خیز هند برای تحریم نفتی ایران

نویسنده

» مقاله گلف نیوز درباره تشدید فشارها بر تهران

بانک مرکزی هند اعلام کرد پرداخت های مربوط به واردات نفت خام از ایران را تسهیل نخواهد کرد. درحالی که فشارها بر تهران به سبب برنامه هسته ای این کشور در حال افزایش است، این ضربه دیگری بر صنعت نفت جمهوری اسلامی محسوب می شود.

هرچند تحریم های سازمان ملل خرید نفت از ایران را منع نمی کند، اما آمریکا به دولت ها و شرکت های مختلف فشار وارد کرده تا معامله با ایران را متوقف کنند. از آن زمان تا کنون، بسیاری از شرکت های عظیم نفتی و بانک ها از معامله با ایران صرفنظر کرده اند.

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا ماه گذشته از هند دیدار کرد و از تقاضای هند برای کسب کرسی دایم در شورای امنیت سازمان ملل حمایت کرد.

بانک ریزو هند (آر- بی- آی)  با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد پرداخت ها برای واردات نفت خام از ایران باید خارج از دستورالعمل موجود در اتحادیه پایاپای آسیایی (اِی- سی- یو) صورت بگیرد. این اتحادیه، بانک های مرکزی هند، بنگلادش، مالدیو، میانمار، ایران، پاکستان، بوتان، نپال و سریلانکا را دربر می گیرد.

در این اطلاعیه آمده است: “تصمیم گرفته شد که پرداخت ها برای واردات نفت و گاز با  ارز در خارج از مکانیسم اِی- سی- یو صورت بگیرد.”

منابع نفتی هند اعلام کردند تغییرات تعیین شده توسط آر- بی- آی می تواند به واردات آنها صدمه برساند زیرا این تصمیم می تواند شرکت ملی نفت ایران و شرکت های هندی را مجبور به جستجو برای یافتن یک نقطه مشترک، احتمالاً یک بانک اروپایی به جای بانک مرکزی، برای توافق بر سر معامله بکند.

مقامی در یکی از شرکت های نفتی هند که صاحب اطلاعات دست اول درباره این موضوع است، گفت: «ما (شرکت ملی نفت ایران و شرکت های نفتی هند) باید در جایی به هم برسیم، در غیراینصورت هیچ معامله ای در کار نخواهد بود.»

ایران تولید کننده عمده نفت و تنها صادر کننده در میان اعضای بلوک  اِی- سی- یو است و البته هند نیز بزرگترین وارد کننده در این بلوک است. تجارت با ایران به سبب وجود تحریم ها، با معضلات اعتباری همراه است.

هند در فاصله 2009 تا 2010 مقدار 426هزار بشکه در روز نفت خام از ایران وارد کرده اما همزمان با عدم تمدید قرارداد پالایشگاه ریلاینس با این کشور احتمالاً این رقم کاهش یافته است.

افتتاح اعتبار اسنادی که اغلب برای خریداران و فروشندگان محموله و به جهت تضمین پرداخت در حین تحویل کالا مورد نیاز است، به دلیل تحریم ها با مشکل مواجه شده است.

یک منبع دیگر نیز گفت این تصمیم می تواند واردات را بسیار دشوار کند. این منبع در پاسخ به این سؤال که آیا تصمیم آر- بی- آی سبب گرانقیمت شدن نفت خام ایران خواهد شد، گفت: «خیر، فکر نمی کنم کار واردات اصلاً ساده باشد.»

این منبع گفت یافتن یک بانک دیگر به جای بانک مرکزی برای تجارت نفتی با ایران دشوار خواهد بود. وی افزود بانک ای- آی- اچ آلمان که قبلاً به عنوان تسهیل کننده چنین معاملاتی برای اعضای اِی- سی- یو عمل می کرد، اکنون مشمول تحریم شده است.

وزارت خزانه داری آمریکا در ماه سپتامبر بانک تجاری ایرانی- اروپایی ای- آی- اچ در آلمان را که تحت مالکیت تهران بود، به سبب تسهیل میلیاردها دلار معامله با بانک های ایرانی هدف تحریم قرار داد. بانک های ایرانی طرف این معاملات به دلیل کمک به برنامه هسته ای یا موشکی ایران در فهرست سیاه آمریکا و اتحادیه اروپا قرارداشتند.

منبع: گلف نیوز- 26 دسامبر 2010