هاشمی: به آخرین تکلیف‌ام برای انقلاب عمل کردم

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» نقل قول زیباکلام در روزنامه شرق

با گذشت دو روز از شکست اکبر هاشمی‌رفسنجانی در انتخابات هیات‌رییسه مجلس خبرگان، هم‌چنان واکنش‌ها نسبت به این مساله ادامه دارد. روزنامه‌ی شرق به نقل از هاشمی رفسنجانی نوشت که “به آخرین وظیفه و تکلیف”اش برای انقلاب عمل کرده است. همزمان رسانه‌های اصول‌گرا نیز خبر از صدور حکم پرونده مهدی هاشمی توسط دادگاه انقلاب دادند.  

هم‌زمان صادق زیباکلام، تحلیل‌گر مسایل سیاسی، طیّ یادداشتی در روزنامه شرق جمله‌ای از هاشمی‌رفسنجانی نقل کرده که به ادعای زیباکلام پس از مشخص شدن نتیجه انتخابات هیات‌رییسه خبرگان بیان شده.  

زیباکلام نوشت: “ایشان بعد از اعلام نتایج انتخابات دیروز فقط یک جمله گفتند «نمی‌توانستم و نتوانستم ساکت بنشینم. با پاگذاشتن بر ۸۰ سال آبرو و حیثیت سیاسی‌ام، به آخرین وظیفه و تکلیفم برای انقلاب و نظام عمل کردم»”.  

هم‌زمان روزنامه کیهان - که مدیرمسوول آن توسط آیت‌الله خامنه‌ای منصوب می‌شود - در تحلیلی، با اشاره به اختلاف آرای هاشمی‌رفسنجانی با انتخابات پیش هیات‌رییسه مجلس خبرگان، نوشت: “هاشمی در آن سال‌ها - قبل از فتنه سال ۸۸- توانسته بود ابتدا اعتماد ۴۱ نفر و سپس ۵۱ نفر از اعضای مجلس خبرگان را کسب کند. اما هم‌سویی شگفت‌انگیز و تاسف بار وی با فتنه‌گران سبز که ادعای تقلب را محملی برای براندازی کرده بودند، موجب سلب اعتماد مجلس خبرگان شد چرا که فتنه‌گران علنا شعار می‌دادند: انتخابات بهانه است- اصل نظام نشانه است”.  

تحلیل‌گر کیهان ادامه داد: “به نظر می‌رسد آن‌چه همچنان مطالبه دل‌سوزان از جمله در مجلس خبرگان از آقای هاشمی است، مرزبندی صریح با فتنه‌گرانی است که صراحتا از حذف جمهوری اسلامی و ولایت فقیه و اصل نظام سخن گفتند؛ این در حالی است که برخی اطرافیان آقای هاشمی- نظر فائزه هاشمی- صراحتا از دوستی با اعضای بهاییان و سازمان مجاهدین خلق (منافقین) سخن می‌گویند”.  

اکبر هاشمی‌رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، روز سه‌شنبه در رقابت برای کسب صندلی ریاست مجلس خبرگان، از محمد یزدی شکست خورد. هاشمی‌رفسنجانی ۲۴ و یزدی ۴۷ رای در این انتخابات به دست آورده بودند.  

جهان‌نیوز، وب‌سایت نزدیک به علی‌رضا زاکانی، نیز در تحلیلی پیرامون شکست هاشمی نوشت: “برخی این رفتار هاشمی، یعنی باقی ماندن در قدرت، آن هم به هر قیمتی را ناشی از کشش قدرت می دانند. برخی هم این سیاستمدار بزرگ را محصور در چهارچوب فشار خانواده و اطرافیانش می دانند؛ تا آنجا که بسیاری معتقدند نامه معروف بدون “سلام” و “و السلام” هاشمی به رهبر انقلاب در سال ۸۸ با فشار خانواده و فرزندان او نوشته شده بود و در موارد دیگری هم این سیاستمدار تسلیم فشار نزدیکانش شده است”.  

محمد یزدی که اکنون رییس مجلس خبرگان شده، از ابتدای انقلاب در پست‌های مختلفی حضور داشته، اما مهم‌ترین سمت او در جمهوری‌اسلامی ریاست ده ساله بر قوه‌قضاییه است. او چند ماه پس از انتخاب شدن آقای خامنه‌ای به سمت رهبر جمهوری‌اسلامی و بازنگری در قانون اساسی، برای ده سال - و تا سال ۷۸ - رییس این قوه بود و سپس جای خود را به محمود هاشمی‌شاهرودی داد. هاشمی‌شاهرودی در ابتدای به دست گرفتن سکان قوه‌قضاییه، درباره وضعیت قوه پس از ده سال ریاست یزدی بر آن، گفته بود: “امروز قوه قضاییه ویرانه‌ای بیش نیست”.  

وی در سال‌های گذشته - و به خصوص پس از اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ - تبدیل به یکی از منتقدان هاشمی رفسنجانی شد. او پس از برگزاری تظاهرات روز ۹ دی گفته بود که نمی‌داند هاشمی‌رفسنجانی تا چه زمانی قرار است “با روش‌های دو پهلو و سه پهلو حرف زدن در برابر تصریحات رهبری” عمل کند و مشخص نیست “چند بار باید رهبری آغوش باز کند و بگوید آقای هاشمی بیا به طرف انقلاب”، اما هاشمی‌رفسنجانی “دوباره یک مطلبی را بیان می‌کند و به جای این‌که یک قدم به جلو بیاید در افکار عمومی یک قدم عقب‌تر می‌رود».

او همچنین به نوعی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام را تهدید کرده بود: “ما دل‌مان نمی‌خواهد وضعیتی که برای آقای منتظری پیش آمد برای شما هم پیش بیاید، نظام با کسی تعارف و شوخی ندارد”.