آبدیده شدیم، سرسوزنی عقب نشینی نمی‌کنیم

نویسنده
شیرین کریمی

» واکنش هماهنگ مسئولان به اتهام ترور:

انتقاد از اتهام ترور سفیر عربستان در آمریکا، محور سخنان دیروز مسئولان جمهوری اسلامی بود. رؤسای قوای مجریه و قضائیه، سخنگوی وزارت امور خارجه و سفیر جمهوری اسلامی در سازمان ملل، روز گذشته در واکنشی هماهنگ، اتهام عملیات تروریستی را تکذیب و تصریح کردند که از مواضع خود “سرسوزنی عقب نشینی” نمی کنند. در مقابل اما وزیر امورخارجه ایالات متحده این “دسیسه” را “دهن کجی به آمریکا” توصیف کرد. “انتقال تجهیزات بمب از راه دور به عراق” نیز اتهام تازه ایران بود که دیروز از سوی دادستان کل ایالات متحده مطرح شد و توجه رسانه ها را به خود جلب کرد.

“معتاد و دائم الخمر”؛ این توصیف رئیس دستگاه قضائی جمهوری اسلامی از شهروند ایرانی- آمریکایی است که به جرم دسیسه برای قتل سفیر عربستان در واشنگتن توسط پلیس فدرال ایالات متحده بازداشت شده است. روز گذشته  آیت الله صادق لاریجانی در جلسه مسئولان عالی قضایی گفت: “آنان( مقامات کاخ سفید) آن‌قدر درمانده شده‌اند که حسب گزارش‌ها یک آدم معتاد و دائم‌الخمر که سالیان سال هم در آمریکا بوده را عامل ترور سفیر عربستان معرفی می‌کنند و هیچ‌گاه با خود فکر نکرده‌اند که جمهوری اسلامی ایران چه نیازی به ترور سفیر عربستان دارد و با آدم این چنینی چه نسبتی دارد.”

او دو هفته پیش نیز در جلسه مشابهی، با خنده دار توصیف کردن ادعای “دسیسه برای قتل سفیر خاندان آل سعود در آمریکا”، جمهوری اسلامی را “محبوب قلب ها” خوانده و تاکید کرده بود که نظام برای “صدور انقلاب” نیازی به ترور ندارد.

لاریجانی روز چهارشنبه خاطرنشان کرد جمهوری اسلامی در رابطه با ادعای آمریکا “عقب نشینی” نخواهد کرد چرا که به گفته وی، کشور “آبدیده” شده است.

 

دعوت به عمل صالح

همزمان با اظهارات رئیس قوه قضائیه، عصر روز گذشته، رئیس قوه مجریه نیز در بیرجند در همین باره سخن گفت؛ محمود احمدی نژاد ادعا کرد که “سلطه گران” قصد دارند با طرح اتهاماتی مانند ترور، تحریم های خود علیه “ملت ایران” را سنگین تر کنند. وی با دعوت از غرب به “عبودیت و عمل صالح” تصریح کرد حسرت “سر سوزنی عقب‌نشینی” را در دل دشمن‌ها خواهد گذاشت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی نیز با “نخ نما” خواندن “سناریوی ایالات متحده” گفت: “سناریوی طراحی شده اخیر آمریکا علیه کشورمان یک سناریوی بسیار ضعیف است که موجب تضعیف اقتدار ظاهری کشور‌های مطرح کننده آن به خصوص آمریکا شد.” او در غرفه خبرگزاری ایلنا خاطرنشان کرده است که حتی “مردم آمریکا” نیز این اتهامات را باور نمی کنند.

 

ملت ایران ترور نمی کند

از سوی دیگر نماینده جمهوری اسلامی در سازمان ملل نیز دو روز پیش در نیویورک “به اصطلاح نقشه ترور سفیر” را سناریویی با حمایت “رژیم صهیونیستی” دانست و تاکید کرد: “پر واضح است که ملت ایران با داشتن هزاران سال تاریخ، تمدن و همچنین فرهنگ اسلامی هرگز خود را درگیر اینچنین تلاشهای دون مایه نکرده و نخواهد کرد، بلکه رژیم هائی که تاریخ آنها از چند دهه تجاوز نمی کند، پرونده سیاهی از اقدامات تروریستی در ابعاد مختلف دارند.”

در شرایطی که میلیون ها تن از شهروندان ایرانی، دولت کنونی و رئیس آن را غیر قانونی می دانند، استفاده تمام مقامات دولت از عبارت “ملت ایران” برای رفع اتهام از سیاست های خارجی نظامی، رویکردی قابل تامل است.

 

جنایت ناتمام

گفتنی است نزاع تازه میان تهران و واشنگتن شامگاه سه شنبه نوزدهم مهر آغاز شد، زمانی که  اریک هولدر وزیر دادگستری آمریکا (دادستان کل) در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد منصور ارباب سیر را به جرم تلاش برای ارتباط با کارتل مکزیکی “زتاس” به منظور اجیر کردن اعضای این گنگ مواد مخدر به ترور عادل الجبیر، سفیر عربستان سعودی در واشنگتن بازداشت کرده اند. رئیس FBI  نیز در این کنفرانس حاضر بود تا به خبرنگاران توضیح دهد که اسنادی قطعی وجود دارد که  از ارتباط سپاه قدس– یگان ویژه برون مرزی سپاه پاسداران -  با فرد بازداشت شده پرده بر می دارد. واشنگتن تاکید کرده است مقامات ارشد جمهوری اسلامی را مسئول دسیسه ای می داند که رسانه های غربی آن را “هالیوودی” می خوانند.

بر طبق اسناد منتشر شده، منصور ارباب سیر به اشتباه با یکی از جاسوسان پلیس فدرال ( cooperating individual) ارتباط برقرار کرده و با تصور اینکه وی از رابط های کارتل زتاس است، دستور قتل عادل الجبیر را داده است. کارتل زتاس، به عنوان یکی از دو کارتل مخوف کارائیب شناخته می شود که به جز قاچاق مواد مخدر تاکنون در چندین عملیات قتل عام شهروندان دست داشته است. وجه اشتراک این کارتل که 10 هزار شبه نظامی را رهبری می کند با سپاه قدس در این است که بنیانگذاران آن از کماندوهای ویژه سابق نیروی نظامی مکزیک هستند. کارشناسان می گویند ممکن است قاچاق مواد مخدر، دیگر فصل مشترک زتاس با سپاه باشد. سایت ویکی لیکس چند ماه پیش از دست داشتن سپاه در ترانزیت مواد مخدر خبر داده بود.

 

ملت، درس تاریخی می دهد

گفتنی است واکنش مقامات کاخ سفید به این دسیسه به اندازه ای قاطع بود که آن ها اعلام کرده اند در تلافی اقدام جمهوری اسلامی “همه گزینه ها” را لحاظ خواهند کرد. در عرف دیپلماتیک این به معنای این است که احتمال اقدام نظامی علیه جمهوری اسلامی هم وجود دارد. امری که روز گذشته واکنش وزیر دفاع سابق جمهوری اسلامی را به همراه داشت. وی تصریح کرد: “ دشمنان اگر روزی خیال حمله نظامی به ایران را دوباره در سر بپرورانند، ملت ایران درسی تاریخی‌تر از دفاع مقدس به آنها خواهند داد.”

پنج شنبه هفته گذشته نیز سردار احمد وحیدی، وزیر دفاع، از “پاسخ دندان شکن” جمهوری اسلامی به حمله نظامی احتمالی علیه ایران خبر داده و گفته بود: “گرچه بعید است که آن‌ها چنین جراتی را به خود بدهند که بخواهند چنین کاری را انجام دهند ولی با این وجود جمهوری اسلامی ایران و نیروهای مسلح با قدرت آماده است که چنان پاسخ دندان‌شکنی به آن‌ها بدهد که یک موج بزرگ‌تر از آن چه که به عنوان موج بیداری اسلامی که در حال حاضر ایجاد شده در پی درسی که ایران به آن‌ها خواهد داد راه بیفتد که تمام امواج سیاسی دنیا را در داخل خود هضم کند.”

دو روز پس از وی، محمود احمدی نژاد در گفتگو با فرید زکریا، خبرنگار ارشد تلویزیون CNN ، هر نوع اقدام نظامی علیه ایران را “دیوانگی محض” خواند.

 

دهن کجی به آمریکا

روز گذشته هیلاری کلینتون، “دهن کجی” به آمریکا را از عوامل طراحی این دسیسه برشمرد. وزیر امور خارجه ایالات متحده به بخش فارسی تلویزیون بی بی سی گفت: “فکر می کنم که طراحان این ترور می خواستند به آمریکایی ها این پیام را برسانند که در داخل خاک شما هم می توانیم اقدام کنیم و از این طریق به آمریکا دهن کجی کنند.”

وی به گذشته سپاه قدس اشاره کرد و اینکه  “روند کاری” این نیروی ویژه نظامی در گذشته طوری بوده که می تواند چنین اقداماتی انجام دهد.

 

اتهام تازه

در خبری دیگر که می تواند بر  دامنه نزاع فعلی میان تهران و واشنگتن بیفزاید، روزنامه واشنگتن تایمز به نقل از دادستان کل آمریکا گزارش داد که تجهیزات مورد نیاز برای ساخت مواد منفجره استفاده شده در عراق از ایالت مینه سوتا در آمریکا از طریق سنگاپور وارد ایران  و سپس عراق شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر اریک هولدر ادعانامه ای تنظیم کرده و در آن مدعی شده که این ابزار برای تولید بمبهای “کنترل از راه دور” استفاده شده است.