مذاکرات هسته‌ای؛ توافق به دست نیامده اما مذاکرات ادامه دارد

نویسنده

گفتگو بین نمایندگان ایران و کشورهای گروه ۱+۵ که تا ساعات اولیه بامداد روز جمعه، ۱۹ تیر (۱۰ ژوئیه)، ادامه داشت بدون دستیابی به نتیجه نهایی متوقف شد اما دو طرف همچنان بر ادامه این مذاکرات تاکید داشته‌اند و رئیس جمهوری ایران از نزدیک بودن “انتهای” مذاکرات سخن گفته است.

روز گذشته برخی منابع خبری پیش بینی کرده بودند که مذاکرات هسته‌ای بامداد روز جمعه به پایان می‌رسد و نتیجه نهایی آن مشخص می‌شود. فردریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم که نقشی مهم در این مذاکرات دارد در گفتگو با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان گفته بود که تکلیف مذاکرات تا چند ساعت دیگر معلوم خواهد شد.

خانم موگرینی در این مصاحبه گفت: “ما به توافق خیلی نزدیک هستیم اما اگر تصمیم‌های مهم طی ساعات آتی گرفته نشود، توافقی نخواهیم داشت.” وی اظهار داشت “لحظه حقیقت بسیار زود فرا خواهد رسید، فکر می‌کنم طی چند ساعت آینده” و افزود که طرف‌های مذاکره “به خصوص یکی از طرف‌ها باید در مورد چند موضوع مورد اختلاف تصمیم‌گیری سیاسی کنند و مصالحه و یک توافق خوب را بپذیرند.”

به گفته مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، موضوع مذاکرات دیگر بر سر تدوین متن نیست بلکه گفتگوها به مرحله‌ای رسیده که وزیران خارجه باید تصمیم‌های سیاسی بگیرند.

بی بی سی