به تنهایی به ایران حمله می کنیم

نویسنده

» گزارش نیویورک تایمز از شکاف در کابینه اسرائیل

جودی رودرن

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، روز دوشنبه تصریح کرد تمایل دارد حتی بدون پشتیبانی واشنگتن یا جامعه جهانی، به ایران حمله کند. موضعی که بازگشت به رویکرد تهاجمی است که وی از زمان سخنرانی اش در سازمان ملل در ماه سپتامبر آن را کنار گذاشته بود.

او در جریان مصاحبه ای با کانال دو اسرائیل پرسید: “مگر زمانی که دیوید بن گورین تاسیس دولت اسرائیل را اعلام کرد از آمریکا اجازه گرفت؟ وقتی لوی اشکول برای شکستن محاصره سال ۱۹۶۷ وارد عمل شد، پشتیبانی آمریکا را پشت سر داشت؟”

نتانیاهو سپس اضافه کرد: “اگر کسی اینجا به عنوان نخست وزیر اسرائیل نشسته باشد و قادر نباشد پیرامون مسائلی که مربوط به موجودیت اسرائیل است دست به اقدام بزند و کاملا وابسته به اخذ اجازه از دیگران باشد، او ارزش آن را ندارد که رهبر باشد.”

او خاطرنشان کرد: “من این تصمیم ها را می گیرم”

او در این مصاحبه هفت دقیقه ای تصریح کرد: “من مشتاق نیستم که وارد جنگ شویم. فشارهای بسیار سنگینی آورده ام که بخشی از آن به خاطر آگاهی برخی ابر قدرت ها از این موضوع است که ما خیلی جدی هستیم. این یک نمایش نیست. مصنوعی نیست.”

اگر اسرائیل قرار بود به تنهایی در مقابل خواسته های واشنگتن قدم علم کند، به غیر از تنش های دیپلماتیکی که به وجود آمد یک نگرانی واقعی تر نیز در میان بود: ارتش اسرائیل قدرت کافی برای از بین بردن تمام تاسیسات اتمی ایران را در اختیار ندارد، از همین رو احتمالا تنها می توانست قابلیت ایران برای توسعه برنامه اتمی اش را چند صباحی به عقب اندازد. ایالات متحده بمب های متلاشی کننده ای در اختیار دارد که قدرت تخریبش بسیار فراتر از بمب های اسرائیل است.

یکی دیگر از کسانی که با او مصاحبه شده، ایهود المرت؛ نخست وزیر سابق اسرائیل است که قصد دارد به صحنه سیاست بازگردد. او نتانیاهو را متهم کرده که به صورت اوباما تف کرده است و اینکه تمام تلاشش را به کار برده تا باراک اوباما دیگر بار به عنوان رئیس جمهور آمریکا انتخاب نشود. این نقدی تند محسوب می شود، آن هم در کشوری که حفظ روابط ویژه با آمریکا در آن یک اولویت مقدس به حساب می آید.

“این حرف ها چیست که  برای سرنوشت خودمان به تنهایی تصمیم می گیرم و هیچ کس دیگر حق دخالت ندارد؟” این را آقای المرت می گوید کسی که انتظار داشته آقای نتانیاهو به رابطه با آقای اوباما تکیه کند. به گفته وی: “اگر قرار است تنهایی و بر خلاف نظر دیگران به ایران حمله کنیم با کدام هواپیما این کار را می کنیم؟با هواپیماهایی که اینجا در اسرائیل ساخته ایم؟ با کدام بمب ها قرار است بمباران کنیم؟ بمب هایی که خودمان ساخته ایم؟ با کدام تکنولوژی قرار است این کار را انجام دهیم، تکنولوژی که خودمان به دست آورده ایم یا آن چه دیگران در اختیار ما قرار داده اند؟”

ایهود باراک وزیر دفاع اسرائیل هفته پیش در مصاحبه ای با روزنامه دیلی تلگراف چاپ بریتانیا زمان رسیدن برنامه هسته ای ایران به نقطه بازگشت ناپذیر را دور تر از قبل توصیف و توضیحات جدیدی برای کاهش حساسیت اسرائیل ارائه داده بود. او گفت بر اساس گزارش ماه اگوست آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران بخشی از اورانیوم بیست درصد غنی شده خود را به میله سوختی تبدیل کرده است که امکان غنی سازی آن برای استفاده در بمب بسیار دشوار است.

در همین راستا امیلی لاندو، کارشناس مسائل ایران در موسسه امنیت ملی دانشگاه تل آویو می گوید: “نتانیاهو عقب نشینی کرده است چرا که این پیغام را دریافت که دارد خیلی جلو می رود و این ممکن است زیان آور باشد و این موضوع نه به اسرائیل کمک می کند و نه به متوقف کردن ایران.”

او می افزاید: “برای ایهود باراک آسان تر است که بگوید این موضوع به خاطر مسائل فنی است. اما موضوع اصلی این نیست. رابطه با آمریکا خیلی بیش از آن تعیین کننده است. مساله اصلی رابطه با آمریکا است. اما برایش سخت است که این را به عنوان موضوع اصلی مطرح کند.”

گراهام آلیسون، استاد دانشگاه هاروارد و متخصص مسائل امنیت بین المللی می گوید اظهارات آقای باراک “یک جور توجیه راحت” است و می افزاید: “دلیل اینکه واقعا عقب نشستند این است که نخست وزیر اسرائیل نتوانسته است اکثریت کابینه اش را در خصوص عاقلانه بودن عملیات یک جانبه قانع کند.”

آقای الیسون می گوید: “دلیل اصلی چیزی است که من نامش را شورش سلاطین امنیتی اسرائیل می گذارم. من مورد مشابهی در دولت های قبلی اسرائیل یا جاهای دیگر به خاطر نمی آورم که چنین شکاف عمیقی میان نخست وزیر از یک سو و نهادهای امنیتی از سوی دیگر به وجود آمده باشد.”

منبع : نیویورک تایمز، ششم نوامبر