سپاه پاسداران با اطلس می آید

جلال کیهان منش‏
جلال کیهان منش‏

» حضور نظامیان در عرصه رسانه های همگانی

بر اساس آخرین خبرها سپاه پاسداران قصد دارد با استفاده از برخی نیروهای سابق خبرگزاری فارس و کمک حسن صفار هرندی که هم اکنون مشاور فرهنگی فرمانده سپاه است و دفتری در کنار دفتر سردار جعفری فرمانده سپاه در اختیار دارد، سایت خبری جدیدی تاسیس کند.برای این سایت نام “اطلس” انتخاب شده است.

انتخابات ریاست جمهوری 22 خرداد و موضع گیری رسانه های وابسته به نهادهای دولتی،امنیتی و قضایی در حمایت از دولت کودتا، کاهش مخاطب بسیاری از این تریبون ها را موجب شد تا جایی که به گفته عزت الله ضرغامی رئیس سازمان صدا وسیما پس از انتخابات،  بینندگان تلویزیون تا 40 درصد کاهش یافته اند.

خبرگزاری فارس،وابسته به نهادهای نظامی ـ امنیتی نیز از جمله این رسانه هاست که امروز به پایین ترین نقطه منحنی مخاطب خود رسیده به گونه ای که سپاه پاسداران به فکر راه اندازی ارگانی دیگر افتاده است. 

البته سپاه تاکنون وابستگی فارس به خود را تایید نکرده، اما دو مدیر عامل این خبرگزاری از اعضای سپاه بوده اند.از این گذشته ساختمان این خبرگزاری هم پیش از این محل استقرار معاونت حفاظت اطلاعات سپاه تهران بود که مالکیت آن هنوز در اختیار سپاه است.

این خبرگزاری در ماه های منتهی به انتخابات با به کار گیری حدود یکصد نفر از اعضای پایگاه های بسیج تهران سعی کرد در ساختمان خبرگزاری فارس، نسل جدیدی از روزنامه نگاران را تربیت کند. آنها در واحدی به نام  “باشگاه توانا” ساماندهی شدند.اما سپاه که امیدوار بود با این کار بتواند در تولید اخبار همسو با سایت های خود موفقیت هایی کسب کند، پس از انتخابات و حضور گسترده حامیان موج سبز در اینترنت و خیابان،با این طرح به جایی نرسید.نتیجه این شد که مسئولان نظامی ـ امنیتی تصمیم گرفتند اساسا اینترنت را محدود کنند.به این ترتیب بود که سرمایه گذاری در سایت هایی همچون فارس و سپاه نیوز و غیره از اولویت خارج و برنامه های دیگری به جای آنها در نظر گرفته شد.راه اندازی پایگاه خبری جدیدی با نام«اطلس» از جمله این برنامه های جایگزین است.بر اساس گفته منابع آگاه گردانندگان سپاه می خواهند با استفاده از برخی نیروهای سابق خبرگزاری فارس و کمک حسن صفار هرندی که هم اکنون مشاور فرهنگی فرمانده سپاه است و دفتری در کنار دفتر سردار جعفری فرمانده سپاه در اختیار دارد،این سایت را تاسیس کنند.

همین منابع خبر داده اند که برای تاسیس این سایت خبری، سایت های رویتر ، آسوشیتدپرس و بی بی سی مورد مطالعه قرار گرفته و از تجربیات همه آنها استفاده شده است.در اقدام بعدی به این سایت روزنامه ای هم با همین عنوان اضافه خواهد شد.

 اما این پایان ماجرا نیست؛ بلکه سپاه در نظر دارد اولین قدم را برای خصوصی کردن تلویزیون در ایران هم بردارد و به این ترتیب شبکه تلویزیونی اطلس نیز بر این مجموعه افزوده خواهد شد.

گفته می شود بر اساس تصمیماتی که اتخاذ شده است سایت و روزنامه اطلس تا نوروز 89 تاسیس خواهند شد.