فضای تهران امنیتی تر شد

نویسنده
نازنین کامدار

» در هراس از واکنش مردم به اعدام ها

اعدام پنج تن از فعالان سیاسی کرد، موجب تشدید فضای امنیتی در تهران و نیز اعلام وضعیت فوق العاده در مناطق کردنشین کشور شد.در همین راستا نیروهای امنیتی وابسته به سپاه پاسداران، لباس شخصی ها و نیز یگان های ویژه نیروی انتظامی از نخستین ساعات بامداد دیروز در خیابان انقلاب و حوالی دانشگاه تهران، محلی که خانواده فرزاد کمانگر و دیگر قربانیان اعدام های سیاسی روز یکشنبه اعلام تجمع اعتراض آمیز کرده بودند، حضور یافتند و مانع برگزاری این تجمع شدند.همزمان دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی هم در اعتراض به حضور احمدی نژاد در این دانشگاه فریاد می زدند: “صلی علی محمد قاتل ملت آمد.”  

یک شاهد عینی در توصیف وضعیت شهر تهران به روز گفت: “استقرار اکیپ هایی از موتورسواران یگان ویژه در ضلع شمال غربی میدان انقلاب، به  همراه حضور یگان خودروهای گارد ویژه ضد شورش و چند دستگاه خودروی حمل متهم در ضلع جنوبی میدان، دوباره چهره خیابان انقلاب را امنیتی کرده است.”

این شاهد عینی افزود: “در حد فاصل دانشگاه تهران و میدان انقلاب نیز بصورت پراکنده نیروهای امنیتی و انتظامی حضور داشتند و رفته رفته بر تعداد آنها افزوده شد. این افراد از برگزاری هرگونه تجمعی با به کاربردن الفاظ رکیک درباره اعدام شدگان و رهبران جنبش سبز، جلوگیری کردند”.

در همین حال، اعلام غیرمترقبه تعطیلی مدارس و دانشگاه های تهران در روزهای شنبه و یکشنبه هفته آینده، با تعجب شهروندان تهرانی مواجه شده به گونه ای که مردم در اماکن عمومی از احتمال وقوع  ”حادثه ای” در روزهای تعطیل شده سخن می گویند.

در چنین جوی، حضور محمود احمدی نژاد  در دانشگاه شهید بهشتی با واکنش خشمگینانه دانشجویان این دانشگاه مواجه شدو مجددا موجب حاکمیت جوی امنیتی بر این دانشگاه شد.

پارلمان نیوز، ارگان اینترنتی فراکسیون اقلیت مجلس در گزارشی از وقایع روز گذشته در دانشگاه شهید بهشتی نوشت: “با ورود احمدی نژاد به دانشگاه شهید بهشتی جو این دانشگاه از حالت عادی خارج شد و اعتراض های دانشجویی شدت گرفت. دانشجویان معترض به این حضور، در حالیکه رئیس دولت در تالار ابوریحان دانشگاه حضور داشت در خارج از تالار و در میدان اصلی اعتراض خود را با دادن شعارهایی علنی کردند. شعار های دانشجویان شامل «یا حسین، میرحسین»  و … می شد و در خارج از دانشگاه و در بلوار دانشگاه نیز نیروهای نظامی به طور گسترده حضور داشتند”.

 این در حالی بود که به نوشته این سایت در مورد “حضور احمدی نژاد در این همایش به صورت بسیار محدودی اطلاع رسانی شده بود و سالن ابوریحان از ساعت ها قبل از این حضور توسط افرادی که به گفته دانشجویان چهره هایی نا آشنا بودند پر شده بود”.

خبر آنلاین، یک سایت نزدیک به اصولگرایان نیز در اینباره گزارش داد که: “از ساعتی پیش از آغاز این مراسم دهها دانشجو در نزدیکی سالن برگزاری مراسم تجمع کرده بودند و شعارهایی اعتراضی بیان می‌کردند. اما مسئولان حفاظت دانشگاه مانع از نزدیک شدن آنها به محل برگزاری مراسم می‌شدند. تیم همراه رئیس‌جمهور نیز بلافاصله خبرنگاران و احمدی‌نژاد را به محل برگزاری مراسم برد”.

یک فعال دانشجویی حاضر در تجمع دیروز دانشگاه شهید بهشتی در این مورد به روز گفت: “پس ازحضور احمدی نژاد در دانشگاه که با قطع موبایل ها و اینترنت دانشگاه همراه بود، دانشجویان خشمگین و عزادار درتجمعی خودجوش، بر علیه وی شعاردادند اما احمدی نژاد در محاصره نیروهای گارد حفاظت توانست به سالن ابوریحان وارد شود”.

وی ادامه داد: “دانشجویان با سردادن شعارهایی چون «دانشجو می میرد، ذلت نمی پذیرد»،

«دانشجوی با غیرت حمایت، حمایت»، «نصرو من الله و فتح قریب، مرگ بر این دولت مردم فریب»، «ما اهل کوفه نیستیم، نیمه راه بایستیم»، «دیکتاتور حیا کن، دانشگاه را رها کن»، «عزا عزا است امروزَ روز عزا است امروزَ احمدی دروغگو مهمون ما است امروز» و «صلی علی محمد قاتل ملت آمد» از  حضور احمدی نژاد در دانشگاه ابراز انزجار کردند”.

این فعال دانشجویی افزود: “پس از خروج مخفیانه احمدی نژاد از دانشگاه، عوامل گارد حفاظت او و برخی از نیروهای بسیجی و لباس شخصی ها که با هماهنگی قبلی وارد دانشگاه شده بودند به ضرب و شتم دانشجویان پرداختند”.

به این ترتیب چهره تهران، دیروز هم در خیابان ها هم در دانشگاه، دوباره  امنیتی بود. نیروهای نظامی و شبه نظامی به خیابان ها بازگشته بودند و شهر در شایعه نفس می کشید.