یکی آزاد شد؛ دیگران حبس های طولانی

لیلا طیری
لیلا طیری

» آخرین اخبار از زنداینان سیاسی و مطبوعاتی

صدور احکام سنگین برای برخی  زندانیان سیاسی، مطبوعاتی و مدنی، بازداشت یک عضو نهضت آزادی، خروج مازیار بهاری از ایران و دیدار اعضای جوان جبهه مشارکت که در زندان به سر می برند با خانواده هایشان، مهم ترین اخبار روز گذشته زندانیان سیاسی و مطبوعاتی بود. “روز” در گفتگو با همسر عبدالله مومنی و محمد شریف، وکیل 4 تن از زندانیان سیاسی، آخرین وضعیت آنها را جویا شده است.

 

18 سال زندان برای تاجبخش و باستانی

یک روز پس از صدور احکام هدایت الله آقایی و شهاب الدین طباطبایی، حکم یک روزنامه نگار و یک فعال مدنی نیز اعلام شد.

 بر اساس گزارش ها کیان تاجبخش به 12 سال و مسعود باستانی به 6 سال حبس تعزیری محکوم شده اند. خبرگزاری دولتی ایرنا به نقل از هوشنگ اظهری، وکیل تسخیری آقای تاجبخش گزارش داد که این فعال مدنی” در حال تنظیم متن اعتراض به حکم صادره است”.

سخنگوی وزارت خارجه امریکا در اولین واکنش به حکم صادره برای کیان تاجبخش اعلام کرد که«کشورش از حکم صادر شده برای آقای تاجبخش که دارای تابعیت هر دو کشور ایران و آمریکاست، نگران است».

ایان کلی گفت: “آقای تاجبخش هیچ تهدیدی را متوجه حکومت ایران و امنیت ملی آن نمی کند. با توجه به اتهام های بی پایه ای که به او وارد شده، از ایران می خواهیم او را بلافاصله آزاد کند.”

همزمان گزارش شد در حکم مسعود باستانی نیز که از 3 ماه پیش در بازداشت به سر می برد آمده که یک سال حبس او به اتهام “تبلیغ علیه نظام” و 5 سال دیگر به اتهام”اجتماع و تبانی برای ایجاد اغتشاش” است.

 

برای احمد زیدآبادی حکم صادر نشده

شایعه صدور حکم زندان برای احمد زیدآبادی از سوی وکیل این روزنامه نگار تکذیب شد. محمد شریف در گفتگو با “روز” اعلام کرد که پرونده موکلش در مرحله تحقیقات مقدماتی است و هنوز کیفرخواستی برای وی صادر نشده است.

وی با بیان اینکه پرونده زیدآبادی هنوز به دادگاه ارجاع نشده است افزود: تاکنون با تقاضاهای مکرر ما برای ملاقات به آقای زیدآبادی  موافقت نشده و پرونده ایشان نیز برای مطالعه در اختیار ما قرار نگرفته است.

آقای شریف با تایید صدور 6 سال حبس تعزیری برای موکل دیگرش، مسعود باستانی گفت: متاسفانه تاکنون به من اجازه ثبت وکالتنامه برای آقای باستانی را نداده اند و  امیدوارم این مهم انجام گیرد تا بتوانم در مرحله تجدید نظر از موکلم دفاع کنم.

این وکیل دادگستری درباره موکل دیگرش، دکتر محمد ملکی نیز گفت: پرونده آقای ملکی در مرحله تحقیقات است و بازپرس پرونده اظهار داشته که در این مرحله امکان مطالعه پرونده برای وکیل وجود ندارد.

آقای شریف با اشاره به عدم موافقت با تقاضاهای ملاقات او و خانواده آقای ملکی با این زندانی سیاسی گفت: نگرانی ما درباره آقای ملکی، وضعیت وخیم جسمانی ایشان است.

عبدالله مومنی، نگران حکم

دکتر شریف درباره وضعیت عبدالله مومنی نیز به “روز” گفت: در مراجعاتی که برای پی گیری پرونده آقای مومنی داشتم، دادیار رسیدگی کننده به پرونده ایشان عنوان کرد که آقای مومنی گفته است “نیازی به وکیل ندارد” و من هم گفتم که اظهار شفاهی مستند نیست و باید کتبی ابلاغ شود که ایشان نامه ای در این زمینه از آقای مومنی نشان دادند و سپس وکالت نامه ای که من برای آقای مومنی داده بودم را به من مسترد کردند.

وی افزود: در حال حاضر در پرونده آقای مومنی، من سمت وکیل را ندارم.

فاطمه آدینه وند، همسر عبدالله مومنی نیز که روز دوشنبه این هفته اجازه ملاقات با این فعال دانشجویی را نیافته به “روز” گفت: دوشنبه هفته قبل با همسرم دیدار داشتم و هم روحیه و قیافه ایشان، نسبت به دفعات قبل خیلی بهتر شده است.

به گفته خانم آدینه وند، عبدالله مومنی به شدت نگران حکمی است که قرار است برای او صادر شود.

وی گفت: هر حکمی صادر کنند که مبتنی بر زندان ماندن عبدالله باشد ظلم بزرگی است و خود آقایان نیک میدانند که درباره اتهامات عبدالله دروغ می گویند و مردم هم این موضوع را کاملا میدانند.

 

بازداشت امیر خرم

نهضت آزادی ایران با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد: امیر خرم، عضو شورای مرکزی و دفتر سیاسی این گروه سیاسی با حکم دادگاه انقلاب، بازداشت و ممنوع الخروج شد.

بر اساس این اطلاعیه، آقای خرم که برای انجام یک ماموریت شغلی عازم فنلاند و آلمان بوده با ممانعت ماموران و ضبط گذرنامه از این مسافرت باز مانده است.

 

ملاقات با زندانیان جوان مشارکت

خانواده های حسین نورانی نژاد و  مهدی محمودیان روز گذشته با عزیزان دربند خود ملاقات کردند و مهدی شیرزاد و محمد حسین نعیمی پور نیز با خانواده های خود تماس تلفنی گرفتند.

به گفته خانواده های شیرزاد و نعیمی پور، بازجویی از این دو عضو جوان جبهه مشارکت همچنان ادامه دارد.

از سوی  دیگر سایت نوروز گزارش داده است که  بازجویی از نورانی نژاد و محمودیان که تنها در هفته اول بازداشت مورد بازجویی قرار گرفته و پس از آن به حال خود رها شده بودند، دوباره آغاز شده است.

 

خروج مازیار بهاری از ایران

مجله نیوزویک دیروز خبر از خروج مازیار بهاری از ایران داد. بهاری خبرنگار این هفته نامه که بعد از انتخابات 22 خرداد بازداشت شده بود، با وثیقه 300 میلیون تومانی آزاد شده است.

نیوزویک از ورود آقای بهاری به لندن در روز سه شنبه در آستانه تولد نخستین فرزندش خبر داده و از طرف سردبیران این نشریه، مازیار بهاری و همسر او از هزاران تن از دوستان و همکاران آقای بهاری در سراسر جهان که در ماه های گذشته از او حمایت کردند، تشکر کرده است.