انهدام محموله موشک‌های ایرانی در سوریه

نویسنده

» گزارش نیویورک تایمز از حمله اسرائیل

در چهاره ماه گذشته اسرائیل دوبار مسیر سلاح به حزب‌الله را قطع کرده است. اگر این خبر درست باشد این دومین حمله اسرائیل طی دو روز و سومین حمله امسال است.

مقامات آمریکا روز شنبه گفتند، حمله هوایی اسرائیل نیمه شب پنجشنبه محموله موشک‌های زمین به زمین ایران را که اسرائیل معتقد است مقصد آن حزب‌الله بوده در سوریه هدف قرار داد. این نشان می‌دهد که با افزایش اغتشاش در سوریه، مخاطرات برای اسرائیل و حزب‌الله فزونی یافته است.

ایران و حزب‌الله هر دو از بشار اسد حمایت می‌کنند. اما با افزایش درگیری آن‌ها علاقمند هستند سلاح‌های پیشرفته بیشتری به سمت حزب‌الله روانه شود تا در صورت سقوط دولت اسد که منجر به قطع این مسیر تبادل می‌شود با مشکل روبرو نشوند.

به گفته مقامات آمریکایی، در زمان حمله این محموله که از ایران بار زده شده بود در انباری در فرودگاه بین‌المللی دمشق نگهداری می‌شد.

ایران به دنبال این بوده که با بالابردن توان نظامی حزب‌الله از این گروه به عنوان عاملی بازدارنده در مقابل حمله اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای خود استفاده کند.

در لبنان، برخی از تحلیلگران می‌گویند این اعتقاد وجود دارد که حزب‌الله در صورت برخورداری از قدرت بیشتر می‌تواند به عنوان یک متحد برای آقای اسد محسوب شود، که در صورت اجبار به ترک سوریه به این گروه پناه ببرد.

اسرائیل به نوبه خود بارها هشدار داده که حتی اگر یک دولت جدید هم در سوریه بر سر قدرت بیاید اجازه نمی‌دهد حزب‌الله سلاح‌هایی دریافت کند که بازی را تغییر دهد.

آمریکا استفاده اسد از سلاح شیمیایی را خط قرمز اعلام کرده است و دولت اوباما به بازداشتن آقای اسد در این مورد فکر می‌کند. در این میان حمله اسرائیل می‌تواند این را به روشنی نشان دهد که این کشور کاملا آماده است که از خط قرمزهای خود دفاع کند.

ایهود یاری، از موسسه سیاست خاور نزدیک واشنگتن مستقر در اسرائیل می‌گوید: «اسرائیلی‌ها می‌گویند، باشد، این جنگ داخلی به هر مسیری که می‌خواهد برود، ما خط قرمز خود را داریم و با خط قرمز اوباما متفاوت است.»

روز جمعه خبرگزاری رسمی سوریه گزارش داد که شورشیان سوری به فرودگاه دمشق حمله کرده‌اند و به یک هواپیما و منبع سوخت راکت پرتاب کرده‌اند. مقامات آمریکایی می‌گویند این اقدام در جهت پنهان کردن این واقعیت است که هدف این حمله انبار مملو از موشک بوده است.

یک مقام آمریکایی گفت، این‌ها موشک‌های فاتح 110 ساخت ایران بوده است که با سوخت جامد خود می‌تواند از جنوب لبنان تل‌آویو را هدف قرار دهند. دو مقام دفاعی اسرائیل هم گفته اند این محموله همچنین شامل موشک‌هایی بوده که سوریه از روی سلاح‌های روسی ساخته و حدود 680 کیلومتر برد دارند و می‌توانستند جنوب اسرائیل را از لبنان هدف قرار دهند.

هنوز مشخص نیست این محموله قرار بوده مورد استفاده حزب‌الله قرار گیرد یا خود رژیم اسد، اما یک مقام آمریکایی می‌گوید این انبار تحت کنترل حزب‌الله و نیروی قدس ایران بوده است.

این اعتقاد وجود دارد که در حال حاضر حزب‌الله موشک‌های بیشتری نسبت به درگیری سال 2006 با اسرائیل، که یک سوم جمعیت این کشور را مجبور به پناه گرفتن کرد، در اختیار داشته باشد.

در این حمله شبانه، جنگنده‌های اسرائیلی از سلاح‌های هوا به زمین استفاده کردند و این انبارها را از خارج از حریم هوایی سوریه و از آسمان لبنان هدف قرار دادند.

منبع: نیویورک تایمز - 4 مه