توطئه جمهوری اسلامی در شورای امنیت

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» بحران عمیق تر می شود

دبیرکل سازمان ملل متحد اعلام کرد که مدارک مربوط به شکایت دولت ایالات متحده آمریکا از جمهوری اسلامی درباره پرونده جنجالی مشهور به ترور سفیر عربستان سعودی در واشنگتن را به شورای امنیت این سازمان ارجاع داده است. بان کی مون در همان روزی این خبر را اعلام کرد که وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی از همسایگان عرب ایران درخواست کرد متوجه “سناریوی اخیر در جهت ایجاد شکاف و اختلاف بین کشورهای منطقه” باشند و با “احتیاط بیشتری” با این مسئله برخورد کنند.

این پیغام مسالمت جویانه علی اکبر صالحی در عربستان با توجه روبرو نشد تا اسپا خبرگزاری رسمی این کشور گزارش بدهد عبدالله المعلمی، نماینده این کشور در سازمان ملل شکایت رسمی ریاض از تهران را به دلیل دست داشتن در “توطئه زشت” ترور سفیرش در آمریکا تسلیم دبیرکل سازمان ملل کرده است.

دبیرکل سازمان ملل در سخنان روز گذشته خود که توسط رسانه های بین المللی به طور گسترده ای پوشش داده شد افزود که در ارتباط  با جنجال اخیر “نامه هایی” از دولت های آمریکا، عربستان سعودی و ایران دریافت کرده است.

در سخنان بان کی مون، توضیح بیشتری درباره سرنوشت این شکایت، مانند اینکه آنگونه که برخی تحلیلگران می گویند به وضع تحریم های بیشتر علیه جمهوری اسلامی یا حتی حمله نظامی به ایران منجر خواهد شد، ارائه نشد.

 

عملیات ایرانی ـ مکزیکی

ایالات متحده آمریکا سه شنبه گذشته جمهوری اسلامی  را متهم کرد که در توطئه دو ایرانی برای کشتن سفیر عربستان در واشنگتن و انفجار در سفارتخانه های عربستان و اسرائیل دست داشته است.

این دو ایرانی، منصور ارباب سیر تبعه ایرانی ـ آمریکایی و غلام شکوری هستند که گفته می شود فرد دوم عضو نیروی قدس، واحد عملیات بین المللی سپاه پاسداران است و احتمالا در ایران به سر می برد.

پیش از این ایالات متحده آمریکا اسناد و شواهد خود درباره طرح ادعایی ترور سفیر عربستان سعودی در خاک آمریکا، به سفارش نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به اعضای شورای امنیت سازمان ملل داده و دبیر کل سازمان ملل هم بطور رسمی آن را دریافت کرده بود.

به گزارش بی بی سی، در سند ارائه شده به شورای امنیت سازمان ملل متحد آمده است که منصور عرب سیر، یک دلال ماشین های دست دوم، در صدد استخدام یک کارتل مواد مخدر مکزیکی، مشهور به کارتل زتا، برآمده تا سفیر عربستان در آمریکا را ترور کند.

در این سند آمده است که فرد طرف مذاکره با منصور عرب سیر که در کارتل زتا عضو بوده در اصل یک مخبر اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکاست که آقای سیر به وی نزدیک شده و در دو وعده و در مجموع مبلغ یکصد هزار دلار به عنوان پیش پرداخت عملیات ترور سفیر عربستان به مخبر آمریکایی پرداخت کرده است.

در پی انتشار این خبر، محمد خزاعی، نماینده دایم جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد، با ارسال نامه ای برای بان کی مون، دبیرکل سازمان نسبت به اظهارات مقامات آمریکایی به شدت اعتراض کرد و از او خواست که این نامه را به عنوان سندی رسمی در اختیار شورای امنیت قرار دهد.

 

آمادگی تهران برای کمک به آمریکا

 وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی نیز دیروز  مقامات آمریکایی را به تلاش برای بهره برداری تبلیغاتی از این ماجرا متهم ساخت و گفت که آنان از شیوه ای استفاده کرده اند که “پیش از این، هیتلر از آن استفاده کرده بود و به مشاور خود می گفت اگر می خواهی دروغی بگویی، آن را محکم بگو، بلند بگو و تکرار کن و مردم را بسیج کن به گونه ای که خود نیز آن دروغ را باور کنی.”

علی اکبر صالحی در عین حال گفت که ایران آمادگی دارد هر مساله ای که افکار عمومی را مشوش کرده است، ولو مساله ای تصنعی باشد، بررسی کند.

صالحی افزود: “ما از آمریکا خواسته ایم اطلاعات مربوط به این افراد دستگیر شده را به ما بدهند تا ما پیشینه این افراد را بررسی کنیم.”

وزیر خارجه  در عین حال هشدار داد: “ما امیدواریم مسئولین سایر کشورها، بخصوص عربستان، نسبت به این مساله توجه ویژه داشته باشند مبادا مقامات عربستان در دامی بیفتند که بعدا خارج شدن از این دام برایشان مشکل باشد.”

پیشتر، وزارت خارجه  اعلام کرده بود کاردار سفارت سوئیس در تهران، که حفاظت از منابع آمریکا در ایران را برعهده دارد، برای بار دوم در ارتباط با اتهام مقامات آمریکایی علیه جمهوری اسلامی به وزارت خارجه احضار و یک یادداشت اعتراضی به او تسلیم شده است.

در ادامه واکنش های مقامات ارشد جمهوری اسلامی، دبیر شورای عالی امنیت ملی هم کارنامه دولت آمریکا را یک “کارنامه تروریستی” خواند و گفت که “این کشور با فرار به جلو نمی تواند سابقه رفتارهای ترویستی خود را بپوشاند.”

به گفته سعید جلیلی، “سؤال اصلی جامعه جهانی این است که چرا و چگونه آمریکا و تروریست‌ها هدف مشترک پیدا می‌کنند و چرا افرادی را که رژیم آمریکا تحریم می‌کند تروریست‌ها اقدام به ترور آنها می‌کنند.”

او همچنین پرسید که “چه رابطه‌ای بین آمریکا و دیکتاتورهای منطقه مثل صدام و مبارک وجود دارد که هر دو نیروی قدس را هدف قرار می‌دهند؟”

اما تندترین و جدی ترین واکنش جمهوری اسلامی به این اتهام از جانب آیت الله علی خامنه ای عنوان شد.

رهبر جمهوری اسلامی روز شنبه با اشاره به دولت ایالات متحده گفت: “آن‌ها با نسبت دادن یک تهمت مُهمَل و بی‌معنا به چند ایرانی تلاش کردند بهانه‌ای بدست آورند و جمهوری اسلامی ایران را بعنوان مدافع تروریزم مورد هجوم تبلیغاتی سیاسی قرار دهند اما این توطئه نیز نگرفت و نخواهد گرفت و مانند دیگر اقدامات آن‌ها بی‌فایده و بی‌اثر می‌ماند و بر خلاف تصورشان به انزوای بیشتر خود آن‌ها منجر خواهد شد.”

آیت الله علی خامنه ای با اشاره به آنچه “هراس رئیس جمهور آمریکا از مردم منطقه” خواند، اعتراضات این روز‌ها در ایالات متحده را یادآوری کرد و پرسید: “شما در میان ملت خود نیز منزوی هستید و از اکثریت مردم می‌هراسید، آنوقت می‌خواهید با حرفهای بیهوده ایران هراسی را عمومی کنید؟”

آمریکا از جمهوری اسلامی به عنوان “بزرگترین حامی تروریسم بین المللی” نام می برد و هم اکنون پرونده های مختلفی علیه مقامات حکومتی، به دلیل دست داشتن در برخی از اقدام های تروریستی جهانی از جمله انفجار در مرکز یهودیان آرژانتین- آمیا- تشکیل شده است.

جمهوری اسلامی هم اکنون به دلیل برنامه هسته ای گسترده خود، با چهار دور تحریم شورای امنیت سازمان ملل مواجه شده و پرونده نقض حقوق بشر حکومت نیز در سازمان ملل متحد در جریان است.