هیچ کسی پاسخگو نیست

سامان رسول پور
سامان رسول پور

» بعد از گذشت یک سال از مرگ ابراهیم لطف اللهی

samanrasoulpour.jpg




یکسال پیش در چنین روزهایی،ابراهیم لطف اللهی فعال دانشجویی سنندجی، 9 روز پس از اینکه از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شد، در بازداشتگاه اطلاعات سنندج به طرز مشکوکی جان سپردو بدون اطلاع خانواده اش در گورستان بهشت محمدی سنندج دفن و قبر وی هم بلافاصله از سوی نیروهای امنیتی، با سیمان بتون ریزی شد.مسئولان قضایی دلیل مرگ این دانشجو را “خودکشی” اعلام کردند اما خانواده این فعال کرد مدعی شدند که فرزندشان بر اثر شکنجه به قتل رسیده است.در این ارتباط با هیوا احمدی، عضو موسس کانون دانشجویان مدافع حقوق بشر کردستان گفت و گو کرده ایم.

ebrahimlotfollahi.jpg

مرگ ابراهیم لطف اللهی اعتراضات گسترده ای را در پی داشت و صدها فعال اجتماعی در ایران، چندی بعد، با صدور بیانیه ای خواستار انجام تحقیقات مستقلی در مورد علت مرگ وی شدند.

با وجود همه اعتراضات،بازپرس پرونده با درخواست خانواده ابراهیم لطف اللهی مبنی بر نبش قبر فرزندشان و کالبد شکافی وی مخالفت کردند و عملا پیگیریهای خانواده این دانشجو راه به جایی نبرد.

در همین ارتباط کانون دانشجویان مدافع حقوق بشر کردستان با صدور بیانیه ای با اشاره به سالگرد مرگ ابراهیم لطف اللهی، از رویکرد مسئولان قضایی و امنیتی در خصوص این پرونده انتقاد کرده است.

هیوا احمدی از اعضای موسس این کانون دانشجویی در گفتگو با روز گفت: “پرونده‌ آقای لطف اللهی به‌ دلیل امتناع مقامات امنیتی استان کردستان و اصرار آنان بر پنهان ماندن زوایای مرگ مشکوک ابراهیم لطف اللهی با بن بست مواجه شده است. در واقع عملا به‌ دلیل اقداماتی که‌ پس از مرگ مشکوک ابراهیم صورت گرفت، از قبیل بتون ریزی محل دفن وی و انتشار شایعه‌ خودکشی این دانشجو از همان ابتدا مشخص بود که‌ نمی توان در روندی بی طرفانه در این پرونده‌ مواجه‌ بود”.

آقای احمدی در ادامه افزود: “هنگامی که‌ به‌ یک کمیته‌ بی طرف که‌ آن موقع مورد خواست فعالان دانشجویی و مدنی بود اجازه فعالیت ندادند راه بر انتشار هر احتمالی باز شد که‌ یکی از قوی ترین این احتمالات قتل آقای لطف اللهی بود”.

این فعال حقوق بشر همچنین مخالفت مسئولین با درخواست نبش قبر ابراهیم لطف اللهی را نشانه “ترس و وحشت از افشای حقیقت” دانست و گفت: “مرگ ابراهیم بنا بر گزارش پزشکی قانونی به‌ علت ضربه‌ای بوده‌ است که‌ به‌ سر این فعال دانشجویی هنگام بازداشت وارد آمده‌ است.اما هنگامی که‌ به‌ صورت خودسرانه‌ و بدون حضور و اطلاع خانواده‌ اقدام به‌ تشییع پیکر ابراهیم کردند، ابتدا علت مرگ، خودکشی اعلام گردید. نهایتا با گزارش پزشکی قانونی تضادها نمایان شد و بالاخره، صلاح را در پنهان کاری دیدند”.

هیوا احمدی همچنین با بیان اینکه “همه زمینه‌هایی که‌ مقدمات مرگ مشکوک ابراهیم لطف اللهی را به‌ وجود آوردند کماکان به‌ قوت خود باقی هستند”، افزود: “هم اکنون با توجه اینکه آن زمینه ها حتی تقویت هم شده اند و با دستگیری روز افزون فعالان مدنی کرد و دانشجویان ـ در حال حاضر بالغ بر 15 دانشجوی کرد در زندانها هستند ـ نگرانی های ما روز به‌ روز بیشتر می شود”.

کانون دانشجویان مدافع حقوق بشر هم در همیت ارتباط در بیانیه خود نوشته اند: “کانون دانشجویان مدافع حقوق بشر در سالروز جان سپردن ابراهیم لطف اللهی، به‌ یاد می آورد که‌ شمار کثیری از دانشجویان کرد در زندانها تحت دشوارترین شرایط به‌ سر می¬برند؛ به‌ ویژه‌ دانشجوی کرد حبیب الله‌ لطیفی در حالی با حکم مرگ مواجه‌ شده‌ است که‌ هم اکنون در سلول های انفرادی اداره‌ی اطلاعات سنندج با وضعیت نامشخصی روبرو است”.