همکاری ایران و آمریکا در عراق؟

نویسنده
حسین محمدی

» مقام‌های رسمی تکذیب می‌کنند

در حالیکه پیش از این اخباری درباره همکاری جمهوری‌اسلامی و آمریکا در عراق علیه داعش منتشر شده بود، مقام‌های رسمی دو طرف چنین اخباری را تکذیب کرده‌اند.

برنادت میهن، سخنگوی شورای ملی امنیت آمریکا به بی‌بی سی فارسی گفته است که آمریکا و ایران هیچ‌گونه همکاری نظامی یا تبادل اطلاعاتی برای مقابله با گروه دولت اسلامی درعراق ندارند.

علاوه بر میهن، پیش از این ماری هارف، سخن‌گوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز اخبار منتشر شده درباره همکاری ایران و آمریکا را رد کرده بود.

این تکذیب‌‌ها از طرف مقام‌های ایرانی هم انجام شده؛مرضیه افخم، سخن‌گوی وزارت امورخارجه، هرگونه همکاری میان ایران و آمریکا در این زمینه را تکذیب کرده بود.

هفته گذشته بی‌بی‌سی فارسی به نقل از یک “منبع آگاه” نوشته بود که “آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر ایران اجازه داده است مقام‌های نظامی ایران با مقام‌های نظامی آمریکا در عراق دیدار داشته باشند”.

پس از انتشار این خبر توماس اردبرینک، خبرنگار روزنامه نیویورک‌تایمز در ایران، در صفحه توییتر خود، نوشت که با یک فرد “نزدیک به خامنه‌ای” صحبت و او چنین مساله‌ای را تکذیب کرده و گفته است: “حتی اگر هم این مساله واقعیت داشت،آن را تایید نمی‌کردیم”.

طی ماه‌های گذشته بارها اخباری درباره حضور نظامی ایران در عراق و کمک به دولت این کشور و دولت اقلیم کردستان برای مقابله با دولت اسلامی منتشر شده بود.

این مساله در نهایت با تایید محمدجوادظریف مواجه شد. وی گفت ایران هم به دولت عراق و هم به دولت اقلیم کردستان، کمک‌های نظامی کرده. با این حال هردو طرف حضور نیروهای ایرانی در جبهه‌های جنگ را تکذیب کرده بودند.

محمدجواد ظریف در این‌باره گفته بود: “ما به هیچ وجه سرباز ایرانی در خاک عراق نداریم؛ چون دولت عراق و دولت کردستان عراق چنین نیازی به حضور ما ندارند”.

با این حال طی روزهای گذشته تصاویری از قاسم سلیمانی - فرمانده سپاه قدس ـ- منتشر شده که ادعا می‌شود مربوط به حضور او در عراق است. گفته می‌شود این تصاویر پس از آزاد کردن شهر آمرلی در شمال عراق گرفته شده.

وب‌سایت رجانیوز ـ- نزدیک به جبهه پایداری ـ- با انتشار عکسی از قاسم سلیمانی، در کنار برخی فرماندهان نیروهای نظامی نزدیک به جمهوری اسلامی، این گمانه‌زنی‌ها را تقویت کرد.

پیشتر اما مرضیه افخم سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفته بود سردار سلیمانی در جنگ عراق حاضر نیست. به گفته وی: “هیچ مقام نظامی و به طور خاص سردار قاسم سلیمانی در عراق حضور ندارند و چنین اخباری صحت ندارد”.

دو هفته پیش اخباری پیرامون حضور نظامی ایران در عراق برای مقابله با داعش منتشر شده است. وب سایت انگلیسی الجزیره در همین زمینه خبر از آن داده بود که نیروهای نظامی جمهوری اسلامی برای نخستین بار در عملیات مستقیم علیه شبه نظامیان تندرو داعش شرکت کرده اند. به ادعای شبکه الجزیره “ایرانی ها از مرز ‌گذشته‌‌ بودند تا به همراه نیروهای پیشمرگه کرد، نسبت به بازپس‌گیری شهر جلوله در استان دیاله، اقدام کنند؛ آن ها پس از انجام ماموریت به ایران بازگشته‌اند”. الجزیره تعداد نیروهای اعزامی جمهوری اسلامی را هم صدها نفر ذکر کرده بود.

پیش از این حسن فیروزآبادی – رییس ستاد کل نیروهای مسلح، هر گونه همکاری نظامی تهران و واشنگتن را منتفی دانسته و گفته بود: “نیازی به حضور نیروهای ایرانی در عراق نیست و همکاری ایران و امریکا هم هرگز اتفاق نمی‌افتد و اصلا معنا ندارد”.

مسعود جزایری معاون ستاد نیروهای مسلح و مسئول تبلیغات نظام هم در ماه تیر به طور تلویحی گفته بود سپاه در صورت نیاز وارد نبرد عراق خواهد شد: “چنانچه دولت و مردم عراق در این شرایط احساس نیاز داشته باشند، حتما جمهوری اسلامی ایران به آنها کمک خواهد کرد”.

سه ماه پیش رییس دولت یازدهم پیرامون امکان حضور نظامی جمهوری اسلامی در جنگ علیه داعش گفته بود: “همه کشورها باید کمک کنند تا با داعش مقابله شود. آمریکا هم در این زمینه هنوز اقدامی نکرده است. هرگاه آمریکا علیه داعش اقدامی کرد، می‌شود درباره همکاری با این کشور فکر کرد.”

باراک اوباما رییس‌جمهور ایالات متحده سه هفته پیش مجوز حضور نظامی واشنگتن در بحران عراق را صادر و خاطرنشان کرد در صورت تهدید منافع این کشور در عراق، جنگنده‌های آمریکایی به مواضع داعش حمله می کنند.