نقش فرستاده قالیباف در انتخابات هیات رئیسه شورا

بهروز صمدبیگی
بهروز صمدبیگی

» رضا فردوس، مهره پرنفوذ و پشت پرده شهرداری

انتخابات هیات رئیسه در آغاز دومین سال فعالیت شورای شهر تهران با حواشی بسیار همراه بود و در نتیجه آن همه اعضای اصلاح‌طلب از هیات رئیسه حذف شدند و جای آنها را اصولگرایان گرفتند. اصولگرایان پس از برخی اختلاف‌نظرها در ابتدای آغاز به کار این دوره از شورا، توانستند با شهردار تهران به تفاهم برسند و روی کم کردن اختیار اصلاح‌طلبان در شورا توافق کنند. آنها که از دو دوره پیش شورای شهر و هماهنگی کامل شورا و شهرداری، خاطره خوشی در ذهن داشتند همین اعتراضات و انتقادات کم‌اثر اصلاح‌طلبان تازه وارد را هم تاب نیاورده و با تمام قدرت در روز رای‌گیری ظاهر شدند تا مبادا مانند سال گذشته، با اختلاف یک رای شکست بخورند. حساسیت این انتخابات برای محمدباقر قالیباف و اصولگرایان شورا آنقدر بالا بود که یک چهره پشت پرده و نماینده تام‌الاختیار شهردار تهران ریسک کرد و با حضور در جلسه، مدیریت پشت پرده انتخابات را برعهده گرفت. روزآنلاین برای نخستین بار از نقش موثر رضا فردوس، مباشر پرنفوذ محمدباقر قالیباف در شورا پرده برمی دارد و عکس‌هایی از او منتشر می‌کند.

 

رونمایی از مرد پشت پرده

اصولگرایان تلاش بسیاری کردند تا انتخابات هیات رئیسه بدون حضور خبرنگاران برگزار شود. شاید آنها نمی‌پسندیدند که برخی تحرکات و گفت‌وگوها علنی شود. اما در جلسه سه شنبه یازدهم شهریور ماه، با وجود مخابره حاشیه‌های فراوان، حضور افرادی ناشناس در صحن شورا و گفت‌وگوهای طولانی و پرتعدادشان با تلفن همراه، از چشم‌ها پنهان ماند. بخصوص اینکه در بین حاضران، یک چهره پرقدرت پشت پرده مدیریت شهری تهران نیز حضور داشت؛ رضا فردوس.

فردوس مورد وثوق کامل شهردار تهران است و از محمد باقر قالیباف نمایندگی کامل دارد تا برایش هزینه و به هر موضوعی که لازم بداند ورود کند. ماموریت این بار او، حذف اصلاح‌طلبان و سپردن سکان هدایت شورا به اصولگرایان بود. او در تمام مدت انتخابات ریاست شورا با تلفن همراهش در حال صحبت کردن با افراد مختلف بود و رایزنی‌های بسیاری برای تغییر ریاست شورا انجام داد.

در مورد او گفته می‌شود یک مباشر حرف شنوی‌ صرف نیست و روی محمد باقر قالیباف هم نفوذ و قدرت بسیار دارد. او به واسطه دوستی نزدیک با الیاس، -فرزند قالیباف و مدیر ارشد رسانه‌ها و موسسات فرهنگی حامی شهردار تهران-ـ و اعتمادی که این خانواده به او دارند همیشه عهده‌دار حساس‌ترین امور می‌شود. در مقابل خواسته‌های او هم از شهردار تهران بی جواب نمی‌ماند.

از سوی دیگر گفته می شود که رضا فردوس نام مستعار اوست اما این اسم در حال حاضر به حدی در میان مدیران ارشد شهرداری مشهور شده که شاید اسم واقعی‌اش دیگر به کار نیاید.

نحوه مواجهه او با مدیران شهرداری از جمله محمد هادی ایازی، معاون سابق امور اجتماعی شهرداری تهران هم مثال زدنی است. او خیلی راحت با معاونان شهرداری صحبت می‌کند و خواسته‌های قالیباف را به اطلاع شان می رساند. در واقع بسیاری از دستورات شهردار تهران به طور غیر رسمی از طریق رضا فردوس منتقل می شود و البته از این قدرت برخوردار است که شخصا برای معاونان و مدیران شهرداری تهران دستور صادر و به آنها امر و نهی کند.

از طرفی او ارتباط نزدیکی با دفتر مرتضی طلایی، نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران دارد که یکی از نزدیکان قالیباف و حافظ منافع او در شوراست.

 

حضور تاثیرگذار فردوس در روز رای‌گیری

در روز انتخابات هیات رئیسه شورای شهر تهران، رضا فردوس با هماهنگی پرویز سروری، رئیس کمیسیون نظارت شورای شهر تهران و دکتر اقبال شاکری، عضوکمیسیون عمران وحمل ونقل شورا وارد صحن می‌شود و در انتهای شورا و در محل میهمانان قرار می‌گیرد. او در مدتی که انتخابات هیات رئیسه به خصوص انتخاب رئیس شورا برگزار می شد، با تلفن همراه خود گزارش لحظه به لحظه می‌داد. پیش از آغاز انتخابات نیز بارها به دفتر حبیب کاشانی رفت.

چهره‌های تاثیرگذار در این انتخابات، ورزشکاران عضو شورای شهر بودند که رای خود را به سبد اصولگرایان واریز کردند. شایعه شده که نماینده مستقیم محمد باقر قالیباف، با این اعضا وارد مذاکره مستقیم و طرح برخی پیشنهادات مالی هم شده است.

در روز انتخابات نیز براساس شرح وظایفی که برای او تعریف شده است با اعضای شورا، بخصوص ورزشکاران شورا ارتباط برقرار کرده بود.

شاید به علت حضور رضا فردوس بود که در روز رای گیری، برخی از اعضای شورای شهر آرام و قرار نداشتند و مدام از صندلی‌های خود برخاسته و با دیگر اعضا صحبت می‌کردند. تذکرات پی در پی احمد مسجد جامعی هم بی‌نتیجه بود و علیرضا دبیر، پرویز سروری، محسن پیرهادی و حبیب کاشانی به کار خود ادامه می‌دادند(عکس: 1، 2، 3، 4).

حبیب کاشانی یکی از فعال‌ترین لابی‌گرهای آن جلسه شورا، حتی تا چند لحظه پیش از آغاز انتخاب رییس حاضر نمی‌شد از بالای سر حسین رضا زاده یک قدم کنار برود. کاشانی که به نظر می‌رسید از چند روز قبل با رضا فردوس هماهنگ شده، حتی در روز رای‌گیری تا پای درگیری فیزیکی با اسماعیل دوستی پیش رفت که با میانجی‌گری سایرین، غائله ختم به خیر شد(عکس).

در روز انتخابات ریاست شورای شهر تهران اما چهره های دیگری هم حضور داشتند که فعال بودند اما نام و نشان شان مشخص نبود؛ افرادی که رضا فردوس حرف های درگوشی فراوانی با آنها داشت و پیش از آن هرگز در صحن شورا دیده نشده بودند. در عکس‌های اختصاصی روزآنلاین از روز رای‌گیری، رضا فردوس مشخص شده است.