تعیین خط مشی برای نمایندگان رهبر

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» مواضع احمدی نژاد در مورد ریش و کراوات

محمود احمدی نژاد که عصر روز شنبه در همایش مسئولان نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها سخن می گفت، برای نخستین بار برای یک نهاد رسمی که از عنوان رهبری در نام خود استفاده می کند، خط مشی ترسیم کرد. اوبه صراحت خواستار باز گشت گروه های معارف و نهاد نمایندگی رهبر جمهوری اسلامی در دانشگاه ها به آنچه “اهداف انقلاب” عنوان کرد، شدوگفت: “دانشگاه های ما 80 الی صد سال قبل تاسیس شدند و از جای دیگر اقتباس شده‌اند و آبشخور موسسان دانشگاه خارج از حوزه فرهنگ و اندیشه ما بوده است. اما گروه معارف و نهاد در دوران انقلاب تاسیس شده‌اند و به همین جهت می‌توانیم آن‌ها را به سرعت به اهداف انقلاب برگردانیم.”

احمدی نژاد در ادامه سخنانش تاکید کرد که نهاد نمایندگی رهبری به “گروه های علمی محض” تبدیل شده اند و دلیل این مسئله را در این دانست که: “موضوع دانشگاه ها دانش بوده است.”

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رئیس دولت اظهار داشت: “می‌بینید خود دفتر نهاد رهبری در دانشگاه‌ها و مجموعه‌های گروه معارف چون موضوع دانشگاه دانش بود به گروه‌های علمی محض تبدیل شدند. نه اینکه علم چیز بدی است ولی باید در راستای همان هدفی که گفته شد نیز حرکت کرد و آن‌جا که زودتر می‌توانیم هدف را تغییر دهیم گروه نهاد و معارف است که در دوران انقلاب تشکیل شده است.”

احمدی نژاد سپس خواستار آن شد که موضوع دانشگاه ها به جای “دانش” به “انسان” تغییر یابد و: “نهاد نمایندگی رهبر جمهوری اسلامی در دانشگاه ها از بهترین نقاط برای تحقق این هدف باشد.”

وی با بیان اینکه “اگر موضوع دانشگاه فقط صرفا دانش باشد نتیجه آن این می‌شود که می‌بینید”، گفت: “باید ماموریت و موضوع دانشگاه را کمی عوض کنیم و اگر موضوع دانشگاه را انسان قرار دهیم آن وقت دانشی که در دانشگاه ارائه می‌شود مفهوم پیدا می‌کند وگرنه دانش صرف منهای حقیقت انسان‌ به چه کار می‌آید؟”

احمدی نژاد البته توضیح نداد “نتیجه” ای که مدعی آن شده دقیقا چیست؟

وی با تاکید مجدد بر آنچه “تغییر موضوع دانشگاه” عنوان کرد، گفت: “اوایل انقلاب شعاری که مطرح می‌شد این بود که ما می‌خواهیم دانشگاه را از مدرک‌گرایی خارج کنیم و به سمت ماموریت اصلی‌اش سوق بدهیم و یکی از اهداف انقلاب فرهنگی نیز همین بود. البته من الان کاری ندارم که این موضوع تحقق پیدا کرده یا نه، ولی هستند افرادی در بین مدیران و برنامه‌ریزان کشور که تصور می‌کنند موضوع دانشگاه فقط دانش است در صورتی که من فکر می‌کنم باید در این ارتباط مقداری تغییر ایجاد کنیم. نه اینکه اسم دانشگاه را عوض کنیم بلکه باید موضوع دانشگاه را عوض کنیم.”

تعیین خط مشی برای نمایندگان رهبر جمهوری اسلامی در دانشگاه ها، نخستین موضع گیری صریح احمدی نژاد در این زمینه است؛زمینه ای که تحلیلگران برای آن گستره بیشتری را پیش بینی کرده اند.پیش از این برخی از آگاهان سیاسی و حتی برخی از چهره های شاخص اصلاح طلب هشدار داده بودند که هدف نهایی جریانی که احمدی نژاد آن را نمایندگی می کند، حذف آیت الله خامنه ای از مقام رهبری جمهوری اسلامی است اما اصولگرایان حامی آیت الله خامنه ای این موضوع را رد کرده اند.

 

کراوات حرام نیست

تعیین خط مشی برای نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها تنها محور سخنرانی عصر شنبه احمدی نژاد نبود. او در این سخنرانی، نظرات قبلا بیان نشده ای درباره برخی مسائل فرهنگی راهم مطرح کرد.

احمدی نژاد با طرح این پرسش که “چرا برخی از وقت‌ها این احساس در ما به وجود می‌آید که وضع فرهنگی خوب نیست؟” گفت: “زیاد به من می‌گویند که عده زیادی رفتارشان نادرست و خارج از محدوده و ضابطه است که به نظر من این مساله دو علت دارد، علت اول آن است که ما دایره و محدوده را درست تنظیم نکرده‌ایم، به همین خاطر عده زیادی از همان ابتدا تصور می‌کنند خارج از دایره ارزش‌ها و آرمان‌ها قرار دارند. ما کراوات زدن را مسخره می‌کردیم و حتی کار کفرآمیز شد در حالی که هیچ مرجعی فتوا به حرمت کراوات نداده بود نمی‌گویم کار خوبی است. نباید مشابه بیگانه بود و یا ما می‌دیدیم اساتید مسلمان و انقلابی‌مان از اساتیدی که مثلا ریش‌شان را تراشیده بودند فاصله می‌گرفتند، در حالی که برخی از مراجع تراشیدن ریش را فاقد اشکال می‌دانند.”

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی دایره وسیعی است، گفت: “باور من این است که جوانان امروز ایران زمین و ملت ایران در مقایسه با جوانان سایر ملت‌ها بهترین هستند و اگر کسانی از روی لجبازی دست به اقداماتی می‌زنند محدود و قلیل هستند.”

احمدی نژاد نگفت که منظورش از “کسانی که از روی لجبازی دست به اقداماتی می زنند” چیست؟

 

پیغمبر اسلام به هندوها و بودایی ها هم تعلق دارد

رئیس دولت در ادامه خواستار آشنا شدن هندوها و بودایی ها با پیامبر اسلام و مسلمان شدن آنها شد. احمدی نژاد گفت: “پیغمبر عزیز اسلام فقط متعلق به مسلمین نیست متعلق به هندوها، بودایی‌ها و مسیحی‌ها و یهودی‌ها نیز هست آن‌ها نیز باید با شخصیت پیامبر اسلام آشنا شوند و بگروند. حضرت مسیح و حضرت موسی (ع) نیز پیامبر ما هستند و ما آن‌ها را قبول داریم ولی پیامبر اسلام اکمل و نقطه اوج است، هیچ پیامبری پیامبر دیگری را تکذیب نکرده است.”

ادیان بودایی و هندویی در فقه اسلامی جزو ادیان توحیدی محسوب نشده و از آنها به عنوان نوعی آیین نام برده می شود. پیروان این ادیان طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی اجازه تبلیغ دین خود را ندارند و از فعالیت آنها جلوگیری می شود.

سازمان ها و نهادهای بین المللی مدافع حقوق بشر و حامی آزادی بیان و عقیده، حکومت ایران را به نقض گسترده و سازمان یافته حقوق پیروان ادیان مختلف متهم می کنند.

طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی، به جز مسلمانان، تنها پیروان سه دین زرتشتی، یهودی و مسیحی حق به جا آوردن فعالیت های دینی خود را دارند هر چند پیروان این ادیان و مسلمانان غیر شیعه دوازده امامی، از بسیاری از حقوق اجتماعی مانند کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری یا به عهده گرفتن مناصب مهم سیاسی، نظامی و امنیتی محروم هستند.

با وجود این احمدی نژاد در ادامه سخنانش گفت: “ وقتی عشق آمد سخنرانی نیز لازم نیست یک نگاه و یک کلام نیز متحول می‌کند و یک فرد را زیر رو می‌کند. ولی اگر عشق نباشد این مساله فایده‌ای ندارد. پیامبر عزیز اسلام عاشق‌ترین عاشق‌ها نسبت به نوع انسان بود.”

 

انتقاد از آموزش دروس اخلاق و معارف

انتقادات احمدی نژاد از سیستم آموزشی دانشگاه ها به همین سخنان خلاصه نشد.

وی در ادامه گفت: “درس اخلاق بگذاریم خیلی خوب است، اما آیا با درس اخلاق و معارف انسان‌ها شکوفا می‌شوند؟ اکنون به گفته دوستان 14 واحد معارف در دانشگاه داریم که 14 واحد کم نیست. بر حسب ظاهر باید با 14 واحد بتوانیم همه را منقلب کنیم و سوالات جواب داده شود اما چرا این اتفاق نمی‌افتد؟ درس معارف را باید خوب یاد گرفت لیسانس الهیات دارد و تمام سوالات را جواب می‌دهد و نمره 20 می‌گیرد ولی وقتی در جامعه به او نگاه می‌کنیم می‌بینیم این آن چیزی نیست که شما برای آن زحمت کشیده‌اید.”

وی با بیان اینکه حرف‌هایی که در اینجا می‌زنم درددل من است، افزود: “به نظرم ما یک غفلت بزرگ داشته‌ایم. درس معارف، اخلاق، تفسیر، اصول و فقه همه قالب هستند، این‌ها جسم کار هستند ولی روح کار کدام است؟ با جسم چه کسی درست می‌شود؟ آن آقا استاد اخلاق بود من یادم می‌آید قبل از انقلاب با منافقین جر و بحث داشتیم - البته به آن‌ها آن زمان منافقین نمی‌گفتند - فردی را می‌شناختم که ترم شش پزشکی بود و برای این‌که خود را بسازد و برای مبارزه آماده شود می‌رفت بیابان و روی سنگ می‌خوابید که تحمل سختی‌ها را داشته باشد و آن‌ها آن موقع به ما کتاب آن آقا را که استاد اخلاق بود معرفی می‌کردند که بخوانیم آدم شویم. آن آقا بعد از انقلاب فکر کنم حاکم شرع در یکی از استان‌ها شد و وقتی که امام، رهبری را به عنوان امام جمعه موقت تهران معرفی کردند همان آقا اعتراض کرد و گفت این شاگرد ما بوده است، پس چرا این را گذاشته‌اید و بعد رفت کنار صدام قرار گرفت.”

رییس‌ دولت اضافه کرد: “فکر می‌کنم ما غفلت کرده‌ایم ما تصور کرده‌ایم که اگر ذهن انسان‌ها را از علوم انباشته کنیم، آدم‌ها درست می‌شوند این طور نیست. اکنون آدم‌هایی داریم که مدعی هستند ولی در حوادث سنگین قادر به تشخیص نیستند.”

احمدی نژاد گفت: ‌”فکر می‌کنم اخلاق، ‌دین و عرفان باید به افراد به گونه‌ای آموزش داده شود که در مواقع حساس اجتماعی دست آدم را بگیرد. دین اگر دین باشد باید به انسان تقوا دهد و این تقوا باید آثار بیرونی داشته باشد. آثار بیرونی آن چیست؟ خداوند می‌فرماید اگر تقوا پیشه کنید به شما فرقان و تشخیص می‌دهم. حال چطور شده دینداری در برخی مسائل به داد برخی افراد نرسید؟ اگر کسی مدعی دینداری است و از آمریکا می‌ترسد نمی‌گوییم که بی دین است ولی می‌گوییم دینش ضعیف است چراکه آمریکا را صاحب اثر دانسته است.”

 

احزاب اصالت ندارند

کمتر از دو ماه پس از آنکه رئیس دولت دهم از احزاب خواست در اداره کشور دخالت نکنند، سخنرانی عصر روز شنبه احمدی نژاد به فرصت دیگری برای حمله او به احزاب و تحزب تبدیل شد.

احمدی نژاد که خود عضو هیات موسس و شورای مرکزی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی و شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین است، با آغاز تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری در سال 84 به مخالفت با تحزب پرداخت.او هرگونه وابستگی خود به احزاب را رد کرد و گفت با اداره کشور با سیستم حزبی مخالف است. همچنین دولت احمدی نژاد از بدو روی کار آمدن با اتخاد سیاست های مختلف از جمله قطع یارانه احزاب و برخورد با احزاب منتقد، مخالفت خود با تحزب را به نمایش گذارد.

محمد حسین صفار هرندی، وزیر ارشاد دولت نهم در یکی از سخنرانی های خود با انتقاد از احزاب، خواستار جایگزین شدن روحانیون و مساجد به جای احزاب شد؛ سخنانی که حتی واکنش تند محمد نبی حبیبی، دبیرکل حزب موتلفه اسلامی را برانگیخت. او در آن هنگام به صراحت گفت: “مساجد و روحانیون نمی توانند جایگزین احزاب بشوند.”

به جز اصلاح طلبان و احزاب مخالف دولت، حزب موتلفه اسلامی، جامعه اسلامی مهندسین و دیگر احزاب عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری، از منتقدان نگاه احمدی نژاد و حامیانش به تحزب به شمار می آیند.

حالا اما احمدی نژاد با بیان اینکه “احزابی که غیر از حزب ولایت و انقلاب باشند اصالت ندارند” گفته : “آرمان ما کجاست؟ آیا انقلاب کردیم که یک عده یک زمانی حکومت کنند و بعد آن عده کنار بروند و عده دیگر بیایند و چند حزب و دسته ایجاد شود؟ آیا برای این امر نیاز بود آن‌قدر مجاهدت و فداکاری شود و شهید داده شود؟ اگر آرمان‌های انقلاب فقط همین بود انقلاب این‌قدر دشمن نداشت. آیا کسانی که در 15 خرداد و 17 شهریور سینه سپر کردند در دوران دفاع مقدس در برابر دشمن بعثی مقاومت کردند و ایستادند هدف‌شان این بود که یک آبخور درست شود که یک عده زمانی بخورند کنار بروند و یک عده دیگر شروع به خوردن کنند؟ نه.”

احمدی نژاد با بیان اینکه “از روزی که جناح‌بندی درست شد فاتحه برخی از آرمان‌ها خوانده شده است” گفت: “نظام یک حزب بیشتر ندارد و آن حزب حقیقی است. البته دیگران نیز آزاد هستند که فعالیت کنند مخالف نیستیم، ولی اصالت ندارند ولی یک حزب بیشتر نیست و آن حزب ولایت و انقلاب است. از روزی که انقلاب را دو شقه کردند برخی از آرمان‌های الهی را در داخل خفه و کاری کردند که اسم از امام حسین(ع) بردن و اسم از شهید شدن محکوم شد و مقاله در این ارتباط نوشتند و از سوی مسوولان نیز تشویق شدند.”