هر لحظه احتمال اعدام
حبیب لطیفی وجود دارد

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» در مصاحبه با روز مطرح شد:

یک منبع موثق و مطلع از پرونده حبیب الله لطیفی، زندانی محکوم به اعدام به روز گفت که حکم اعدام این دانشجوی زندانی قطعی است و هر لحظه ممکن است به اجرا در بیاید.

صالح نیکبخت، وکیل حبیب الله لطیفی اما در تماس روز این خبر را نه تائید می‌کند نه تکذیب.

در روزهای گذشته در حالیکه نگرانی‌ها نسبت به اجرای حکم اعدام حبیب لطیفی شدت گرفته بود،‌ شایعه لغو حکم این زندانی در شبکه های اجتماعی و برخی از رسانه ها منتشر شد.

اما منبع مطلع روز این شایعات را رد می‌کند و می‌گوید: “حبیب اخیرا توسط دستگاه امنیتی برای انجام مصاحبه تلویزیونی و اقرار به اتهامات خود به شدت تحت فشار بوده است.”

او می‌افزاید: “آقای لطیفی از این کار امتناع کرده و همین موجب شده دستگاه قضایی اجرای حکم او را در دستور کار قرار دهد.”

نگرانی از اجرای حکم حبیب لطیفی درحالی شدت گرفته که ماه گذشته سه زندانی سیاسی کرد به نام های حبب الله گلپری پور، رضا اسماعیلی و شیرکو معارفی به اتهام محاربه اعدام شدند.

این اعدام‌ها با واکنش‌های گسترده‌ای در ایران و کشورهای خارجی روبرو شد.

هفته گذشته نیز چهار زندانی عرب اهوازی به نام های غازی عباسی، عبدالرضا امیر خنافره، عبد الامیر مجدمی و جاسم مقدم پناه در شهرستان شادگان در جنوب غربی ایران اعدام شدند.

همچنین با انتقال دو زندانی سیاسی عرب دیگر به نام‌های هادی راشدی، هاشم شعبانی‌نژاد از زندان کارون، نگرانی نسبت به اجرای احکام آنها نیز شدت گرفته است.

حبیب‏الله لطیفی، که اینک احتمال اجرای حکم اعدام وی شدت گرفته، دانشجوی رشته صنایع است که در تاریخ یکم آبان ماه ۱۳۸۶ بازداشت شد.

 او در دهم تیرماه ۱۳۸۷ طی دادگاهی چند دقیقه‌ای و بدون حضور خانواده، در شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی سنندج از سوی قاضی حسن بابایی به جرم اقدام علیه امنیت ملی و محاربه دادگاهی و به اعدام محکوم شد.

در دی ماه ۱۳۸۹ در اوج ناآرامی‌های پس از انتخابات سال ۸۸ و در فضای ملتهب کشور، صالح نیکبخت وکیل وی اعلام کرده بود که به او اطلاع داده اند در دی ماه حکم موکلش به اجرا درمی‌آید.

آنزمان تلاش‌های گسترده‌ای برای لغو حکم اعدام آقای لطیفی صورت گرفت که سرانجام منجر به توقف آن شد.

پس از آن بار دیگر وکیل مدافع وی اعلام کرد که توقف حکم موقتی است و خطر اجرای حکم او همچنان وجود دارد.