مدیران برکنار شده، دردسر جدید زنگنه

نویسنده
حسین محمدی

» نقتی یا اتوبوسی بودند

پس از موضع‌گیری‌های اخیر بیژن زنگنه و اصول‌گرایان درباره جابه‌جایی‌ها در وزارت نفت، رسانه‌های نزدیک به اصول‌گرایان اقدام به انتشار سوابق این مدیران کردند.

خبرگزاری تسنیم، نزدیک به اصول‌گرایان، لیستی درباره “سوابق علمی و استخدامی ۷۴ مدیر برکنار شده نفتی” منتشر کرده. لیستی که به نوشته این خبرگزاری، حاضران در آن “در استخدام رسمی وزارت نفت بوده‌اند. تعداد کمی از این مدیران نیز که از خارج وزارت نفت به این وزارتخانه مأمور شده‌اند، فارغ‌التحصیل از بهترین دانشگاههای کشور و دارای کرسی هیات علمی هستند. از سوی دیگر برخی مدیران برکنار شده از جمله مدیرانی بودند که در دوره قبلی تصدی زنگنه بر وزارت نفت از وی، لوح تقدیر و شایستگی دریافت کرده‌اند و یا در سطوح ملی و درون دستگاهی از مدیران نمونه‌ محسوب می‌شوند”.

این لیست در واکنش به سخنان ماه گذشته زنگنه در یک برنامه تلویزیونی منتشر شده. وزیر نفت دولت روحانی در پاسخ به این سوال که “آیا می‌دانید در یکسال اخیر در صنعت نفت به طور متوسط روزانه بیش از یک مدیر تغییر کرده‌ است”؟، گفت: “ یک گروه از افرادی که صلاحیت نداشته و بدون بلیط سوار اتوبوس شدند را عوض کرده و افراد با صلاحیت را جایگزین کردیم. مگر قرار است وقتی افراد بی‌سواد و ناتوان که در شلوغی و هرج و مرج، جایی را گرفتند تا ابد آنجا بمانند. آنها باید جای خود را به افراد با صلاحیت تحویل دهند. وقتی در مجلس بودم تعهد کردم که نفت توسط نفتی‌ها اداره شود و همین کار را نیز انجام دادم. هر روز یکی از بیرون نفت اتفاقی می‌آمد و رییس نفت می‌شد و بعد تمام دوستانش را دور خودش جمع می‌کرد این گونه که نمی‌شود زندگی کرد. امروز فردی مدیریت می‌کند که سابقه دارد، نه اینکه یک تعداد گروهبان جای بالاتر از خود بنشینند”.

با این حال تسنیم در واکنش به این سخنان زنگنه نوشت: “بررسی دوره اول حضور وی در وزارت نفت نشان می‌دهد که چندان به این موضوع معتقد نیست؛ چراکه در آن دوران تعدادی از مدیران غیر نفتی که هیچ‌گونه تجربه‌ای در صنعت نفت نداشتند، به وزارت نفت راه یافتند… اگرچه حق هر وزیری است که مدیران همراه و هماهنگ با تدابیر و سیاستهای خود را برگزیند و دست به تغییرات معقول و منطقی در سطوح مدیریت کلان وزارتخانه تحت تصدی خود بزند، اما بی‌سواد خواندن مدیران و متخصصان مجرب صنعت نفت شاید دور از انصاف باشد”.

بحث برکناری مدیران نفتی حتی به نمازجمعه این هفته تهران نیز کشیده شد. احمد جنتی، امام جمعه موقت تهران، در این‌باره گفت: “مقام معظم رهبری بر این نکته تاکید کردند که به اسم اعتدال نیروهای مومن را کنار نزنید حال باید پرسید که چرا در وزارتخانه‌ای که ای کاش می‌توانستم اسم ببرم، ۷۴ نفر مهندس را با سطح بالای علمی به اسم اینکه بی‌سواد هستند بیرون می‌کنند در حالی که این افراد سوابق تحصیلی‌شان را در جدولی نوشتند، چه کسی باید داد بزند و اعتراض کند”.

با این حال تاکنون یکی از افراد در لیست منتشر شده تسنیم، اطلاعات ذکر شده در این جدول را تکذیب کرده. وب‌سایت شاانا به نقل از مجتبی عرب‌محقی، نوشت: “روز جمعه خبری به نقل از تسنیم منتشر شد که این خبر در مورد من صدر صد اشتباه است… من فارغ‌التحصیل دانشگاه تهرانم نه دانشگاه صنعت نفت؛ من در اردیبهشت سال ۹۲ درخواست بازنشستگی کردم ولی بنا به درخواست مدیر محترم امور بین‌الملل که فردی بسیار شایسته و متخصص بکار خود است، ۶ ماه بازنشستگی‌ام را به تعویق انداختم و برای ۶ ماه دوم با وجود درخواست این برادر بسیار عزیز، موافقت نکردم و از تیرماه سال جاری بازنشسته شده‌ام”.

زنگنه از جمله مدیرانی است که از همان زمان معرفی به عنوان وزیر پیشنهادی نفت،‌مخالفان فراوانی داشت. حضور وی در ستاد میرحسین موسوی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ و شرکت در جلسه نمایندگان کاندیداها با رهبر جمهوری‌اسلامی و همچنین سابقه‌ی فعالیت‌های وی دروزارت نفت، از جمله این دلایل بودند.

چند هفته پیش جواد کریمی‌قدوسی، نماینده عضو جبهه پایداری و از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس، در گفت‌وگویی با وب‌سایت “میدان ۷۲” - حامی احمدی‌نژاد - گفت که “شورای عالی امنیت ملی قبل از تشکیل کابینه جدید بر این نظر بود که با توجه به مشکلی که در عقد قرارداد پرونده کرسنت وجود داشت، آقای زنگنه دوباره در جایگاه وزارت قرار نگیرد”.