تلاش برای اخراج یک پرسش‌گر از مجلس

نویسنده
آرش معتمد

» مطهری: استعفایم ژست سیاسی نیست

گروهی از نمایندگان حامی دولت در مجلس در تلاش اند تا هر چه سریعتر علی مطهری را از این نهاد قانونگذاری اخراج کنند. این نماینده اصولگرا که یک هفته پیش، استعفای خود را در اعتراض به “جلوگیری از طرح پرسش از رییس دولت” به هیات رئیسه داد، تصریح کرده که استعفایش “ژست سیاسی” نیست. وی پیش تر دخالت دادن رهبر جمهوری اسلامی در طرح سئوال از رئیس دولت را به صلاح ندانسته بود. از سوی دیگر یک سایت حامی دولت، طرح استعفای این نماینده اصولگرا را مشکوک خواند.
روز گذشته، سایت اصولگرای جهان نیوز با اتکا به “شنیده های” خبرنگار خود در مجلس نوشت برخی از نمایندگان حامی دولت در تلاش اند تا استعفای علی مطهری هرچه سریعتر در دستور کار مجلس قرار بگیرد. این پایگاه خبری می گوید نمایندگان مذکور می کوشند تا همزمان با “فشار بر هیات رئیسه” برای اعلام وصول استعفای فرزند آیت الله مرتضی مطهری، در ساعت طرح این استعفا، در “اقدامی هماهنگ” رای مثبت دهند تا مطهری از مجلس اخراج شود.

 

دلیل استفاده از “ابزار استعفا”

علی مطهری سه شنبه هفته گذشته به طور رسمی استعفا نامه خود را به محمد دهقان از اعضای هیات رئیسه مجلس جمهوری اسلامی تحویل داد و ضمن “جدی” خواندن تصمیم خود، نمایشی بودن آن را رد کرد؛ ادعایی که دو روز پیش نیز تکرار شد. وی روز دوشنبه در حاشیه جلسه علنی مجلس، به خبرنگارانی که گرد او جمع شده بودند گفت: “ا ین استعفا اصلا یک ژست سیاسی نیست و پشت پرده آن، هیچ موضوعی قرار ندارد.”

نماینده تهران می گوید که همه راه ها را برای به جریان انداختن سئوال از محمود احمدی نژاد در مجلس رفته ولی به جایی نرسیده ؛ او این ناکامی را دلیل استفاده از “ابزار استعفا” بر شمرده است.

وی ضمن انتقاد از “رویه رئیس و هیات رئیسه” مجلس هشتم تصریح کرده: “ فرض کنید سئوال از رییس‌جمهور کاراشتباهی است ولی باید اجازه داده شود سئوال کنندگان خود به این جمع‌بندی برسند؛ باید اجازه داد این کار انجام شود و رییس‌جمهور هم برای پاسخ گویی به مجلس بیاید تا این احساس به وجود آید که سئوال از رییس‌جمهور، کار خوبی نبود که در این صورت قطعا دفعه بعد، نمایندگان به راحتی سئوال از رییس‌جمهور را امضا نخواهند کرد.”

علی مطهری طراح اصلی سئوال از رئیس دولت است؛ تکاپو های وی باعث شد تا پنجم تیرماه طرح سئوال از احمدی نژاد با امضای 100 نماینده به هیات رئیسه تحویل داده شود. این طرح 27 امضا بیشتر از حداقل امضای لازم ـ یک چهارم نمایندگان ـ برای پرسش از رئیس دولت داشت.

با این حال هیات رئیسه تاکنون از پذیرش این طرح خود داری کرده است. محمد دهقان خود یک روز پس از ارائه این طرح گفته بود: “اکثریت اعضای هیات رئیسه طرح سئوال از رئیس جمهور را با توجه به اوضاع کشور، به مصلحت ندانستند.”

 

“رهبری را دخالت ندهیم”

این “مصلحت گرایی” باعث شد تا وی قید نمایندگی مجلس را بزند و استعفای خود را بنویسد. مطهری در استعفانامه خود که خطاب به علی لاریجانی ـ– رئیس مجلس ـ– نوشته است، به صراحت می پرسد: “در مقابل رئیس جمهوری که علنا می‌گوید فلان قانون را اجرا نمی‌کنم، آیا ما حق یک سؤال نداریم؟!”

آن هم سئوالی که به گفته مطهری فاقد رای گیری برای قانع شدن یا نشدن مجلس است. او می پرسد: “آیا امضای صد نماینده ارزش توجه ندارد؟! تحقق سئوال از رئیس جمهور در هر شرایطی، نشانه استحکام نظام جمهوری اسلامی و وجود دموکراسی واقعی در این نظام است.”

استعفا نامه فرزند یکی از اصلی ترین نظریه پردازان جمهوری اسلامی، تنها دولت و هیات رئیسه مجلس را مخاطب قرار نداده است؛ علی مطهری می گوید مخالفت آیت الله علی خامنه ای با طرح سئوال از محمود احمدی نژاد برای وی “قطعی” نیست. وی بر این باور است که “فرضا” اگر  رهبر جمهوری اسلامی مخالف هم باشد، “دخالت دادن” وی در این گونه مسائل به صلاح کشور نیست.

این نخستین بار نیست که علی مطهری رویاروی آیت الله خامنه ای می ایستد. خرداد سال 89 در جریان بر هم خوردن سخنرانی سید حسن خمینی در مراسم 14 خرداد هم وی در یادداشتی ضمن توصیف محمود احمدی نژاد به عنوان یک کودک، به طور تلویحی آیت الله خامنه ای را که در سخنرانی هایش سران سیاسی مخالف دولت را به “طلحه و زبیر” تشبیه کرده بود به چالش کشید و گفت: “آقایانی که اصرار بر شبیه سازی حوادث امروز با حوادث صدر اسلام دارند آیا صحیح می دانند که آنها و دار و دسته شان را به سپاه عمر سعد و ابن زیاد تشبیه کنیم که در روز عاشورا با ایجاد سر و صدا اجازه نمی دادند نوه پیغمبر سخن بگوید؟”

این سخنان چنان بر طرفداران دولت و رهبر جمهوری اسلامی در مجلس گران آمد که  آشکارا کوشیدند تا فرزند آیت الله مطهری را از فراکسیون اصولگرایان اخراج کنند؛ تلاشی که به ثمر نرسید.

حالا شانزده ماه پس از آن غائله و 115 روز پس از ارائه طرح سئوال نمایندگان مجلس از احمدی نژاد و بی اعتنایی هیات رئیسه به بهانه نارضایتی آیت الله خامنه ای، علی مطهری توپ را در زمین رهبر جمهوری اسلامی انداخته و خواسته است  وی مخالفت خود را به صورت عمومی اعلام کند. او در متن استعفای خود می نویسد: “اصولا اگر رهبر انقلاب در چنین موضوعاتی نظر مخالف داشته باشند در نطق عمومی خود اعلام می نمایند و همه از طریق صداوسیما و سایر رسانه ها با خبر می شویم. ایشان مسئله ای پنهان از مردم ندارند و اگر نظری در چنین اموری داشته باشند مانند امام خمینی(ره) مسئولیت انجام یا عدم انجام امر مورد نظر را به عهده می گیرند.”

 

مردی که دیر به نتیجه می رسد

انتشار متن استعفا نامه علی مطهری، خشم  و البته استقبال حامیان دولت را به همراه داشت. روز گذشته سایت رجانیوز با انتشار گزارشی تحت عنوان “ همه چیز درباره استعفای علی مطهری؛ مردی که دیر به نتیجه می رسد”، روند بررسی استعفای علی مطهری را “مشکوک” توصیف کرده است. رجانیوز می نویسد: “بهانه جویی های علی مطهری زمانی شک بر انگیز تر می شود که استعفای وی فقط در حد یک حرف و جوسازی سیاسی باقی می ماند و طبق روال معمول استعفای یک نماینده با آن برخورد نشده و هیچ صحبتی از آن در صحن علنی مطرح نمی شود. ”

این سایت ادعا می کند مطهری از این واقعیت آگاه بوده که در صورت طرح این استعفا در صحن علنی، به احتمال زیاد نمایندگان با آن موافقت خواهند کرد. به نوشته رجانیوز وی  برخلاف “روال معمول” استعفای خود را به رییس مجلس نداده و آن را تقدیم هیات رییسه کرده است چرا که در صدد است تا با رایزنی های “فامیلی” مخالفت هیات رییسه با این استعفا را اخذ نماید. گفتنی است علی مطهری برادر همسر علی لاریجانی است.

روز یکشنبه، بهروز جعفری نماینده سمیرم  و از حامیان دولت در جلسه علنی مجلس طی تذکری خواستار اعلام وصول این استعفاء و مطرح شدن آن در صحن مجلس شد.

 

بعید است مطهری قانع شود

حمیدرضا کاتوزیان دیگر نماینده اصولگرای تهران روز گذشته در این باره به خبرگزاری ایلنا گفت:

“هیات رییسه می‌خواهد موضوع استعفای مطهری را از طریق حکمیّت و صحبت حل کند و مطهری را قانع کنند که استعفایش را پس بگیرد، ولی بعید می‌دانم کسی بتواند وی را قانع کند.”

علی مطهری خود روز دوشنبه در پاسخ به این پرسش که اگر مجلس به استعفایش رای نداد و سئوال هم در دستور کار قرار نگرفت چه اتفاقی می‌افتد؟ گفت: در این صورت خیالم راحت است که بنده از آخرین حربه هم استفاده کردم.

کاتوزیان نیز با تایید  استدلال مطهری خاطرنشان کرد: “مطهری استدلال منطقی دارد و می‌گوید وقتی نتوانم از حقوق موکلین ام دفاع کنم چه لزومی دارد که در مجلس بمانم.”

این در حالی است که علیرغم اصرار مطهری بر استعفا در صورت مطرح نشدن سئوال از محمود احمدی نژاد، اعضای هیات رئیسه کماکان یکدیگر را مسئول بررسی طرح سئوال معرفی می کنند. برای نمونه سه روز پیش محمد دهقان در گفت‌و‌گو با خبرنگار پارلمانی ایلنا، خاطرنشان کرد: “مسئول ارزیابی اینکه تعداد امضاهای طرح سئوال از رئیس جمهور به حد نصاب لازم رسیده است یا خیر، آقای محمد رضا باهنر است و باید این مسئله را از ایشان پیگیری کرد. ”

بر اساس گزارش روز گذشته سایت جهان نیوز اگر چه ۱۴ نماینده امضای خود را پس گرفتند، اما ۸۶ نماینده بر طرح سئوال از رئیس دولت تاکید دارند. محمدرضا باهنر هفته گذشته تعداد نمایندگانی که امضای خود را پس گرفته اند 12 نفر اعلام کرده بود. در این میان، دهقان، عضو هیات رئیسه مجلس  هم می گوید: “این طرح هنوز به دست من نرسیده است و منتظرهستیم تا ببینیم چه اتفاقی می‌افتد.”