اولین زمزمه های شناسایی اسراییل

نویسنده
شیرین کریمی

» ظریف دوباره وقوع هولوکاست را تایید کرد

در حالیکه وزیر خارجه بار دیگر هولوکاست را تایید کرده و خواستار متوقف شدن این دست جنایت ها شده، اظهارات وی در خصوص احتمال شناسایی اسرائیل توسط جمهوری اسلامی به صور متناقض در رسانه های ایرانی و اسرائیلی منتشر شده است.

میراث انکار هولوکاست از سوی محمود احمدی نژاد و تاثیر آن بر سیاست خارجی جمهوری اسلامی هنوز چشمگیر است، رسانه های غربی هنوز قانع نشده اند که دولت حسن روحانی همراه با انکار است یا آنکه قتل عام میلیون ها یهودی توسط آلمان نازی را باور دارد. در آخرین مورد روز گذشته محمد جواد ظریف در برنامه Morgen Magazine تلویزیون آلمان حاضر شد تا بار دیگر درباره این ابهامات اظهار نظر کند.

مواضع وزیر خارجه همچون سابق است.وی به روشنی خاطرنشان کرده که کشتار جمعی یهودیان را “نمی توان” انکار کرد و حتی گوشزده کرده است: “باید از تکرار چنین جنایتی جلوگیری کرد.”

در ماه شهریور نیز رئیس دستگاه دیپلماسی که حضور پر رنگی در شبکه های اجتماعی دارد در صفحه توییتر خود به زبان انگلیسی، سال نو عبری را تبریک گفت. او همچنین در پاسخ به نوشته یکی از کاربران که بعدا مشخص شد دختر نانسی پلوسی، رییس سابق مجلس نمایندگان آمریکاست، تاکید کرد: “ایران هیچ‌گاه هولوکاست را انکار نکرده و آن مردی که در ایران هولوکاست را انکار می‌کرد رفته است.”

حسن روحانی، رئیس دولت یازدهم، نیز یکی دو باری با پرسش خبرنگاران خارجی در خصوص دیدگاهش نسبت به قتل عام یهودیان مواجه شده است. پیش از سفر وی به نیویورک برای شرکت در اجلاس سالانه سازمان ملل آن کاری خبرنگار سرشناس شبکه ان.بی. سی از او پرسیده بود: “ آقای احمدی نژاد گفت که هولوکاست یک افسانه ای بیش است، آیا شما با این نظر موافقید؟”

روحانی اما پاسخ رندانه ای داد و گفت: “ من تاریخ دان نیستم. من یک سیاستمدار هستم. اما آنچه مهم است اینکه ملت های منطقه و جهان به هم نزدیک بشوند و بتوانند جلوی ظلم و تجاوز را بگیرند.”

وی البته بعدا مواضع خود را به صورت شفاف تر بازگو کرد. وی در نیویورک با شبکه تلویزیونی پی.بی.اس مصاحبه کرد و گفت: “ما اساساً جنایت نازی‌ها را در جنگ جهانی دوم محکوم می‌کنیم. خیلی‌ها توسط نازی‌ها کشته شدند. یهودی‌ها، مسیحی‌ها، مسلمانان و دیگران هم کشته شدند. ما اساساً جنایت و کشتار را نسبت به هرکس و هر گروه محکوم می‌کنیم. ما یک بی‌گناه کشته شود نمی‌پرسیم آیا یهودی، مسیحی و مسلمان است. ما می‌گوییم کشتن بی‌گناه محکوم است.”

وی وقتی با این پرسش خبرنگار امریکایی مواجه شد که “شما نمی‌خواهید رویداد آن را انکار کنید چون این توهین به انسانیت است” پاسخ صریحی داد: “چرا انکار بکنیم؟ ما جنایت نازی‌ها را انکار نمی‌کنیم بلکه محکوم می‌کنیم.”

مقامات اسرائیل یکی از دلایل حیاتی تشکیل این کشور را قتل عام گسترده یهودیان در اواخر دهه ۱۹۳۰ و اوایل دهه ۱۹۴۰ در جنگ جهانی دوم می دانند. محمود احمدی نژاد اما در نخستین ماه های به قدرت رسیدن کوشش کرد تا این دلیل را جعلی جلوه دهد. ادعای وی مبنی بر افسانه بودن کشتار فجیع یهودیان با استقبال گسترده نیروهای تندرو در داخل نظام و واکنش تند کشورهای غربی و جامعه جهانی مواجه شد. اسرائیل برای مدت ها انکار هولوکاست و همچنین تاکید دولت احمدی نژاد مبنی بر حذف اسرائیل از کره زمین را توجیهی مناسب برای فشار بر غرب برای متوقف کردن برنامه اتمی نظام با استفاده از تحریم های شدید و یا استفاده از حمله نظامی می دید.

با این حال یک ماه پس از روی کار آمدن حسن روحانی صفحه‌ای به نام “دکتر حسن روحانی” در توییتر، متنی را به زبان انگلیسی منتشر و کوشش کرد تا نگاه یهودیان به دولتمردان جمهوری اسلامی را تغییر دهد: “هنگامی که خورشید اینجا در تهران در حال غروب است من به همه یهودیان به‌ویژه یهودیان ایرانی «روش هشانا» را تبریک می‌گویم.” همراه این پیام تبریک، عکسی از یک یهودی ایرانی در حال عبادت در یکی از کنیسه‌های ایران نیز منتشر شده بود.

گرچه خیلی از مقامات دست راستی نظام همچون محمد باقر قالیباف و غلامعلی حداد عادل نیز در زمان رقایت های ریاست جمهوری امسال از انکار هولوکاست توسط احمدی نژاد انتقاد می کردند اما حسین شریعتمداری پس از آنکه ظریف هولوکاست را تایید کرد با انتشار یادداشتی در روزنامه کیهان به شدت از وی انتقاد کرد و نوشت: “منظور آقای ظریف از مردی که هولوکاست را انکار می‌کرد آقای دکتر احمدی‌نژاد است و این اشاره ضمن آن که اهانت به رئیس‌جمهور سابق و دور از انصاف و آداب دیپلماتیک است، با واقعیت نیز همخوانی ندارد. زیرا هولوکاست اگرچه -آن‌گونه که خواهد آمد- فقط یک افسانه ساخت صهیونیست‌هاست ولی دکتر احمدی‌نژاد با طرح یک سؤال هوشمندانه، پاشنه‌آشیل صهیونیسم بین‌الملل را نشانه رفته و پرسیده بود.”

 

ظریف : ممکن است اسرائیل را به رسمیت بشناسیم

اما مصاحبه روز دوشنبه ظریف جنبه دیگری نیز داشت که به نظر می آید به یک جنجال خبری تبدیل شده است. بر اساس آنچه روزنامه هاآرتص به نقل از وی منتشر کرده است ظریف گفته در صورتی که اسرائیل و فلسطین به توافق دست پیدا کنند “به رسمیت شناختن اسرائیل توسط ایران ممکن خواهد بود.”

حال آنکه خبرگزاری فارس اظهارات ظریف را به گونه ای دیگر منعکس کرده است: “این وظیفه ما نیست که اسرائیل را به رسمیت بشناسیم یا نه، بلکه فلسطینیان باید درباره این موضوع تصمیم‌گیری کنند.”

در همین ارتباط حسن قشقاوی معاون کنسولی وزیر امور خارجه به خبرنگار فارس گفته در این ارتباط با جواد ظریف به صورت تلفنی صحبت “و ایشان به طور کامل این نقل قول منتسب را تکذیب و اعلام کرد که موضع جمهوری اسلامی درباره ماهیت این رژیم همان است که بارها توسط دستگاه دیپلماسی کشور اعلام شده و این موضع تغییری نیافته است.”

ظریف اما خود تا زمان تنظیم خبر در روی صفحه فیس بوک اش توضیحی در مورد این اظهارات ننوشته است.

جمهوری اسلامی همواره اسرائیل را دشمن شماره یک خود در منطقه توصیف کرده؛ فرمانده سپاه هم گفته بود که نبرد میان دو کشور “نهایتا” اتفاق خواهد افتاد. مهرماه سال گذشته سردار عزیز جعفری به خبرنگاران گفته بود: “تهدیدات آنها ( مقامات اسرائیل) تنها ثابت می‌کند که دشمنی آنها با اسلام و انقلاب جدی است و نهایتا این دشمنی‌ها به درگیری فیزیکی ختم خواهد شد.”

او همچنین هشدار داده بود: “اگر جنگی رخ دهد، دیگر جنگ هشت ساله با آن شرایطی که ما در مظلومیت قرار داشتیم نخواهد بود.”

گرچه پس از امضای توافق هسته ای ژنو، ناظران می گویند امکان تقابل نظامی تهران و تل آویو دست کم تا زمانی که ابزار دیپلماسی کارآمد باشد بسیار کاهش پیدا کرده است.

وزیر خارجه نیز که برای شرکت در کنفرانس امنیتی مونیخ به سرزمین ‍ژرمن ها رفته است دیروز به شورای روابط خارجی آلمان اطمینان خاطر داد که “ایران هرگز عملیات نظامی علیه هیچ‌کس آغاز نمی‌کند.”