بار منفی دارد، منتشر نشود» نمی‌تواند قانع‌کننده باشد”.

از سوی دیگر اسحاق جهانگیری، وزیر صنایع و معادن دولت محمد خاتمی  با چاپ مقاله ای در ماهنامه صنعت و فرهنگ، وجه دیگر این نگرانی ها را بازتاب داده است.

او با ذکر ده چالش به عنوان “چالش های پیش روی اقتصاد ایران”، به ناکارآمدی دو دولت احمدی نژاد اشاره کرده و در پایان خواستار کمک اصولگرایان برای راهیابی مجدد “مدیران با تجربه و دلسوز به صحنه برای نجات کشور” شده است.

او می نویسد: “واقعیت تلخ جامعه امروز ایران ناکارآمدی از سوی دولتی است که مسوولان گذشته را به ناکارآمدی متهم می کرد. در حالی که در شرایط حاضر و برای برون رفت از وضع نه چندان مناسب فعلی نیاز به آمارهای شفاف و روشن و اعتماد ساز یک ضرورت تمام عیار است، اما متاسفانه آمارهای رسمی کشور مخدوش و غیر دقیق است که بر ابعاد بی اعتمادی می افزاید. فقدان آمار رشد اقتصادی، عدم ارائه نرخ بیکاری، فقدان شفافیت در آمار سرمایه گذاری و… بی اعتمادی های را گسترش داده است. به کارگیری مهارت، تجربه و توان کارشناسی هزاران مدیر و کارشناس تربیت شده در نظام برای برون رفت از وضع فعلی ضرورت انکار ناپذیری است و باید راه برای ورود آنها به صحنه سیاست و تصمیم گیری کلان کشور را هموار شود.جریان و جناح اصولگرایان در چنین موقعیتی به جای اینکه موضوع وحدت و گسست درون خود را به مساله عمده جامعه تبدیل و آتش آن را کند و شرایط عجیب برای مدیران آتی تعیین کند، بهتر است دنبال راهکارهایی باشد که افراد کارآمد، ورزیده و دلسوز توانایی حل مشکلات ایجاد شده تمایل به حضور در صحنه تصمیم گیری را پیدا کنند و با ترفندهای گوناگون از فعالیت ها کنار گذاشته نشوند. در حال حاضر دیگر جناح های سیاسی از جمله اصلاح طلبان و شخصیت های سیاسی موثر که از سرمایه های کشور به حساب می آیند با امواج تهاجمی و تخریبی که تندروهای بداخلاق ایجاد کرده و می کنند مواجه هستند. مصلحت ایران و نظام ایجاب می کند از شخصی و گروهی کردن فعالیت در مراکز تصمیم گیری اجتناب شود”.

جهانگیری و قنبری  که خود را در اردوگاه اصلاح طلبان تعریف می کنند، برای شرکت در انتخابات آماده می شوند.این درحالیست که تا کنون چهره ها و احزاب شناخته شده اصلاح طلب، از به وجود آمدن شرایط مناسب  برای  شرکت در انتخابات سخن نگفته اند.