آزادی همه زنان به جز جلوه جواهری

نویسنده

» 17 روز پس از روز جهانی کارگر

جلوه جواهری و مردان بازداشت شده در روز جهانی کارگر در زندان ماندند و یازده زن بازداشت شده، پس از 17 روز تحمل زندان، دیروز آزاد شدند.

یکی از فعالان زن کارگری با اعلام این خبر به روز می گوید: روز گذشته از ساعت 3 در مقابل زندان اوین جمع بودیم. برخی از فعالان زن، فعالان کارگری و خانواده های زندانیان حضور داشتند. اما بعد از سه ساعت انتظار خبر رسید که زندانیان را با مینی بوس به جای دیگری منتقل کرده اند.

وی می افزاید: در واقع عده ای را منتقل کرده و عده ای را همانجا آزاد کرده بودند. اما در جمع یازده نفر یعنی خانمها بهناز فرمانفر، نیکزاد زنگنه، افسانه عظیم زاده، مریم محسنی، مریم یمنی، سمیه نوای،  نرگس رحمیی، نسرین علیزاده، لاله محمدی، فاطمه قاسمیان،  زری رستمی و آیسان ضرقام آزاد شدند.

این فعال کارگری زن همچنین از قرار آزادی مردان بازداشت شده در این روز خبر می دهد: روز گذشته که خانواده های زندانیان به نهادهای مربوط مراجعه کرده بودند، به آنها گفته شد که برای مردان نیز فیش حقوقی یعنی قرار کفالت آماده کنند اما هیچ کدام از آنها آزاد نشدند.

مادر امیر یعقوبعلی دراین باره به روز می گوید: دیروز که مراجعه کردیم حتا دیدیم که نام امیر اولین نفری بود که گفتند امروز آزاد می شود. اما امروز او در بین آزاد شده ها نبود. علت را که پرسیدیم، گفتند بازجویی اش هنوز تمام نشده.

مادر امیر یعقوبعلی با امیدواری می افزاید: امید داریم که فردا امیر و بقیه آزاد شوند. آنها فردا صبح آخرین دفاعشان را انجام می دهند و وضعیت همگی فردا معلوم می شود.

یکی از آزاد شدگان نیز با همین عبارت که “فردا تکلیفمان معلوم می شود”، از خبرنگار روز می خواهد که از نوشتن نام مصاحبه شوندگان پرهیز کند. او تاکید دارد: وضعیتمان نامشخص است. امروز آزاد شده ایم اما فردا بازجویی داریم و باید ساعت 10 صبح در دادگاه حاضر باشیم. بنابراین بهت است فعلا چیزی نگوییم.

البته وی اضافه می کند که اتهامی که به آنها وارد شد، اقدام علیه امنیت ملی از طریق شرکت در تجمع غیر قانونی بود. او می گوید من این اتهام را نپذیرفتم. چون اولا تجمعی برگزار نشد و پیش از آن، بازداشتها صورت گرفت و دوما تجمع روز کارگز غیر قانونی نبود و کاملا بر اساس ماده 27 قانون اساسی این حق به ما داده شد که تجمع مسالمت آمیز صنفی داشته باشیم.

اما در میان بازداشت شدگان روز جهانی کارگر، اول ماه مه که پس از 17 روز از زندان آزاد شدند، جلوه جواهری، جامعه شناس و فعال حقوق زنان که نه در تجمع، بلکه در خانه اش دستگیر شد، حضور نداشت. یک منبع مطلع دراین باره به روز گفت : ظاهرا با این ادعا که جلوه سابفه دستگیری داشته، او را نگه داشته اند. در حالی که او اصلا در روز کارگر در پارک لاله حضور نداشت و همسرش نیز که در این پارک حضور داشت، یک ساعت پیش از شروع تجمع، دستگیر شد. وی از وضعیت نامشخص این زوج جوان و سردرگمی خانواده هایشان ابراز نگرانی کرد.