فشار آمریکا بر چین

نویسنده

‏‏رابرت گیتس، وزیر دفاع ایالات متحده، در ادامه تلاش های این کشور برای برقراری تحریم ‏های سنگین تری علیه ایران روز سه شنبه با هو جین تائو ، رییس جمهور چین، دیدار کرد.


گفتگوهای دو روزه گیتس در پکن از سوی طرفین “صریح اما دوستانه” توصیف شد و شامل ‏ابراز نگرانی ایالات متحده از توسعه پر شتاب قدرت نظامی چین هم بود.


گیتس در جریان اظهارات افتتاحیه خود با هو، در تالار بزرگ خلق چین، گفت: “مسلما نقاط ‏مشترک و اختلاف نظر وجود دارد.“گفتگو در مورد هر دوی این موارد خوب است، و من ‏فکر می کنم به خاطر همین گفتگوها فرصت توسعه روابط نظامی میان طرفین به وجود می ‏آید.”


هو که سخنانش توسط یک مترجم ترجمه می شد نیز گفت این گفتگوها در پکن “موجب ‏حرکت به سوی اعتماد عمیق متقابل و توسعه بیش از پیش روابط میان دو کشور می شود.”


وزیر دفاع ایالات متحده در جریان گفتگوهای روز دوشنبه در پکن، در ظاهر هیچ اشاره ای ‏به درخواست خود از چین برای حمایت از تحریم های موجود بر علیه ایران بر سر برنامه ‏های هسته ای این کشور نکرد. چینی ها به او گفته بودند گفتگوهای دیپلماتیک را بر ‏فشارهای اقتصادی علیه ایران ترجیح می دهند.


معذالک یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا به خبرنگاران گفت او در دیدارش با هو برای ‏ادامه بحث علیه ایران فشار وارد خواهد کرد.


مقام یاد شده گفت: “در چنین مواقعی است که می توانید جواب واقعی سوالتان را بگیرید و ‏این می تواند بهترین نوع بحث و مذاکره باشد.”


او گفت: “من امیدوارم درک بهتری از اهمیت استفاده از ابزار دیپلماسی در مورد ایران ‏بدست آوریم، نه فقط بحث و گفتگو بلکه اعمال تحریم ها و فشارهای لازم، زیرا فقط حرف ‏زدن کار ما را درباره ایران به جایی نمی رساند.”


چین در مخالفت با تصویب دور تازه ای از تحریم های اقتصادی علیه ایران به عضو دیگر ‏شورای امنیت سازمان ملل، یعنی روسیه، پیوسته است که دارای حق وتو هم هست. ایران از ‏خواست بین المللی برای چشم پوشی از برنامه های غنی سازی اورانیوم خود سرپیچی کرده ‏است.


واشنگتن ایران را متهم به تلاش برای تولید جنگ افزار هسته ای می کند اما تهران اصرار ‏دارد برنامه هایش فقط اهداف صلح جویانه را دنبال می کنند.


توسعه تکنولوژی موشکی چین و قراردادهای فروش تجهیزات چینی به ایران نیز در فهرست ‏نگرانی هایی است که گیتس در جریان این دیدارها به آن خواهد پرداخت.


گیتس بعد از گفتگوهای روز دوشنبه با وزیر دفاع چین، ژائو گانگ چوان، تاکید کرد پکن ‏باید در مورد توسعه شتابان قوای نظامی اش شفاف سازی کند. به اعتقاد مقامات ایالات ‏متحده، این تحرک چین منجر به بر هم خوردن توازن نیروها در منطقه می شود.‏

گیتس در کنفرانس مشترک خبری گفت: “ من از تردیدها در مورد مدرنیزه کردن نظامی ‏چین و لزوم شفافیت برای کاهش نگرانی های بین المللی صحبت کردم.”


‏”ارتقاء موقعیت اقتصادی و سیاسی چین، لزوم بر عهده گرفتن مسولیت های بیشتر درزمینه ‏بهداشت و همراهی با سیستم های بین المللی را ایجاب می کند.”


او گفت از نگرانی ایالات متحده از آزمایش یک سیستم ضد ماهواره ای توسط چین سوالاتی ‏کرده اما پاسخی دریافت نکرده است. ‏

معذالک، گیتس گفت موارد مشترکی هم وجود داشته که قوای نظامی دو کشور بتوانند ‏همکاری نردیکتری با یکدیگر داشته باشند.‏

او گفت: “ما در مورد ارزش گفتگوهای عمیق تر در مورد برنامه های استراتژیک مدردن ‏سازی خود مذاکره کردیم. ضمنا” اهمیت بحث و گفتگو با عمق و جزییات بیشتر درباره ‏سیاست هسته ای ، جهت گیری ها و برنامه های موجود نزد هر دو طرف، را مورد توجه ‏قرار دادیم.”


‏”این جزیی از توافق است که گفتگوهای موجود را به سطح عمیق تری هدایت کنیم. من ‏معتقدم این موضوع حداقل برای ما امکان درخواست شفاف سازی در مورد مسایل مورد ‏بحث در گذشته را فراهم می آورد.”


یک مقام ارشد وزارت دفاع ایالات متحده گفت هدف دیگر این کشور از پیگیری چنین ‏گفتگوهایی، اجتناب از محاسبات اشتباه این دو قدرت هسته ای است.


چین گفته است بودجه نظامی این کشور، امسال با ‏‎17/8‎‏ درصد افزایش به 45 میلیارد دلار ‏رسیده است. اما پنتاگون معتقد است چین بیش از 125 میلیارد دلار در سال برای برنامه های ‏نظامی اش هزینه می کند.‏

منبع: خلیج تایمز- 6 نوامبر‏‎ ‎