دروغ می گویید اهل تسنن در تهران مسجد ندارند

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» پاسخ مولوی عبدالحمید و دکتر جلالی زاده به خبرگزاری ها و محافل امنیتی:

“تهران تنها پایتخت جهان است که اهل تسنن مسجد ندارند” این مضمون گزارش روزآنلاین بود پس از تخریب نمازخانه اهل سنت در منطقه پونک تهران؛ گزارشی که از سوی خبرگزاری فارس و سایت های امنیتی و وابسته به طیف تندروی حکومتی به عنوان متن شایعه منتشر و به صورت گسترده در شبکه های اجتماعی چون فیسبوک، تلگرام، وایبر و واتس آپ همرسانی شد، البته همراه با این ادعا که اهل سنت ۹ مسجد در تهران دارند. محافل امنیتی به این نیز بسنده نکردند، سراغ دکتر جلال جلالی زاده و حاصل داسه، نمایندگان سابق کردستان در مجلس که در گزارش روزآنلاین، مصاحبه آنها منتشر شده بود رفتند و آنها را تحت فشار قرار دادند که مصاحبه ها با روزآنلاین را تکذیب کنند. 

برای شفاف سازی و رسیدن به این واقعیت که آیا ۹ محلی که رسانه های امنیتی و حکومتی به عنوان مساجد اهل تسنن در تهران نام برده و گزارش روزآنلاین را شایعه خوانده اند، وجود دارد یا نه، سراغ مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل تسنن زاهدان و سرشناس ترین چهره اهل تسنن در ایران و همچنین دکتر جلالی زاده، نماینده سابق کردستان در مجلس شورای اسلامی رفته و از آنها سوال کرده ام و اینکه: قضیه این ۹ محلی که به عنوان مساجد اهل تسنن در تهران معرفی شده چیست و چرا اهل تسنن اجازه داشتن مسجد در تهران را ندارند و نمازخانه های شان به بهانه های مختلف تعطیل می شود؟ آنها ادعای محافل امنیتی را کذب محض می خوانند و می گویند حتی در شهرهای بزرگی چون تبریز و اصفهان هم سال هاست اجازه ساخت مسجد به اهل تسنن داده نمی شود.

مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت در زاهدان در مصاحبه با روز ادعاهای خبرگزاری فارس و دیگر رسانه های امنیتی را تکذیب می کند و می گوید: “اینها کذب محض است، دروغ های کلان و گنده است اهل سنت اصلا یک مسجد هم در تهران ندارند. چند نمازخانه است که آن هم یا کسانی خانه خودشان را موقتا برای نماز خواندن گذاشته اند یا یک جایی را برای نماز خواندن کرایه کرده اند. مسجد با نمازخانه فرق می کند. مسجد همیشه است، همیشه می توان رفت، اما نمازخانه مثل ادارات است که یک جایی برای نماز دارند. اهل سنت مجبور شده اند در خانه های خود، مثلا پذیرایی خانه را بگذارند برای نماز خواندن. یا می روند یک جایی اجاره می کنند برای نمازخواندن. ممکن است بعد از یکسال یا دو سال بیرون شان کنند یا اصلا تخریب کنند.”

او تصریح می کند که “دروغ می گویند و می خواهند حق ملتی را ضایع کنند و با این دروغ ها می پوشانند”.

چرا به اهل تسنن اجازه داشتن مسجد در تهران داده نمی شود؟ مولوی عبدالحمید می گوید: “علت را باید از کسانی که اجازه نمی دهند سوال کرد. ما معتقدیم باید مسجد داشته باشیم. در تهران همه گرایش ها و مذاهب هستند، همه ایرانی هستند، حق دارند مسجد داشته باشند و نماز بخوانند. به ما هم علت قانع کننده ای نمی گویند، حتی نمی گویند که نمی گذاریم.”

نمازخانه اهل سنت در منطقه پونک تهران، سه شنبه، ۶ مرداد ماه تخریب شد. بهانه ای که برای تخریب این نمازخانه از سوی سایت ها و خبرگزاری های حکومتی مطرح شد، تغییر کاربری بود. مولوی عبدالحمید در نامه های جداگانه ای به رهبر جمهوری اسلامی و همچنین حسن روحانی به شدت از این مساله انتقاد کرده و عدم تحمل نمازخانه اهل تسنن را باعث جریحه دار شدن احساسات مسلمین جهان خوانده بود. او نوشته بود “این نوع برخوردها به دشمنان اسلام، عوامل خشونت‌طلب و افراط‌گرا فرصت می‌دهد تا به اختلافات دامن بزنند و مردم شریف و همیشه در صحنه اهل‌سنت را مأیوس کنند.”

امام جمعه اهل سنت زاهدان حالا به روز می گوید که تاکنون هیچ جوابی به نامه های او نداده اند و توضیح می دهد: “شهرداری گفته کاربری عبادت نداشته، این یعنی چی؟ تخلفات کاربری همیشه است و معمولا جریمه می کنند،خب اینجا هم جریمه می کردند اما شهرداری منطقه خودش هم نبوده از منطقه دیگری بوده، تخریب کرده و گفته اند که دست ما نیست و از جای دیگری به ما فشار می آورند”.

او می افزاید: “هیچ یک از نمازخانه های ما مجوز نداشته و ندارد. مسجد که نیست که رسمی باشد و مجوز بخواهند. اما برای نمازخانه و نمازخواندن که مجوز لازم نیست. به وزارت ارشاد که مراجعه شده گفته اند نماز مجوز نمی خواهد. در خانه ها یا پارک یا هرجای دیگری. کسی هم دنبال این چیزها نیست خودشان وقتی می خواهند جلوگیری کنند بحث مجوز مطرح می کنند؛ و این متاسفانه ضایع کردن حق مردم ایران است، حق مردم اهل تسنن ایران است که حتی برای نماز خواندن هم از آنها مجوز می خواهند”.

دکتر جلال جلالی زاده، نماینده سابق کردستان در مجلس و تنها عضو شورای مرکزی اهل سنت در جبهه مشارکت هم که پس از تخریب نمازخانه اهل تسنن در منطقه پونک تهران به روز گفته بود “تهران تنها پایتخت جهان است که اهل تسنن مسجد ندارند” در مصاحبه با روز ادعاهای محافل امنیتی را تکذیب می کند و توضیح می دهد: “چیزی به نام مسجد اهل سنت در تهران وجود ندارد. اما دربرخی مناطق تهران، اهل سنت خانه هایی را اجاره کرده اند که به عنوان نمازخانه از آن استفاده می کنند و خیلی مواقع ناچار هستند به خاطرهمسایه ها و مسائل همزیستی خیلی چیزها را مراعات کنند که خدای ناکرده مزاحمتی ایجاد نشود. درواقع خانه های کوچک اجاره ای است ۱۰۰ متری و ۲۰۰ متری که برای نمازخواندن اجاره می شوند و به هیچ عنوان مسجدی برای اهل سنت در تهران وجود ندارد.”

او می افزاید: “باید خوشحال باشند که مردم فقیر و مستمند با پول توجیبی خودشان سعی می کنند مسجد بسازند یا خانه اجاره می کنند برای نماز. اما در تهران در تبریز و اصفهان و شهرهای بزرگ از ساختن مسجد برای اهل سنت جلوگیری می کنند. سالهاست که در خیلی شهرهای بزرگ اجازه ساخت مسجد به اهل تسنن نمی دهند و این جز تعصب کورکورانه مذهبی چیزی نیست؛ نه اسلام است نه سنت اسلامی است. تنگ نظری است، آنها اهل تسامح و تساهل نیستند. هیچ دلیل دیگری هم ندارد جز زور و تحمیل و فشار”.

دکتر جلالی زاده می گوید که پس از انتشار مصاحبه اش در روزآنلاین با او تماس گرفته و از او خواسته اند که تکذیب کند: “به من هم زنگ زدند و گفتند چرا مصاحبه کردی و دامن زدی و.. اما شما بنویسید چرا باید حق و حقیقت را کتمان کنیم؟ ما چیزی به اسم مسجد نداریم در تهران. اگر مسجد داشتیم هر زمان می خواستیم می توانستیم برویم و نماز بخوانیم، مراسم مان را برگزار کنیم اما نیست، فقط نمازخانه است که اهل سنت اجاره می کنند آن هم فقط برای جمعه ها می شود، اینطور نیست که هر زمان بخواهید نماز بخوانید بتوانید بروید آنجا و”.

حاصل داسه، نماینده سابق کردستان در مجلس شورای اسلامی هم پس از انتشار مصاحبه اش در صفحه فیس بوک خود خبر از فشارها برای تکذیب مصاحبه داده و نوشته است: ”چند روز است به من زنگ میزنند که باید مصاحبه ام را با سایت روزآنلاین تکذیب کنم، چون از ماجرا اطلاع نداشتم حق نداشتم مصاحبه کنم. دلیل آنها این است که نمازخانه پونک اولا نمازخانه نبوده، بلکه خانه بوده و تغییر کاربری داده شده. شهرداری به خاطر شکایت مردم و مزاحمتی که این نمازخانه درست کرده وارد عمل شده است. ادعا می کنند که از هفته وحدت پارسال مرتب به دست اندرکاران نمازخانه تذکر داده اند ولی توجه نکرده اند. شهرداری هم تخریب نکرده بلکه دیوارها را به حالت اول که خانه بوده برگردانده است. البته حساسیت فقط به دلیل شکایت مردم و تغییر کاربری نیست، بلکه علاوه بر این ها به این دلیل است که ظاهرا مولوی عبدالحمید امام جمعه زاهدان رفته آنجا و نماز جمعه برگزار کرده. ادعا می کنند که یک امام جمعه یک شهر نباید برود در شهر دیگری نماز جمعه بخواند. خلاصه اینکه اگر مجوز نمازخانه داشتند خود حکومت وارد می شد و با شهرداری و یا خاطیان برخورد میکرد. ادعا می شود که من با این مصاحبه باعث تهیه خوراک برای مخالفین نظام شده ام. و اگر این کارها را بکنم هم به ضرر خودم و هم به ضرر نظام تمام می شود….. و……ووو… در جواب باید به اطلاع برسانم حق دارند که من نمیدانستم این مکان مجوز نمازخانه ندارد.فکر میکردم نمازخانه است. توصیه میکنم اگر قرار شد برای نمازخواندن به مکانی به نام نمازخانه یا مسجد رفتید حتما از داشتن مجوز آن مطمئن شوید”.

حاصل داسه در مصاحبه با روز گفته بود: “اینکه اهل سنت اجازه داشتن مسجد در تهران نداشته باشند یا نمازخانه شان تخریب شود، بحث قابل تاملی است. البته در حاکمیت نگاه یکدستی به این مساله نیست و من با توجه به دیدارها و جلسات و مذاکراتی که دارم میدانم بخشی از دولت مخالف این نگاه است و می گوید که اهل سنت باید مسجد شان را داشته باشند اما اینکه در راس حاکمیت چنین مساله ای را به عنوان تهدید می بینند خیلی بد است. این نگاه از عدم اعتمادی می آید که باعث خسارت سنگینی به کشور است و هیچ گونه هم نمی شود آن را جبران کرد”.

او همچنین خواستار به رسمیت شناختن حق طبیعی اهل سنت در ایران شده و نوشته: “ابتکار عمل در دست دولت و حکومت است، آنها باید قدم اول را بردارند. اگر بخواهیم در جامعه مسلمان منطقه هم حرفی برای گفتن داشته باشیم باید این نگاهها را اصلاح کنیم و حق طبیعی اهل تسنن را به رسمیت بشناسیم.”

دکتر جلال جلالی زاده هم به روز گفته بود که تهران تنها پایتخت در جهان است که اهل تسنن مسجدی ندارند: “ما در کشورمان کسانی را داریم که زاده کشورهای دیگر هستند اما امروز در کشور ما از مسئولیت های مهمی برخوردارند. اهل سنت که هیچ ادعایی ندارند فقط می گویند ما ایرانی هستیم، ما هموطن هستیم، ما دوست داریم در توسعه کشورمان سهیم باشیم، مشارکت داشته باشیم. بسیاری از اهل تسنن برای حفظ این کشور شهید داده اند، جوان داده اند، متاسفانه حتی به آنها توجهی نمی شود. ما افرادی داریم که فرزند شهید هم هستند که باید در کشورهای مختلف آواره باشند چون در کشور خودشان حقوقی ندارند. حاکمیت، قوه قضائیه و خود مقام رهبری باید به فکر حل این مشکل باشند. تاریخ فردا قضاوت می کند که در زمانی که جمهوری اسلامی در ایران حاکم بود اهل سنت حق نداشتند در پایتخت ایران مسجدی داشته باشد. تهران تنها پایتختی است در جهان که اهل سنت مسجد ندارند. نگاه کنید مسکو، واشنگتن، پاریس و هر شهر و کشور دیگری اهل سنت مسجد دارند، نمی دانم در اینجا اگر ما مسجد داشته باشیم موجب به هم خوردن چه نظمی می شود؟ منافع چه گروهی را به خطر می اندازد؟ وقتی ادعا می کنیم می توانیم دنبا را اداره کنیم چطور در پایتخت کشور خودمان نمی توانیم؟ این برخوردها موجب بدبینی مردم و ایجاد اختلاف میان شیعه و سنی و از بین رفتن وحدت می شود. با توجه به موقعیت بحرانی منطقه، این رفتارها به مصالح کشور هم نیست. باید با نگاه یکسانی به همه شهروندان نگاه شود. باید از حقوق همه شهروندان حفاظت و دفاع شود و هرشهروندی احساس امنیت و آرامش بکند. ما ادعا می کنیم که اسلام را به دنیا صادر می کنیم ولی حتی اجازه نمی دهیم اهل سنت در تهران نمازشان را بخوانند”.