رفسنجانی، غایب بزرگ نمازجمعه تهران

نویسنده

» تحلیل گاردین از مواضع هاشمی رفسنجانی

رابرت تیت

هاشمی رفسنجانی رئیس‌جمهور اسبق ایران امروز با لغو کردن مراسم نمازجمعه که احتمال شرکت عظیم مردم و بروز خشونت و سرکوب را داشت از مقابله بیشتر بر سر انتخابات مناقشه‌آمیز ریاست جمهوری عقب کشید.

رفسنجانی در حرکتی تعجب‌برانگیز عنوان کرد امامت جمعه این هفته در دانشگاه تهران را که از پیش برنامه‌ریزی شده بود بر عهده نخواهد گرفت. او دلیل این اقدام را جلوگیری از بروز خشونت توسط نیروهای امنیتی علیه هواداران موسوی، متحد اصلاح‌طلب او که گفته است انتخابات خرداد از او ربوده شده است، عنوان کرد.

این تصمیم در میان نگرانی‌هایی در مورد تکرار اتفاقات نمازجمعه ماه گذشته به امامت هاشمی صورت گرفت که طی آن نیروهای دولت گاز اشک‌آور شلیک کردند و ده‌ها تن از هواداران موسوی را که در جمعیت‌ هزاران نفری برای ابراز نارضایتی خود از انتخاب مجدد محمود احمدی‌نژاد بیرون آمده بودند، دستگیر کردند.

بیانیه دفتر رفسنجانی گفت، او «برای جلوگیری از برخوردهای احتمالی مراسم سیاسی عبادی را برگزار نمی‌کند.» این اعلامیه در پاسخ به موج پرسش‌ها در مورد اینکه آیا او مراسم را برگزار می‌کند یا خیر انجام گرفت.

این تصمیم برای رفسنجانی که طولانی‌مدت‌ترین امام جمعه تهران و یکی از چهار روحانی تعیین شده برای برگزاری این مراسم است، بسیار غیرعادی است.

به نظر می‌رسد این نشانه‌ای از کوتاه آمدن سیاسی است که پس از اینکه او از مراسم قبلی برای به چالش طلبیدن اختیار سیاسی رهبر ایران آیت‌الله علی خامنه‌ای از توقیف و بازداشت معترضان پس از انتخابات استفاده کرد صورت می گیرد.

این گمانه زنی ها پس از اینکه رفسنجانی به نامه نامزد دیگر اصلاح‌طلب، مهدی کروبی در مورد اینکه طبق گزارشات، زندانیان زن و مرد مورد تجاوز قرار می‌گیرند پاسخ نداد، تقویت شد.

کروبی در نامه‌اش نوشت: «برخی از زندانیان ناآرامی‌ها ادعا می‌کنند که دختران زندانی با چنان خشونتی مورد آزار جنسی قرار گرفته‌اند که سیستم تناسلی آنها آسیب شدید دیده است. پسران جوان زندانی نیز مورد آزار جنسی قرار گرفته‌اند بطوری اکنون دچار افسردگی و دیگر مشکلات جسمی و روانی شده‌اند و قادر نیستند حتی خانه خود را ترک کنند.»

کروبی از مجلس خبرگان، هیات روحانی قدرتمندی که ریاست آن را رفسنجانی بر عهده دارد خواسته است تا در این مورد تحقیق کنند. اما طبق گفته پسرش او تصمیم گرفت پس از 10 روز که رفسنجانی به آن پاسخ نداد این ادعا را منتشر کند. احمدی‌نژاد و هواداران تندرو او، رفسنجانی را متهم به هدایت تحولات پس از انتخابات کرده‌اند. رفسنجانی در مراسم تنفیذ هفته گذشته که طی آن خامنه‌ای رسما دور دوم ریاست جمهوری احمدی‌نژاد را به رسمیت شناخت شرکت نکرد.

احمدی‌نژاد ماه گذشته در مشهد تلویحا رفسنجانی را تهدید کرد و گفت فرد اصلی پشت ناآرامی‌ها را «باید یقه‌اش را گرفت و به دادگاه کشاند.»

 

منبع: گاردین، 10 اوت 2009